'Krisztusnak szenvednie kellett, hogy bemehessen dicsőségébe'
Amikor Krisztus szavaival és tetteivel már bebizonyította, hogy ő igaz
Isten és a mindenség Ura, Jeruzsálem felé menve így szólt
tanítványaihoz: Most felmegyünk Jeruzsálembe, és az Emberfiát a
pogányok, főpapok és írástudók kezére adják, hogy megostorozzák,
kigúnyolják, és keresztre feszítsék (vö. Mt 20,18-19). Ezt pedig úgy
mondta, hogy utalt azoknak a prófétáknak a jövendöléseire, akik
Jeruzsálemet jelölték meg halála helyéül. Tehát a Szentírás már előre
jelezte Krisztus halálát és halála előtti szenvedését; hogy pedig a
halál után mi lesz holttestével, azzal kapcsolatban a Szentírás azt
jövendöli, hogy ő már szenvedéstől és haláltól mentes Isten. Ha ezt nem
mondta volna, akkor az ő istensége rejtve maradt volna; hacsak nem
vesszük tekintetbe megtestesülése szent titkát. Ebből viszont jól és
helyesen kikövetkeztethetjük és vallhatjuk mindkét titkot: tudniillik
azt, hogy ő szenvedett, másrészt pedig, hogy ő nem szenvedhetett.
Továbbá kikövetkeztethetjük annak az okát is, hogy Isten szenvedéstől
mentes Igéje miért jött el szenvedni. Azért, mert másként nem
üdvözülhetett volna az ember. Egyedül ő ismer minden titkot, és azok,
akiknek ő kinyilatkoztatta. Ő ismer mindent, ami az Atyáé, amint a Lélek
átlátja a mélységes titkokat is (vö. 1 Kor 2,11).
Mondom, szükséges volt, hogy Krisztus szenvedjen; hiszen ő maga
magyarázta meg, hogy szükséges volt a szenvedése, amikor késedelmes
szívűeknek és balgáknak nevezte azokat a tanítványokat, akik nem látták
be, hogy Krisztusnak szenvednie kellett, hogy bemehessen dicsőségébe. Ő
eljött népének üdvözítésére, elhagyva azt a dicsőséget, amelyet Atyjánál
birtokolt, mielőtt a világ lett volna. Üdvösségünk a mi életünk
szerzőjének a megdicsőülése volt, ennek a megdicsőülésnek pedig
szenvedés által kellett megtörténnie, amint Szent Pál is tanítja, amikor
így szól: Az élet szerzője szenvedések útján dicsőült meg (vö. Zsid 2,10). Úgy látszik, hogy az Egyszülött valamiképpen az ő dicsőségét -
amelyet miattunk egy rövid időre letett - kereszthalála után testében is
visszavette; Szent János írja ugyanis evangéliumában, amikor
megmagyarázza, hogy mi az a víz, amelyről az Üdvözítő mondja, hogy a
hívő szívéből fakad. Ezt a Szentlélekről mondta, akiben a benne hívők
részesülnek. A Szentlélek ugyanis még nem jött el, mert még nem dicsőült
meg Jézus (vö. Jn 7,38-39). Dicsőségnek mondja tehát kereszthalálát.
Ezért is, amikor Urunk imádkozott, mielőtt elvállalta volna a
kereszthalált, arra kérte az Atyát, hogy dicsőítse meg őt azzal a
dicsőséggel, amelyben része volt nála, mielőtt a világ lett.
Antiochiai Szent Anasztáz püspök szónoklataiból