'Szeretek, mert szeretek; szeretek, hogy szeressek'
A szeretet önmagában elegendő, önmagában és önmagáért is kívánatos.
Önmagában érdem és jutalom is. A szeretet nem keresi sem okát, sem
gyümölcsét önmagán kívül: maga a szeretet gyakorlása a gyümölcs.
Szeretek, mert szeretek; szeretek, hogy szeressek. Nagy dolog a
szeretet, de csak ha kútfejéhez visszaörvénylik, s ha eredetébe
torkollva és forrásával eggyé válva mindig onnan buzog elő, ahonnét
szünet nélkül árad.
A lélek összes indulata közül, felfogó és érzelmi
képességei közül egyedül a szeretet alkalmas arra, hogy benne a
teremtmény, ha nem is egyenértékű vagy akár csak hasonló módon is,
valami viszonzást nyújtson Teremtőjének. Mert amikor Isten szeret, nem
akar mást, mint hogy viszontszeressük: nem másért szeret, csak azért,
hogy szeressék; tudva, hogy maga a szeretet boldoggá teszi azokat, akik
őt szeretik.
A jegyesi szeretet, sőt az a Jegyes, aki maga a Szeretet, csak
viszontszeretetre és hűségre vágyik. Hadd szeressen tehát a menyasszony!
Hogyne szeretne a menyasszony, magának a Szeretetnek eljegyzett
menyasszonya! Magát a Szeretetet hogyne szeretné!
Méltán lemond minden más érzelemről, és egészen a szeretetnek szentel
magából mindent, amit csak vizontszeretetében visszaadhat magának a
Szeretetnek. Mert ha mindenestül szeretetté válik is, mi ez annak a
Szeretetforrásnak örök áradásához képest? Nem egyforma bőséggel árad
ugyanis a szerető ember és maga a Szeretet, a lélek és az Ige, a
menyasszony és a Vőlegény, a teremtmény és a Teremtő, hanem úgy, mint a
szomjazó és a forrás.
Mi lesz tehát ezek után? Vajon meghiúsul és teljesen semmivé lesz a
menyasszony kívánsága, az epekedő lélek vágyakozása, a szerelmes
lángolása, a bizakodó reménysége, mert nem képes lépést tartani a
futásban az óriással, vagy nem tud édességben versenyre kelni a
lépesmézzel, szelídségben a báránnyal, tisztaságban a liliommal,
tündöklésben a napsugárral, és szeretetben azzal, aki maga a Szeretet?
Nem! Mert ha kevésbé szeret is a teremtmény, mert ő kevesebb, mégis ha
egész lényével szeret, semmi sem hiányzik ott, ahol ott van az egész,
így szeretni már annyit jelent, mint házastársként élni. Mert nem
szerethetne így, ha Jegyese kevésbé szeretné. A kettőnek kölcsönös
egyetértése alapján teljes és tökéletes lesz a házassági kötelék. Ki
kételkedik abban, hogy az emberi lelket az Ige előbb szerette, és sokkal
jobban szerette?
Szent Bernát apátnak az Énekek énekéről mondott beszédeiből
Forrás ~ Internet