Mária előbb fogant lélekben, mint testben
Királyi szűz leányt, Dávid családjából valót választott ki Isten, hogy
anya legyen, szentséges magzat édesanyja. Gyermekét, aki Isten és ember,
előbb foganta lélekben, mint testben. Az angyallal folytatott
beszélgetésből meg kellett tudnia, mit készül tenni benne a Szentlélek,
meg kellett ismernie Isten tervét, különben az előre nem sejtett
események gyötrő félelemmel töltötték volna el. Ezután már nem tartott
attól, hogy szüzességében megszégyenül, ő aki nemsokára Isten anyja
lesz. Miért is ne bízna a fogantatás egészen újszerű módjában az, aki
ígéretet kapott, hogy a Magasságbeli erejéből lesz termékennyé. Mária
hitt, és ebben csak erősítette egy megelőző csoda híre: Isten váratlanul
gyermeket ajándékoz Erzsébetnek, így az, akinek hatalmából foganhat a
magtalan, hitelt érdemlően ígérheti, hogy gyermeket fog szülni a szűz.
Isten Igéje tehát, maga az Isten, Isten Fia, aki kezdetben Istennél
volt, minden általa lett, nélküle semmi sem lett (Jn 1, 2), emberré
lett, hogy az örök haláltól megmentse az embert. Nyomorúságos emberi
létünket magára öltve – méltóságának sérelme nélkül –, úgy hajolt le
hozzánk, hogy megmaradva annak, ami volt, felvéve azt, ami nem volt,
igazán szolgai külsőt kapcsolt ahhoz a természethez, amely által
egylényegű ő az Atyaistennel. Olyan nagyszerű volt ez az egység,
amellyel egymáshoz kötötte e két természetet, hogy az alsóbbrendűt nem
semmisítette meg a felmagasztalás, a magasabb rendűt pedig nem fokozta
le a megtestesülés.
Megmarad tehát mind a két valóság sajátos jellege, és egy személyben
egyesül, de úgy, hogy a Fönség alacsonyabb természetet, az Erő
gyengeséget, az Örökkévalóság halandóságot vesz magára; az ember
adósságának lerovására a sérthetetlen természet sebezhető természettel
egyesül, a valóságos Isten és a valóságos ember az Úr egy
személyiségében összeforr, hogy – amint gyógyulásunknak megfelelő volt –
az Istennek és az embereknek egyetlen közvetítője (1 Tim 2, 5) egyrészt
meghalhatott embersége szerint, másrészt feltámadhatott istensége
szerint. Méltányos volt, hogy az Üdvözítő világra hozása ne rontsa meg a
szűzi épséget; mert az örök igazságot szülte, azért maradt érintetlen a
szüzessége.
Igen, szeretteim, így illett születnie Krisztusnak, aki az Isten ereje
és bölcsessége, így illeszkedett be ő közénk emberségével, így
magasztosult fölénk istenségével. Ha nem lett volna valóságos Isten, nem
hozott volna üdvösséget nekünk; ha nem lett volna valóságos ember, nem
adott volna példát.
Amikor Urunk megszületett, ujjongó angyalok énekelték: Dicsőség a
magasságban Istennek, és hirdették: Békesség a földön a jóakaratú
embereknek (Lk 2, 14). Azt látták ugyanis, hogy a mennyei Jeruzsálem
lakossága a világ minden népéből épül. Az isteni jóság kimondhatatlanul
nagyszerű műve ez. Ha láttára így örvendeznek a magasságos angyalok,
mennyire kell ujjonganiuk miatta a nyomorúságos embereknek!
Nagy Szent Leó pápa beszédeiből
Forrás ~ Internet