Isten azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön, és eljusson az igazság
ismeretére (1 Tim 2,4). A próféták útján több alkalommal és többféle
módon szólt őseinkhez (Zsid 1,1). Amikor pedig elérkezett az idők
teljessége, elküldte Fiát, a testté lett Igét, a Szentlélek felkentjét,
hogy örömhírt vigyen a szegényeknek, meggyógyítsa a megtört szívűeket,
testi-lelki orvosuk legyen, és közvetítő Isten és az emberek között.
Üdvösségünk eszköze ugyanis az ő embersége volt, amely az Ige
személyével egyesült. Ezért Krisztusban teljesedett be a tökéletes
elégtétel, amelyre szükség volt a mi kiengesztelődésünkhöz, és benne
mutathatunk be teljes értékű istentiszteletet.
Az emberek megváltásának és Isten tökéletes dicsőítésének ezt a művét,
amelyet az ószövetség népénél az Isten hatalmának nagy csodajelei
előztek meg, az Úr Krisztus teljesítette be elsősorban áldott
szenvedésének, a halálból való feltámadásának és dicsőséges
mennybemenetelének húsvéti misztériuma által, így a mi halálunkat
halálával megtörte, és az életet feltámadásával újjászerzette. Mert a
kereszten elszenderült Krisztus oldalából fakadt az a csodálatos
szentség, amely maga az Egyház.
Amint tehát az Atya Krisztust küldötte, úgy küldte Krisztus is a
Szentlélekkel eltelt apostolokat, nemcsak azért, hogy az evangéliumot
minden embernek hirdetve tanítsák: Istennek szent Fia halálával és
feltámadásával megszabadított minket a sátán hatalmából és a halálból,
és átvitt az Atya országába, hanem azért is, hogy a meghirdetett
üdvösséget megvalósítsák az egész liturgikus élet központját jelentő
áldozat és szentségek útján.
Így a keresztségben az emberek Krisztus húsvéti misztériumának részesei
lesznek; vele együtt halnak meg, temetkeznek el, és támadnak fel;
megkapják a fogadott fiúság Lelkét, általa kiáltjuk: Abba, Atya! (Róm 8,15); ezzel lesznek igazi imádókká, amilyeneket az Atya akar.
Hasonlóképpen: valahányszor az Úr vacsoráját veszik, az Úr halálát
hirdetik, amíg el nem jön. Ezért akik hajlottak Péter szavára,
megkeresztelkedtek mindjárt Pünkösd ünnepén, amikor az Egyház megjelent a
világban. Állhatatosan kitartottak az apostolok tanításában és
közösségében, a kenyértörésben és az imádságban. Dicsőítették az Istent,
és az egész nép szerette őket (ApCsel 2, 41-42.47).
Ettől kezdve sohasem mulasztotta el az Egyház, hogy a húsvéti misztérium
ünneplésére egybegyűljön: felolvassa azt, amit az Írásokban róla írtak
(Lk 24,27), ünnepelje az Eukarisztiát, amelyben halálának győzelme és
diadala megjelenik, és egyben hálát adjon Istennek kimondhatatlan
ajándékáért (2 Kor 9, 15) Krisztus Jézusban, fönsége dicsőségére (Ef 1,12).
A II. vatikáni zsinat 'Sacrosanctum Concilium' kezdetű, a szent liturgiáról szóló konstitúciójából
Forrás ~ Internet
Forrás ~ Internet