'Tested szent és dicsőséges'
A szent egyházatyák és nagy hittudósok az Istenszülő mennybevételéről
úgy beszéltek ünnepi homíliáikban és szentbeszédeikben a néphez, hogy az
a keresztény hívők előtt már ismeretes és elfogadott igazság, s azt még
érthetőbben ki is fejtették. Az ünnep értelmét és tartalmát mélyreható
érvekkel tárták hallgatóik elé. Főként azt igyekeztek világosan
kifejteni, hogy ezen az ünnepen nemcsak azt ünnepeljük, hogy a
Boldogságos Szűz Mária teste nem volt alávetve a romlandóságnak, hanem
azt is, hogy ő a halál felett diadalt aratott, és egyszülött Fiának,
Jézus Krisztusnak példájára az ő teste is megdicsőült a mennyben.
Ennek az egyházi hagyományban levő igazságnak a legkiválóbb hirdetője
Damaszkuszi Szent János. Amikor a Boldogságos Istenanya test szerinti
mennybevételét párhuzamba állítja az ő többi kiválóságával és
kiváltságával, lángoló ékesszólásával azt mondja: 'Illő volt, hogy ő,
aki szüzességét a szüléskor is sértetlenül megőrizte, halála után is
megőrizze testét minden romlástól. Illő volt, hogy ő, aki Teremtőjét
gyermekeként hordozta méhében, Isten hajlékába jusson. Illő volt, hogy a
jegyes, akit az Atya jegyzett el, a mennyei otthonban lakjék. Illő
volt, hogy ő, aki szülésekor a fájdalom tőrétől mentes maradt, de amikor
Fiát a keresztfán látta, a szívét döfte át a fájdalom tőre, ott lássa
Fiát az Atya mellett trónolni. Illő volt, hogy az Isten Anyjáé is legyen
az, ami a Fiáé, és hogy minden teremtmény tisztelje őt mint Isten
Anyját és szolgálóleányát.'
Konstantinápolyi Szent Germánosz kifejti, hogy az Istenszülő Szűz Mária
testének romolhatatlansága és mennybe felvétele nemcsak annak a
következménye, hogy ő Istenanya, hanem szűzi testének egészen különleges
szentségéből is következik ez: 'Te - miként a Szentírás mondja -
nemcsak szépségben (Zsolt 44,5) tündökölsz, de szűzi tested
egészen szent, egészen tiszta, egészen az Isten otthona; ebből az is
következik, hogy nem porlad el, hanem ez az emberi test romlás nélkül a
romolhatatlan dicső életbe való. Élő és fölséges, sértetlen, és részese a
tökéletes életnek.'
Egy másik régi író pedig így bizonyít: 'A mi Üdvözítő Istenünknek,
Krisztusnak, az élet és halhatatlanság adományozójának boldogságos Anyja
Krisztus által él romolhatatlan testben mindörökké, ő támasztotta fel
sírjából, ő vette fel magához a mennybe, hiszen egyedül csak ő tudta ezt
megtenni.' A szent egyházatyáknak minden bizonyítéka és megfontolása, mint végső
alapra, a Szentírásra támaszkodik, amely Isten szent Anyját úgy állítja
szemünk elé, mint aki isteni Fiával a legszorosabb kapcsolatban van, és
az ő emberi sorsában mindig részesedik.
Főként pedig arra kell nagyon figyelnünk, hogy a szent atyák már a
második századtól kezdve Szűz Máriát úgy említik, mint új Évát az új
Ádám mellett. Bár alá van neki rendelve, de mégis a legszorosabb
kapcsolatban van vele még abban a harcban is, amelyet az ősevangélium
előrejelzése szerint az alvilági ellenséggel szemben a bűn és halál
feletti teljes győzelem fejezett be. E kettő feletti győzelmet a
nemzetek Apostola mindig összekapcsolja írásaiban. Mivel pedig Krisztus
dicsőséges feltámadása ennek az említett győzelemnek a lényeges része és
egyben végső győzelmi jele, azért ebből arra is kell következtetni,
hogy Mária szűzi teste is megdicsőült, hiszen Fiának ez a harca közös
volt a Boldogságos Szűz harcával. Ugyanez az Apostol ugyanis ezt mondja:
Amikor ez a halandó test halhatatlanságba öltözik, akkor teljesedik az Írás szava: A győzelem elnyelte a halált (vö. 1 Kor 15,53).
Ezért tehát Isten fölséges Anyja Istennek ugyanazon egyetlen, előre
elhatározott akarata szerint titokzatos módon egybekapcsolódott Jézus
Krisztussal: szeplőtelen fogantatásában, istenanyaságában és sértetlen
szüzességében, és azzal, hogy oly nemes társa volt Megváltó Istenünknek,
aki teljes diadalt aratott a bűn és annak minden következménye felett,
így Szűz Mária végül is mintegy kiváltságainak legfőbb koronájaként
elnyerte a mentességet a sírban való romlástól, és - szent Fiához
hasonlóan - legyőzve a halált, testével és lelkével felvétetett a
mennyei dicsőségbe, ahol szent Fiának, az örökkévalóság halhatatlan
Királyának a jobbján mint Királynő tündököl.
XII. Piusz pápának Munificentissimus Deus kezdetű apostoli rendelkezéséből
Forrás ~ Internet