SZENT PÁL APOSTOL MEGTÉRÉSE 
Pál, Krisztus apostola.  Egyházunk minden  esztendőben  január  
25-én  ünnepli  Szent  Pál  apostol  megtérését, amely napot  
pálfordulónak is  szoktuk nevezni.  E napon  arra  emlékezünk, hogy  a  
keresztényüldöző  Sault  a  Jeruzsálemből  Damaszkusz  városa felé  
vezető  úton  megszólította  a feltámadt  Krisztus,  s  ez  a  
találkozás gyökeres változást eredményezett  életében. Ettől az  
élménytől  kezdve Krisztus  tanítványa és  apostola lesz,  aki életét  
az  evangélium  terjesztésének szenteli elsősorban a pogányok körében. 
Általában  a  megtérés  eseményéhez  szokták  kötni, hogy  Saulból  Pál 
lesz.  A  félreértés elkerülése  végett  érdemes  tudnunk, hogy 
valójában nem  arról van szó,  hogy keresztényüldöző Saul  a  
megtérésekor felvette volna a Pál nevet, hanem arról, hogy abban az 
időben  sokan viseltek két nevet, egy zsidó nevet és egy görög vagy 
római nevet. 
A  két név  általában  hasonlított  egymásra 
(Paulus-Saulus).  Pált  tehát  a  születésétől fogva így  hívták, de 
volt  egy zsidó neve  is: Saul.  Lukács  evangélista egyébként az 
Apostolok Cselekedeti könyv első részében a  Saul  nevet használja az 
apostolra,  majd írásának második  felében áttér a  Pál  névre, de ez a 
névváltás nem a damaszkuszi eseménynél történik.
A Jézussal való találkozást Pál  esetében megelőzi a Jézus  
tanítványaival  való  találkozás.  Krisztus  tanítványai  fiatal  
közösséget  alkottak. 
A  közösségnek még  neve sem  volt  ebben az  időben, hiszen  csak  
valamivel  később kezdték  őket  krisztusiaknak, azaz  keresztényeknek  
nevezni.  Egy  olyan közösség volt  ez, amely  nem az ószövetségi  
Törvényt, hanem  Jézus  személyét állította  középpontba.  Ez  a 
közösség  nem  a  törvények  betű  szerinti betartását  tartotta  
fontosnak, hanem  a  Szentlélek  útmutatása  szerint  akarta  
megvalósítani  a  legfőbb  isteni  törvényt,  a  szeretet  parancsát. E 
közösség nem parancsokat és előírásokat tanított, hanem Isten  Országa 
örömhírét hirdette. Az  új hit képviselői  bátran hirdették az  Úr  
feltámadását. Amikor Pál megismeri ezt  az új közösséget, amelynek  
tagjai  Krisztus tanítványainak nevezték magukat, a zsidó vallás 
ellenségeit látja  bennük. Mivel buzgó zsidóként elfogadhatatlannak és 
veszélyesnek  tartotta  a keresztre  feszített és  feltámadt Krisztusról
  szóló tanítást,  üldözni  kezdi az új hit képviselőit először 
Jeruzsálemben, majd Damaszkuszba indul  ugyanezzel a szándékkal.  Ekkor 
állítja őt  meg Krisztus, ekkor  szembesül  saját gyűlöletből fakadó 
magatartásával, s ekkor döbben rá, hogy az általa  bántalmazottakban 
magát Krisztust üldözi.Megtérésétől és  megkeresztelkedésétől kezdve  
Pál egész  életét  Krisztus  szolgálatába  állítja   és  az   ő  
evangéliuma   hirdetésének   szenteli.  Fordulásának, lelki  
átalakulásának  egyik  szembetűnő  jele,  hogy  ettől  kezdve Pál 
másként tekint a krisztusi tanítványok közösségére. A  közösség  tagjai 
kezdetben  persze  félelemmel  és  kételkedéssel,  de  aztán  annál  
nagyobb bizalommal és  szeretettel fogadják. A  tanítványok befogadják  
őt  körükbe, amelyből Pál  számára bizonyossá  válik, hogy  e közösség  
tagjai  valóban megvalósítják  a  megbocsátást,  amelyre az  Úr  kérte  
őket.  Pál  felismeri, hogy  az  ő  küldetése  ugyanaz,  mint  a  
közösség  küldetése:  Krisztus tanítása szerint élni és  hirdetni az 
evangéliumot. Pál a  pogány  népekhez indul,  hogy a  Földközi-tenger  
környékét bejárva  új  krisztusi  közösségeket alapítson. A későbbiekben
 sem feledkezik meg az  igehirdetése  révén született egyházakról, hanem
 apostoli tekintéllyel írt lelkipásztori  leveleiben bátorítja  őket a  
tanultakban való  kitartásra, a  Krisztushoz  való hűségre és a szeretet
 mindennapi megélésére.
A végtelenségig dicsérhetnénk Szent Pál apostoli erényeit és 
buzgóságát, s  naphosszat elemezhetnénk  és  magyarázhatnánk  tanítását,
  de  mivel  ezen  prédikáció keretében erre nincs lehetőség, ezért 
tanulságként fogalmazzunk  meg néhány dolgot.
Először: Pál  megtérését szemlélve  nem  elég rácsodálkoznunk  arra,
  hogy  milyen változást  képes eredményezni  Isten kegyelme  egy ember 
 életében,  hanem nekünk is el kell indulnunk  a megtérés útján, a lelki
  újjászületés  útján.  Nagy  örömömre  szolgálna,  ha  mindegyikünk  
ráébredne,  hogy  az  efezusiakhoz írt  buzdítás  nekünk  szól: 'Újuljatok  meg  lélekben!'  (Ef  4,23).  
Másodszor: Vallásosságunk nem  magánügy. Mindannyian  egy 
közösséghez,  az  Egyházhoz tartozunk, s ebben  a közösségben 
mindannyiunknak feladata  van.  Istentől kapott képességeivel, lelki  
adományaival mindenki a saját  lelki  üdvössége mellett  a közösség  
javát  is köteles  szolgálni,  előmozdítván  ezáltal az Egyház 
növekedését.
Harmadszor: Tanulékony  lélekkel figyeljünk  a Szentlélekre,  aki  
bevezet  minket a Szentháromság életébe, a Szeretet  életébe! Szent Pál 
ezt írja  a  galatáknak szóló levelében: 'A Lélek  gyümölcse pedig  a 
szeretet,  öröm,  békesség, türelem, kedvesség,  jóság, hűség, 
szelídség,  önmegtartóztatás'  (Gal  5,22-23).  
A  Lélek  szerinti   életünk  első,  s  talán   nyugodtan  
hozzátehetjük,  hogy   legfőbb   gyümölcse  tehát   a   szeretet.   
Éljünk  szeretetteljes közösségben Istennel és embertársainkkal!
Szent Pál megtérésének mai ünnepe erősítsen  meg minket abban a 
hitben  és  meggyőződésben, hogy ha  a Szentlélek  indításait követjük  
döntéseinkben,  akkor életünkben  valóban megtapasztaljuk  az  Isten 
Lelke  szerinti  élet  gyümölcseit: a  jóságot,  az örömöt,  a  békét,  a
 hitet,  a  reményt,  de  legfőképpen a szeretetet!
Horváth István Sándor
Forrás ~ Internet