'A bűnbocsánat öt útja'
Kívánjátok-e, hogy elsoroljam a bűnbocsánat útjait? Több is van, különfélék, sőt egymástól eltérők, de mind az ég felé visz. A bűnbocsánat első útja: a bűnök elítélése. Mert először is sorold el
bűneidet, hogy megigazulj! (vö. Iz 43,26) Ezért mondta a Próféta is:
Így szóltam: 'Megvallom az Úrnak gonoszságomat!' - és te megbocsátottad
vétkemet (Zsolt 31,5). Ítéld el hát te magad is bűneidet, ez már elég
is az Úrnak ahhoz, hogy megbocsásson. Mert aki elítéli vétkeit, az
jobban fog majd vigyázni, hogy ugyanazokba később bele ne essék. Bírjad
hát szólásra benső vádlódat: lelkiismeretedet, nehogy majd csak ott az
Úr bírói széke előtt legyen vádlód.
Tehát ez a bűnbocsánat egyik útja, és ez a legkiválóbb. De van egy
másik, ennél nem kevésbé értékes út is, ez pedig az, hogy felejtsük el
az ellenségeinktől elszenvedett sérelmeket, hogy uralkodjunk
méltatlankodásunkon, hogy megbocsássuk szolgatársaink ellenünk
elkövetett bűneit: ennek fejében kapunk majd mi is bocsánatot az Úr
ellen elkövetett bűneinkre. Íme, ez a második módja annak, hogy miként
tisztulunk meg vétkeinktől. Ha megbocsátjátok az embereknek, amit
vétettek ellenetek - mondja Jézus -, mennyei Atyátok is megbocsát nektek
(Mt 6,14). Meg akarod ismerni a bűnbocsánat harmadik útját is? Ez a lángoló
lélekkel végzett, nagyon odaadó, a lélek mélyéből felfakadó imádság. És ha a negyediket is meg akarod tudni, megmondom: ez az
alamizsnálkodás. Mert nagy és szavakkal szinte ki sem fejezhető ereje
van ennek is.
Ha pedig valaki vallásos lelkületű és alázatos, ez is kitépi lelkéből a
bűnöket éppúgy, mint az előbb említettek. Ezt igazolja a vámos esete is,
aki jócselekedeteket nem tudott ugyan felsorolni, de helyettük
bemutatta alázatos lelkületét, és lerakta vétkeinek súlyos terhét. Íme, bemutattuk a bűnbocsánat öt útját. Első a vétkeink elítélése, a
második az, hogy megbocsátjuk embertársaink ellenünk elkövetett bűneit, a
harmadik út az imádság, a negyedik az alamizsnálkodás, az ötödik az
alázatosságban van.
Ne tétlenkedj tehát, hanem mindennap lépj rá mindegyikre, hiszen könnyen
járható utak ezek. Nem hozhatod fel mentségül szegénységedet, mert légy
bár a koldusnál is koldusabb, attól a haragodat még meg tudod fékezni,
az alázatosságot még tudod gyakorolni, még tudsz odaadóan imádkozni,
bűneidet elítélheted; egyikben sem lesz akadály a szegénységed. De miért
említem ezt? Azért mert a szegénység a bűnbocsánatnak még azon az útján
sem akadályoz meg e parancs teljesítésében, amelyen anyagi javakat kell
feláldoznod. Az alamizsnára gondolok. Ezt igazolja annak az özvegynek a
cselekedete, aki két garast tett a perselybe.
Ha pedig már megtanultuk lelki sebeink gyógyításának módjait,
alkalmazzuk is szüntelenül ezeket az orvosságokat, hogy visszaszerezve
lelki tisztaságunkat, bizalommal járulhassunk az Úr szent asztalához, és
majd nagy dicsőségben menjünk Krisztus, a dicsőség Királya elé és
elnyerjük majd az örökké tartó javakat a mi Urunk, Jézus Krisztus
kegyelméből, irgalmából és emberszeretetéből.
Aranyszájú Szent János püspök szentbeszédeiből
Forrás ~ Internet