A karácsonyi ünnepkör bevezető része az advent. A neve a latin
adventus, azaz eljövetel szóból származik, és ez a név jelzi, hogy ez az
idő az Úr eljövetelére emlékeztet. Ezt az időszakot három vonás
jellemzi:
1.Advent, mint bűnbánati idő.
Minthogy az egész karácsonyi ünnepkör kialakulására a már meglévő
húsvéti ünnepkör volt hatással, azért az advent, mint előkészítő idő
hasonlít a nagyböjtre. Ezért első jellemvonása a bűnbánat, mert erre és
imádságra serkent. A szentleckében Szent Pál apostol önmegtagadásra,
bűnbánatra, böjtre, imádságra és az erények gyakorlására figyelmeztet.
Az evangéliumok közül az első az utolsó ítéletről, a többi Keresztelő
Szent Jánosról szól, és mind arra intenek, hogy tartsunk bűnbánatot és
így készítsük elő az Úr útját. Egyes szerzetekben még ma is böjt van
advent szerdáin, és ilyenkor ünnepélyes menyegzőt sem szabad tartani.
Mindazonáltal az advent nem olyan szigorú idő, mint a negyvennapos
nagyböjt, mert teli van bizalommal és reménnyel.
2. Advent az Úr eljövetelére való várakozás ideje.
Az Úrnak hármas eljöveteléről szól a liturgia: történelmi eljöveteléről
a múltban; kegyelmi eljöveteléről ma is minden ember lelkében, a
jelenben; és utolsó eljöveteléről a jövőben, a világ végén. Mint
gyermek, ki Betlehemben született; mint Üdvözítő, ki ma is lelkünk
megváltója; és mint Bíró, aki felhőtrónján ítél eleveneket és holtakat.
Első eljöveteléről úgy emlékezik meg az Egyház, hogy lélekben
visszahelyezkedik a Krisztus előtti korszakba. Ahogy ebben az időben
vágytak az igazak a Messiás után, ahogy ők imádkoztak eljöveteléért, úgy
vágyódik és imádkozik az Egyház ma is a liturgiában. Második, kegyelmi
eljöveteléről úgy emlékezik meg a liturgia, hogy egyrészt int az Úr
útjának előkészítésére, másrészt valóban elő is készít advent
liturgiájával, hogy méltán fogadhassuk szívünkbe az Urat.
Harmadik eljöveteléről az első vasárnapi evangélium szól. De ezen
kívül egész advent tele van az Úr eljövetelének gondolatával. Az utolsó
ítéletre eljövő Úrról a keresztény ókorban is úgy gondolkoztak, mint a
középkor „Dies irae” himnuszában – félve és remegve az igazságos
bírótól. Azonban egyúttal mint a győzelem és az öröm boldogító napját
várták Krisztus dicsőséges eljövetelét. Így tehát egész földi életünk
nagy advent, amelynek az Úr Jézusnak színről-színre való látása lesz a
karácsonya. Ebből a szempontból az egész egyházi év tulajdonképpen
advent, mert évről-évre megismétlődő misztériumaival az egész Egyházat a
nagy napra készíti elő, „Krisztus napjára”. – Hogy ez utolsó eljövetel
volt a karácsonyi ünnepkörben uralkodó eredeti gondolat, mutatja az a
tény is, hogy egy ideig Hetvened vasárnapjával kezdődött a liturgikus
év, és az év befejezése az Epiphania volt, Krisztus királyi
megnyilatkozásának ünnepe. Csak mikor advent lett a liturgikus év
kezdete, akkor gondoltak inkább az Úr Jézus történeti életére.
3. Végül advent a leggyengédebb Mária-tisztelet ideje.
Hogy is ünnepelhetné az Egyház advent idején az eljövendő és várva-várt
Üdvözítőt anélkül, hogy ne gondolna a Szűzanyára, ki szíve alatt
hordozta, akit az egész világ várt. Ezért teljes joggal nevezhetjük
adventet liturgikus Mária-hónapnak. Erre szolgálnak a
Mária-köszöntéseken kívül elsősorban a roráte misék. Szép, igazán finom
szimbólum van abban, hogy a hajnal pirkadásakor mondják ezeket a
miséket, mert Mária a hajnal, aki jelezte, hogy jön Krisztus, a világ
világossága, az igazi Nap. Még jobban a kereszténység hajnalcsillagának
mutatja be a szent Szüzet a Szeplőtelen Fogantatás ünnepe, mely advent
elejére esik. Ekkor ünnepeljük Máriát, mint azt a „signum magnum”-ot,
nagy jelet, amelyet Szent János evangélista ír le. Ő az az asszony,
kinek „ruhája a nap, a hold a lábai alatt és fején tizenkét csillagból
álló korona ragyog”. Ő az, kit úgy köszöntött az angyal: Ave Maria,
gratia plena.
Forrás ~ Internet