Nemeshegyi Péter SJ ~ Legyen meg a te akaratod!
A
Bibliából megtudhatjuk, hogy mi Isten akarata. De hogyan ismerhetjük
fel azt konkrétan saját életünkben? A Szentírás szerint fontos
feladatunk, hogy állandóan keressük erre a választ.
Jézus ismeri az Istent (Mt 11,27). Tudja, hogy az Isten „jó” (Mk
10,18). Életének egyetlen célja és értelme: megtenni az ő küldőjének,
Istennek jó akaratát. „Az én eledelem az, hogy annak akaratát
cselekedjem, aki küldött engem” – mondja Jézus (Jn 4,34). Ennek az
Istennek a jó szívéről szól Jézus példabeszéde az elveszett bárányról:
„Ha egy embernek száz juha
van, és azok közül egy elkóborol, nem hagyja-e ott a kilencvenkilencet a hegyeken, nem megy-e el, és nem keresi-e meg az eltévedtet? Amikor pedig megtalálja, bizony mondom nektek: jobban örül annak, mint a kilencvenkilencnek, amely nem veszett el. Ugyanígy a ti Atyátok, aki a mennyekben van, nem akarja, hogy egy is elvesszen e kicsik közül.” (Mt 18,12–14; vö. Ezechiel 18,23) Jézus szemében minden embert az Atyaisten végtelen szeretete vesz körül, még a legkisebbeket, a legmesszebbre elkóboroltakat is. Ezért olyan végtelenül fontos Jézus számára is minden ember. Ezért nem hagyja közömbösen egy sem. Ezért nem firtatja előbb, érdemes-e valaki az ő szeretetére és bizalmára, hanem szeret – pazarlóan, korlátlanul, határtalanul, úgy, ahogy az Atyaisten.
van, és azok közül egy elkóborol, nem hagyja-e ott a kilencvenkilencet a hegyeken, nem megy-e el, és nem keresi-e meg az eltévedtet? Amikor pedig megtalálja, bizony mondom nektek: jobban örül annak, mint a kilencvenkilencnek, amely nem veszett el. Ugyanígy a ti Atyátok, aki a mennyekben van, nem akarja, hogy egy is elvesszen e kicsik közül.” (Mt 18,12–14; vö. Ezechiel 18,23) Jézus szemében minden embert az Atyaisten végtelen szeretete vesz körül, még a legkisebbeket, a legmesszebbre elkóboroltakat is. Ezért olyan végtelenül fontos Jézus számára is minden ember. Ezért nem hagyja közömbösen egy sem. Ezért nem firtatja előbb, érdemes-e valaki az ő szeretetére és bizalmára, hanem szeret – pazarlóan, korlátlanul, határtalanul, úgy, ahogy az Atyaisten.
Kérni
Jézus parancsa követői számára az, hogy úgy szeressenek, ahogy ő maga
szeret (vö. Jn 13,34). Ha ezt teszik, akkor teszik meg Isten akaratát,
eljutnak a mennyek országába. Jézus mondja: „Nem mindenki, aki azt
mondja nekem: »Uram, Uram!«, megy be a mennyek országába, hanem csak az,
aki megteszi Atyám akaratát, aki a mennyben van.” (Mt 7,22)
Jézus e tanítása alapján érthetjük meg azt a kérést, amelyet az ő
szavára mindennap elmondunk: „Mi Atyánk! Legyen meg a te akaratod!” (Mt
6,10) Azt kérjük tehát, hogy Isten a Szentlélekkel úgy irányítsa
szívünket, hogy az egybeforrjon az Isten szerető szívével. Szeressünk,
ahogy Isten szeret; bocsássunk meg, ahogy Isten megbocsát; örüljünk
minden „tékozló fiú” hazatérésének, ahogyan Isten örül a bűnösök
megtérésének (Lk 15, 11–32). Csak a Szentlélek alakítja át úgy
ízlésünket, hogy Jézus módjára számunkra is ízes eledel legyen Isten
akaratának követése.
Jézus csodálatos méltóságot ígér azoknak, akik megteszik az Isten
akaratát: „Mindaz, aki megteszi Atyám akaratát, aki a mennyekben van, az
az én fivérem, nővérem és anyám.” (Mt 12,50) Milyen bámulatos ígéret!
Mennyire érdemes Isten akaratának követésére törekedni, ha ezzel ily
közel kerülünk Jézushoz, a mindenség Urához.
Keresni
Pál így buzdít Isten akaratának keresésére: „Ne szabjátok magatokat a
világhoz, hanem alakuljatok át értelmetek megújításával, hogy
felismerjétek, mi az Isten akarata, mi a jó, neki kedves és tökéletes!”
(Róm 12,2) Hasonlókat mond a Kolosszei levél: „Szüntelenül imádkozunk és
könyörgünk értetek, hogy Isten akaratának ismerete teljes legyen
bennetek!” (l,9) Az Efezusi levél pedig így fogalmaz: „Ne legyetek
ostobák, hanem értsétek meg, hogy mi az Úr akarata!” (5,17)
Igaz, hogy a Szentlélek szívünkben lakozó mesterként vezet bennünket
Isten akaratának keresésében, de ennek az akaratnak konkrét megtalálása
mégsem egyszerű. Segíthet néhány bibliai utalás. „Isten akarata ez: a
ti megszentelődéstek, hogy megtartóztassátok magatokat a paráznaságtól” –
mondja Pál (1Tessz 4,3). „Isten akarata, hogy jót cselekedve
elnémítsátok az oktalan emberek tudatlanságát” – mondja Péter (1Pét
2,15). Tehát mondhatjuk, hogy Isten akarata az ő parancsainak, például a
tízparancsolatnak megtartása (Mt 19,17). Még hozzátehetjük Pál nyomán:
„Mindenért adjatok hálát, mert ezt akarja Isten mindnyájatoktól Krisztus
Jézusban.” (1Tessz 5,18)
A legszebben az ókori karthágói vértanú püspök, Szent Ciprián magyarázta meg, hogy mit is jelent Isten akaratának követése:
„Könyörgünk az Istenhez, és kérjük, hogy mi teljesítsük az ő
akaratát. Ugyanis ahhoz, hogy teljesítsük az Isten akaratát, szükségünk
van Isten jóakaratára, vagyis segítségére és oltalmára. Mert egy ember
sem a maga erejéből erős, hanem csak az Isten kegyessége és irgalma óvja
meg. Isten akarata pedig az, amit Krisztus tett és tanított, vagyis
alázatosan viselkedni, állhatatosan hinni, illendően beszélni,
igazságosan cselekedni, erkölcseinket fegyelmezni, képtelennek lenni
mások megbántására, és képesnek lenni a bántalmak elviselésére,
testvéreinkkel békében élni, Urunkat teljes szívből szeretni, soha
semmit sem értékelni többre Krisztusnál, elszakíthatatlanul Krisztus
szeretetéhez ragaszkodni, bátran és hűségesen keresztje mellé állni;
amikor pedig Krisztus neve és a neki kijáró tisztelet forog kockán, őt
állhatatosan megvallani, a kínvallatáskor bizalmunkat megőrizni, a
győzelem koronáját nekünk adó vértanúhalált türelmesen elviselni. Ebben
nyilvánul meg az, hogy Krisztus társörökösei akarunk lenni; ebben áll
Isten parancsainak megtartása, ebben áll az Atya akaratának
teljesítése.” (Az Úr imádságáról, 14–15.)
Ciprián életével és halálával bizonyította azt, amit tanított. Ennél
jobban nem is lehetne elmondani, hogy mi a „Legyen meg a te akaratod”
kérés értelme.
Forrás ~ Internet