'Az Úr irgalma a bűnbánók iránt'
Az igazság hírnökei, és mindazok, akik az isteni kegyelem tanítóiként
tündököltek, kezdettől fogva napjainkig - mindegyikük a maga korában -
meghirdették Isten irántunk való üdvözítő akaratát, és kifejtették:
Isten előtt mi sem kedvesebb és szeretetreméltóbb, mint ha az emberek
igazi bűnbánattal megtérnek.
S hogy ezt minden másnál jobban és isteni módon mutassa be, ezért az
Istennek és az Atyának isteni Igéje - sőt végtelen jóságának első és
egyedüli képmása - semmiféle emberi szóval ki nem fejthető módon
leereszkedett hozzánk, felénk fordult, és testben köztünk élt. Mindent
megtett és elszenvedett értünk, illetve elmondott, hogy minket, akik még
ellenségnek és idegennek számítottunk, kiengeszteljen Istennel, az
Atyával, és visszahívjon minket, akik a boldog élettől eltávolodtunk.
Csodáival ugyanis nem csupán betegségeinket gyógyította, hanem magára
vette szenvedéseink fájdalmait, és a halált is elszenvedte, mintha
vétkes lett volna ő, aki minden bűntől mentes volt. Adósságainkat
visszafizetve ő szabadított meg sok és rettenetes bűnünktől, sőt sokrétű
tanítással eligazítást is adott, hogy hozzá hasonlók legyünk jóságos
magatartásban és a mások iránti tökéletes szeretetben.
Ezért hirdette: Nem az igazakat jöttem hívni, hanem a bűnösöket, hogy tartsanak bűnbánatot (Lk 5,32). Illetve: nem az egészségeseknek kell az orvos, hanem a betegeknek
(Mt 9,12). Továbbá: azért jött, hogy megkeresse az elveszett bárányt.
Azonkívül: Izrael házának elveszett juhaihoz kapott küldetést.
Úgyszintén a drachmáról szóló példabeszédben - bár kissé burkoltabban -
jelezte: azért jött, hogy visszaszerezze annak az arcnak a tündöklő
fényességet, amely eltorzult a bűnök szennyétől. Majd így szól: Bizony mondom nektek: nagy lesz az öröm a mennyben egy megtérő bűnös felett is (vö. Lk 15,7).
Továbbá azt, aki a rablók keze közé került, és minden ruhájától
megfosztva, sebekkel borítottan, félholtan otthagyták, ő üdítette fel
borral és olajjal, s látta el kötszerekkel; teherhordó állatára téve
gondozás céljából ő vitte a szállásra; gondozásának költségeit kifizetve
ő ígérte meg, hogy ha ezen felül még költenének rá, azt visszatérésekor
majd megadja.
Ezért állítja elénk a hazatérő tékozló fiúhoz lehajló jóságos atyát, aki
átöleli a bűnbánó lélekkel visszaérkező fiát, s újból az atyai ház
díszeivel ékesíti fel, és semmit sem vetett szemére azokból, amit
korábban elkövetett.
Éppen ezért, amikor az Isten a nyájtól elkóborló s hegyekben-völgyekben
eltévelyedett bárányt megtalálta, nem kergetéssel, fenyegetéssel vagy
ütlegeléssel terelte vissza az akolba, hanem irgalmas szívvel saját
vállára emelve, sértetlenül vitte vissza a nyájhoz.
Ezért kiáltotta: Gyertek hozzám mindnyájan, akik elfáradtatok, s akik terhet hordoztok, én megkönnyítlek titeket (Mt 11,28). Majd pedig így szólt: Vegyétek magatokra igámat!
(Mt 11,29) Igának nevezi a parancsokat, illetve az evangéliumi
tanácsok szerint alakított életet. Tehernek mondja azt, ami talán a
bűnbánó előtt súlyosnak látszik, de csak kicsit nehéz: Az én igám, úgymond, édes, az én terhem könnyű (Mt 11,30).
Majd újból az isteni igazságosságot és jóságot tanítva megparancsolja: Legyetek szentek, legyetek tökéletesek, legyetek irgalmasok, mint a ti mennyei Atyátok (vö. Lk 6, 36). Továbbá: Bocsássatok meg, és nektek is megbocsátanak (Lk 6,37). És: Amit akartok, hogy veletek tegyenek az emberek, ti is tegyétek velük (Mt 7,12).
Szent Hitvalló Maximus apát levelezéséből
Forrás ~ Internet