SZENT DÉNES PÜSPÖK ÉS TÁRSAI VÉRTANÚK
Szent Dénes püspök és társai vértanúk - Leonardi Szent János áldozópap ~ október 9.
AREOPAGITA SZENT DÉNES egy hagyomány szerint Szent Pálnak az Areopáguszon elmondott beszéde nyomán tért meg. (ApCsel 17, 34) Meghallhatott 80 táján. Egy későbbi hagyomány szerint Athén első püspöke volt, majd Rómába ment, ezután Szent I. Kelemen pápa Galliába (a mai Franciaországba) küldte, Párizs püspöke volt több évig, híres könyveket írt. A párizsi vértanúság valószínűleg egy másik Dénes püspökkel kapcsolatos, aki Párizsban dicsőséges vértanúságot szenvedett Rusztikusz áldozópappal, és Eleutériusz diakónussal. Más hagyomány szerint (a legrégibb Martyrologium alapján) ez a második Dénes püspök és társai Párizsban missziós tevékenységet folytattak és Décius uralkodása alatt (243-251) fejezték le őket. A hagyományok beszélnek egy harmadik Dénesről is, aki a 9. században élt, mélyértékű misztikus író volt. Tévesen és sokáig az első Dénessel azonosították. Írása a misztikus irodalom egyik legnagyobb kincse. Franciaország védőszentje, és a 14 segítőszentek sorában is szerepel. Tisztelete Rómában a 11. századtól terjedt el.
LEONARDI SZENT JÁNOS 1541-ben, vagy 1543-ban született az Olaszországi Diecimó-ban, jómódú polgári családban. Apja Leonardi János, anyja Lippi Janka volt. A közeli Lucca városkában tanult, gyógyszerész lett 16 éves korára. Egy helyi karitatív közösségben dolgozott, itt gyógyított. Tagja volt a Colombini Szent János által alapított jámborsági és karitatív egyesületnek. 26 évesen hivatásának engedelmeskedve ferences szerzetes szeretett volna lenni, nem vették fel, mert hiányos volt a teológiai ismerete, és nem tudott latinul. Két év tanulással pótolta lemaradását, 1571-ben fel is szentelték, és a Luccai plébánián szolgált. Itt kezdett foglalkozni szegény sorsú fiatalok tanításával. Munkatársakat toborzott maga mellé. A luccai püspök támogatta, és társak is csatlakoztak hozzá. Igehirdetéssel és szegény gyermekek nevelésével foglalkoztak. Közösségükben nézeteltérések keletkeztek, saját társai közül is többen vádolták őt. A belső problémák miatt kénytelen volt Rómába menni. Néri Szent Fülöppel barátságot kötött, vele együtt alapítottak egy papi kongregációt. 1593-ban VIII. Kelemen pápa jóváhagyta szerzetének részletes szabályait. Ebben a szervezési munkában 1604 táján ismerkedett meg Kalazanci Szent Józseffel, a piarista rend alapítójával, aki szegény fiúk ingyenes oktatásán fáradozott. Jó együttműködés jött létre a két szervezet között. 1609. október 9-én hunyt el egy járvány áldozataként. Hosszú boldoggáavatási eljárása 1861-ben ért véget, IX. Piusz pápa alatt. Halála után öt évvel szervezete egyesült a piaristák kegyes iskoláival. Rómában, a Pápai Magyar Intézet közelében, a Santa Maria in Campitelli templomban van eltemetve. Tanulság: Ne nyugodj bele a nehézségekbe, küzdj rendíthetetlenül!
Istenünk, ki Szent Dénest és társait elküldted, hogy a pogány népek között hirdessék dicsőségedet, és amikor szenvedniük kellett, megajándékoztad őket az állhatatosság erényével, kérünk, segíts, hogy példájukból erőt merítve semmibe vegyük a világ dicsőségét, és nehézségeitől vissza ne riadjunk' Amen.
Forrás 1 Internet
Megmutatom neked, ember, mit kíván tőled az Úr
Szentatyám! Arra törekszel, hogy megújítsd az emberek erkölcsi életét.
Ehhez először is elengedhetetlenül szükséges, hogy mindenekelőtt csak az
Úr dicsőségét keresd, és e felette üdvös, de nehéz munkádhoz csak
Istentől – akitől minden jó származik – várj és kérj segítséget. Azután
pedig úgy állj oda ezek elé az erkölcsi megújulásra rászoruló emberek
elé, mint minden erény példaképe, mint a tartóra helyezett világító
lámpás, hogy feddhetetlen életeddel és tiszta erkölcsöddel világíts
mindazoknak, akik Isten házában vannak. Inkább ilyen szelíd módon – és
ne kényszert alkalmazva – vezesd rá az embereket erre az erkölcsi
megújulásra. A trienti zsinat szavaival élve: ne azt követeld meg a test
tagjaitól, ami a főben sincs meg, mert ebben az esetben veszélybe
kerülne az Úr egész családjának helyzete és rendje. Ezenfelül jó
szakorvosként szorgosan kell kutatni, hogy milyen gyógyszer szükséges
azokra a betegségekre, amelyek az Egyházat most emésztik, pontosan kell
ismerni, hogy az egyes bajokon melyik gyógyszer tud biztosan segíteni.
Mivel az Egyház egész közösségének gyógyítását, vagyis az elöljáróknak a
rájuk bízottakkal való együttes megújítását a főtől kezdve a
legkisebbig meg kell valósítani, ezért elsősorban azokra kell figyelmet
fordítani, akik elöljárói tisztségben vannak, hogy így azoknál kezdődjék
ez a megújulás, akiknek kötelességük a többiek életét is megújítani.
Legfőként arra kell törekedni, hogy a bíborosok, pátriárkák, érsekek,
püspökök és plébánosok – akikre közvetlenül rá van bízva a lelkipásztori
munka – megfelelők legyenek az Úr nyájának biztos vezetésére. De az
elöljárók után irányítsuk figyelmünket a rájuk bízottakra is, azaz a
legfőbbek után a gyermekekre, mivel nem szabad kevésre becsülnünk
azokat, akiknél majd meg kell kezdeni ezt az egyházi erkölcsi
megújulást. Meg kell kísérelni mindent, ami elősegíti azt, hogy a
keresztény hitélet igazi legyen, és a gyermekek már zsenge éveiktől
kezdve jó erkölcsökben gazdagodjanak. Ennek megvalósítását semmi más nem
segíti elő jobban, mint a krisztusi tanok megtanításának az a szent
formája, hogy a gyermekek oktatásával csak derék és istenfélő embereket
bízzanak meg.
Ezek voltak általában, szentséges atyám, azok, amiket nekem kegyes
jóságával sugalmazott az Úr ebben a mostani nagyon nehéz helyzetben.
Jóllehet az elmondottaknak megvalósítása első tekintetre talán nehéznek
is látszik, de ha tekintetbe vesszük, hogy ezek mennyire szükségesek,
akkor a megvalósításuk már rögtön könnyebbnek bizonyul, hiszen nagy
dolgok nem jönnek létre nagy egyéniségek nélkül, és a nagy
egyéniségekhez nagy tettek illenek.
Leonardi Szent János áldozópapnak V. Pál pápával folytatott levelezéséből
Hűséges és bátor tanú légy!
Amint sokféle az üldözés, ugyanúgy sokfajta a tanúságtétel is. Naponta
Krisztus tanúja vagy. Ha megkísértett a paráznaság szelleme, de te szent
félelemmel gondolsz Krisztus eljövendő ítéletére, és ezért nem akarod
bemocskolni tested és lelked tisztaságát, Krisztus vértanúja vagy. Ha
megkísértett a kapzsiság szelleme, hogy erőszakkal elvedd a nálad
gyengébbnek vagyonát, és megsértsd a védtelen özvegy jogait, de te
megfontolod az isteni parancsokat, és úgy ítéled, hogy inkább segítened
kell rajtuk, nem pedig jogtalanságot elkövetned ellenük: Krisztus tanúja
vagy.
Hiszen Krisztus ilyen tanúkat akar maga mellé állítani, amint
írva is van: Szolgáltassatok igazságot az árvának, s védelmezzétek az
özvegyet. Aztán gyertek, s szálljatok velem perbe – mondja az Úr (Iz 1,
17-18). Ha megkísértett a gőgös kevélység szelleme, de amikor megláttad a
szegényt és a gyámoltalant, jóságos szívvel együttéreztél vele, és
jobban szeretted az alázatosságot, mint a kevélységet: Krisztus tanúja
vagy. Sőt mi több, nemcsak szóban, hanem tetteiddel is tanúságot tettél.
Van-e megbízhatóbb tanú annál, aki megvallja, hogy az Úr Jézus testben
jött el (1 Jn 4, 2), és ugyanakkor megtartja az evangéliumi törvényeket
is? Mert aki hallja, és nem teszi meg, az megtagadja Krisztust; noha
szavával megvallja, tetteivel azonban megtagadja. Miután sokan majd azt
mondják: Uram, Uram, hát nem a te nevedben jövendöltünk, és űztünk
ördögöt, és tettünk annyi csodát? (Mt 7, 22), ő majd azon a napon így
felel nekik: Távozzatok színem elől, ti, gonosztevők! (Mt 7, 23) Tehát
csak az a tanú, aki tetteivel is tanúságot tesz az Úr Jézus parancsai
mellett.
Hány ilyen titkos vértanúja van Krisztusnak napról napra, és hányan
vallják meg az Úr Jézust! Ezt a vértanúságot és ezt a Krisztus melletti
hűséges tanúságtételt az Apostol is ismeri, hiszen ezt mondja: Azzal
dicsekedhetünk, amiről lelkiismeretünk tanúskodik (2 Kor 1, 12). De
milyen sokan vannak, akik kifelé ugyan megvallották, de belül
megtagadták őt! Írva van: Ne higgyetek minden léleknek (1 Jn 4, 1),
hanem gyümölcseikről (Mt 7, 16) ismerjétek meg, hogy melyiknek kell
hinnetek. Légy tehát hűséges és bátor a belső üldözésben, hogy a külső
üldözés idején is helyt tudj állni. A belső üldözésben is vannak
királyok és helytartók, meg félelmetes hatalmú bírák. Legyen számodra
példa az Úr kísértése, amelyet elviselt.
Szent Ambrus püspöknek a 118. zsoltárhoz írt magyarázatából