„Boldogok a békességszerzők, mert őket Isten fiainak fogják hívni” (Mt 5,9)
Isten igéjének, Krisztusnak és az eljövendő Isten
Országának egyik alapkifejezése és ígérete a szív békessége. A Krisztus
által elmondott hegyi beszéd boldog mondásai szorosan kapcsolódnak
egymáshoz és egymásra épülnek (vö. Mt 5,1-12).
A címünkben olvasható boldogmondás a hatodik, és szoros kapcsolatban
áll az ötödikkel, amit így olvashatunk: „Boldogok a szívükben tiszták,
mert ők látni fogják az Istent (Mt 5,8).”
Krisztus pedig azt mondta a tanítványainak az utolsó vacsorán, hogy „Ti
már tiszták vagytok az ige által, amelyet mondtam nektek (Jn 15,3).”
Tehát az Isten igéjének befogadása, - amely a Szentírás szerint
hétszeresen van megtisztítva, - teremti újjá az ember belső világát és
teljes lényét. Ez a folyamat a Szentlélek által megy végbe és felülről
való újjászületésnek nevezzük (vö. Jn 3,5).
Tehát a boldog mondásoknál a tiszta szív megelőzi a
békességet, és azt, hogy valaki békességszerző, békességet teremtő és
békét sugárzó emberré tudjon válni. Ebből is kitűnik, hogy miért olyan
kevés a békességet sugárzó és a másokkal is békességet teremtő ember;
azért mert bűnökkel megterhelten sosem tud az ember békességben élni.
Dávid mondja a 38-dik zsoltárban, hogy: „nincs békesség csontjaimban
vétkeim miatt” (Zsolt 38,4b).
A bűnökkel és törvényszegésekkel teli élet egészen a csontokig
hatolhat, nemcsak a lelkiismeret furdalás következtében érezheti magát
így az ember, de a különböző pszichoszomatikus betegségek okai is ide
vezethetők vissza. A megterhelt lélek előbb-utóbb megbetegíti az egész
embert. Izaiás próféta azt írja Krisztus előtt hétszáz évvel, hogy
„Nincs békességük az istenteleneknek - mondja az Úr (Iz 48,22)!” Sőt egészen olyanok, „mint a háborgó tenger, mely nem tud megnyugodni, vize sarat és iszapot vet fel … (Iz 57,20-21).”
Mindezek alapján láthatjuk, hogy az Isten igéjének
hittel engedelmeskedő ember felismeri és beismeri bűneit,
törvényszegéseit, önzését és azonnal Krisztushoz, az ő személyes
megváltójához megy, aki a keresztáldozatára való tekintettel
megigazítja, igaznak nyilvánítja a hozzá térőt. Amint valaki imádságban
hittel Krisztus királyi széke elé járul, megbékél Istennel, Isten
békessége már az övé. Pál apostol annyira szépen írja le ezt a
folyamatot, hogy szó szerint érdemes idézni: „Azért ha valaki
Krisztusban van, új teremtés az: a régiek elmúltak, íme, újjá lett
minden. Mindez pedig Istentől van, aki minket magával megbékéltetett a
Jézus Krisztus által, és aki nékünk adta a békéltetés szolgálatát.
Minthogy az Isten volt az, aki Krisztusban megbékéltette magával a
világot, nem tulajdonítva nékik az ő bűneiket, és reánk bízta a
békéltetés igéjét. Krisztusért járván tehát követségben, mintha Isten
kérne mi általunk: Krisztusért kérünk, béküljetek meg az Istennel. Mert
aki bűnt nem ismert, bűnné tette értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk
őbenne (2Kor 5,17-21).”
Mit jelent az, hogy Krisztust bűnné tette értünk? Nyilvánvalóan nem azt
jelenti, hogy Krisztus bűnössé lett volna azáltal, hogy magára vette a
világ bűneit, hanem azt, hogy az Atya úgy bánt bele, mintha ő lett volna
a bűnös, azért, hogy a bűneit megvalló embernek kegyelmezhessen. Ezt
Jézus önként vállalta el irántunk és az Atya iránti szeretetből. Az Atya
is ugyanúgy értünk vállalta ezt a kimondhatatlan áldozatot, amely így
egyszerre az Atya és a Fiú közös áldozata lett az elveszett emberért.
Mivel Krisztus bűntelenül halt meg, ezért lehetett helyettes áldozattá,
ezért szenvedhette el helyettünk azt, amit nekünk kellett volna
elszenvedni, mert a „bűn zsoldja (fizetsége) a halál, az Isten kegyelmi
ajándéka pedig örök élet a mi Urunk Krisztus Jézusban (Róm 6,23).”
Tehát Istentől van az, hogy Krisztus megbékéltetett magával. Mi
fordultunk el, mi tévelyegtünk, mi lázadunk, mégis ő békéltet. És miután
megbékéltetett önmagával, reánk bízta a békéltetés szolgálatát és a
békéltetés igéjét. Ennél szebb és nehezebb hivatás nem létezik a
világon: ráébreszteni az embereket arra, hogy bűneiket megvallva és
elhagyva megbékélhetnek Istennel, mert már Ő előbb megbékélt velük, és
ezt Jézus keresztáldozatában nyilvánvalóvá is tette. Mert „nem abban van
a szeretet, hogy mi szeretjük az Istent, hanem, hogy ő szeretett
minket, és elküldte az ő Fiát engesztelő áldozatul a mi bűneinkért” (1Jn 4,10).
Tehát Isten volt az, aki megbékéltette magával a
világot, nem tulajdonítva nekik az ő bűneiket, hanem Krisztusnak
tulajdonította azokat, és Krisztus igaz életét és jellemét, pedig a
Krisztusban hívőknek tulajdonítja. Ez azt jelenti, hogy Jézus megváltói
halála eltakarja, elfedezi a bűneinket, és bűneink nélkül, Jézus igaz
jellemébe öltözötten állhatunk meg az élő Isten előtt. Ezért mondja az
apostol, hogy „aki Krisztusban van, új teremtés az”, és mindez ingyen,
kegyelemből van (vö. Róm 3,24-25.28; 4,5; 5,1; Tit 3,5; Fil 3,9).
Így senki sem dicsekedhet, hogy különb a másiknál, mert minden egyes
ember ezen a földön csak ilyen módon lehet igazzá az Isten előtt. Az
ember önmagát sem meg nem szabadíthatja, sem meg nem válthatja. Mindez
hit által lehet az enyém és a tiéd. És onnan látszik meg, hogy új
teremtés vagyok-e Krisztusban, hogy megtartom az Isten parancsolatait (Kiv 20,1-17; Mt 22,36-40),
amelyek ettől kezdve már „nem nehezek”: „Mert az az Isten szeretete,
hogy megtartjuk az ő parancsolatait; az ő parancsolatai pedig nem
nehezek (1Jn 5,3).” A
küzdelem ezzel még nem ér véget, mert a bűntől megromlott emberi
természetem bár a Szentlélek uralma alá került, de bármelyik pillanatban
a szemek kívánsága, az élet kérkedése vagy a test kívánsága (vö. 1Jn 2,15-17)
következtében lángra lobbantja a bűntől megromlott természetemet, és ha
bűnt követek el, a Szentlelket távozásra kényszerítem. Amint megbánom a
bűnömet és odaszánom magamat az Istennek, a Szentlélek újra a szívembe
költözik és ez által újra az Isten gyermeke vagyok, a menny és az
újjáteremtett Föld teljes jogú örököse. Pál apostol nem véletlenül írja,
hogy „akiben nincs Krisztus Lelke, az nem az övé” (Róm 8,9). Tagjainkat és önmagunkat oda kell szánnunk az élő Istennek nap, mint nap, újra és újra (vö. Róm 12,1-2),
ennek következtében a hit által igaznak nyilvánított ember az évek
alatt, odaszánása következtében ténylegesen igazzá is lesz, azaz
megszentelődik a szeretet és a szolgálat tettei által. Miközben valaki
odaszánja magát Krisztusnak, Krisztussal való közösségben Krisztushoz
válik hasonlóvá, minél jobban megismeri Őt, annál élesebb fényben ismeri
fel a saját erőtlenségét, bűneit és gyöngeségeit, és annál jobban
ragaszkodik Krisztushoz. Az Üdvözítő pedig lépésről lépésre a mi
közreműködésünk segítségével végigvezet a megszentelődés útján. Amint
Istenhez közelebb kerülök, az Ő értékrendje és erkölcsi törvénye lesz a
fontos a számomra, és nem a világnak a kétes értékrendje. Így Krisztus
szeretete szorongat, kérlel arra, hogy végezzem a békéltetés szolgálatát
az emberek között.
Nincsen olyan ember, aki az Istennel és az emberekkel
való békéltetés szolgálatát végezni tudná Krisztus állandó békéje és
szelídsége nélkül. Mivel ez a bűn világában történik, és felkelti az
önzésében élő emberek ellenállását, - így bizony fájdalmakkal és
kudarcokkal teli szolgálat ez, olyan, amilyen Krisztusé volt itt a
Földön. Jézus mégis boldognak nevezi azokat, akik békességszerzők, mert
őket az Isten fiainak fogják hívni. Az „Isten fiai” név egy kitüntetés a
világmindenség el nem bukott szellemi lényei, az angyalok rendjének a
szemében, mert a békéltetés isteni szolgálatát csak az tudja végezni,
aki maga is megbékélt Istennel és vele közösségben él.
Érdemes tágabb összefüggésben is egy-egy pillantást
vetni arra, hogy a békesség mennyire alapfogalom a Bibliában. Krisztust
például egyik messiási prófécia a békesség fejedelmének nevezi (Iz 9,6). Ő a béke fejedelme, és „uralma növekedésének és békéjének nem lesz vége … A seregek Urának buzgó szerelme műveli ezt (Iz 9,7)!”
Magáról az Isten Országáról pedig ezt írja Pál apostol: „az Isten
országa nem evés, nem ivás, hanem igazság, békesség, és Szentlélek által
való öröm” (vö. Róm 14,17-18; Iz 32,17-18).
Ott van mindenekelőtt az igazság, mert Isten Országában igazság és
igazságosság lesz, senki nem lesz, aki az Isten örök törvényét áthágja,
mert minden oda került megváltott, feltámadt vagy Jézus eljövetelekor
elragadtatott embernek a szívébe lesz írva az Isten örök erkölcsi
rendje, és minden teremtménynek abban áll majd a gyönyörűsége, hogy így
szolgálhatja az Urat. Péter apostol írja, hogy „új eget és új Földet
várunk az ő ígérete szerint, amelyekben igazság lakozik” (2Pt 3,13).
Tehát örök igazság, határtalan békesség és el nem fogyó öröm lesz azok
osztályrésze, akik megbékélnek az Istennel. A 37-dik zsoltár szerint „a
szelídek öröklik a Földet, és gyönyörködnek nagy békességben” (Zsolt 37,11).
Természetesen a majdani újjáteremtett Földről van szó, Jézus is ezt
idézte és erősítette meg a hegyi beszédében: „Boldogok a szelídek, mert ő
örökségül bírják a Földet (Mt 5,5).” Zakariás próféta könyvében pedig ez Atya és a Fiú közötti „békesség tanácsáról” (békés egyetértésről) olvashatunk (Zak 6,13b); és amit a mindenkori tanítványoknak hirdetni kell, az a „békesség evangéliuma” (vö. Iz 52,7; Ef 6,15).
A tanítványoknak, akiket Jézus maga előtt kettesével előre küldött, ezt
mondta: „Valamely házba bementek, először ezt mondjátok: Békesség e
háznak! És ha lesz ott valaki békességnek fia, a ti békességetek azon
marad; ha nem tireátok tér vissza (Lk 10,5-6).” A Szentírás mindenki számára egyértelművé teszi azt, hogy „békességre hívott minket az Isten” (1Kor 7,15b), „s Krisztus békéje, amelyre meghívást kaptatok egy testben, uralkodjék a szívetekben” (Kol 3,15).
Nincsen helye a keresztény családban az indulatnak, a heveskedésnek, a
kiabálásoknak, hanem sokkal inkább a szelídlelkűségnek, a türelemnek, az
Isten ígéreteibe vetett bizalomból fakadó derűnek és örömnek (vö. Fil 4,4-7).
Végül, de nem utolsó sorban ismételten hangsúlyozom azt, hogy a békesség és a béketűrés a Szentlélek gyümölcse (vö. Gal 5,22).
Azokban, akikben a Szentlélek lakik, akik Isten kedvében és
szolgálatában akarnak élni szüntelen, azok szívében a Szentlélek
létrehozza a szeretetet, az örömet, a békességet, a béketűrést, a
kedvességet, a jóságot, a hűséget, a szelídséget és a minden területen
való mértékletességet. Ha ezek nincsenek, akkor ott helyette a test
cselekedetei virulnak: Gal 5,19-21.
Ez a Krisztustól származó békesség azonban nem azonos
azzal, amikor az embereket kívülről nyugtatják és mondogatják nekik,
hogy „minden rendben lesz”, hogy „békesség és biztonság” (1Tessz 5,2-5)
van. Ez a hamis békesség és biztonság, ez a hitetés propagandája. Az
igazi békesség Krisztustól való, és a Szentlélek gyümölcse az emberi
szívben, amelynek nyomán eltűnik a félelem, mert abban Isten Lelke lakik
(vö. Jn 14,27). A bűn
világában azonban a hívő ember Istentől való békessége állandóan támadva
lesz, ez pedig megpróbálja az ember hitét, és megedzi a jellemét, „aki
viszont mindvégig állhatatos marad, az üdvözül” (Mt 24,13).
Ilyen megpróbáltatásokat és gyalázkodást élt át Dávid is, és még ki
tudja hány hívő ember mind a mai napig: „Mert nem beszélnek békességet,
hanem akik békességesek e földön, azok ellen álnok dolgokat koholnak (Zsolt 35,20).”
Krisztus azonban hamarosan szabadulást ígér a benne hívőknek, mert Pál
apostol ezt írja: „A békességnek Istene megrontja a Sátánt a ti lábaitok
alatt hamar (Róm 16,20).”
Milyen szép ez az ígéret. Isten rontja meg a Sátánt, de a mi lábaink
alatt, azaz a lábunkat nekünk kell a nyakára tenni. Szinte
elképzelhetetlen és kimondhatatlan ez a győzelem, és mégis sokak számára
igazzá válik (vö. Jel 14,1-5).
Még az is szép ebben az ígéretben, hogy „hamar” fog megtörténni. A
Sátán és a bűn uralma hamarosan véget ér akkor, amikor Krisztus isteni
hatalmának és jogainak teljességével megjelenik az ég felhőin átvenni az
uralmat egyszer s mindenkorra a Földünk és az egész világmindenség
fölött (vö. Dn 2,44; 6,26; 7,13-14.27; Lk 21,28; 1Kor 15,24-28).
Akkor és ennek következtében az univerzum teremtményeinek a békessége
és öröme minden értelmet meghaladó lesz. Csupán az a kérdés kedves
olvasó, hogy én és te részesei leszünk-e ennek a békességnek. Én akkor
leszek igazán boldog, hogy ha ez mindkettőnk számára Isten népével és
családommal együtt már valóra vált.
Forrás ~ Internet