'Az a Szentség, amelyet magadhoz veszel, Krisztus szavára jön létre'
Már beláttuk azt, hogy nagyobb a kegyelem ereje, mint a természeté, és
mégis tovább soroljuk a prófétai áldás kegyelmét. Ha ugyanis a próféta
emberi áldásának oly nagy volt a hatalma, hogy megváltoztatta a
természetet, akkor mit mondjunk az Isten által végbevitt
konszekrációról, amelyben Urunknak, Üdvözítőnknek szavai fejtik ki
erejüket? Mert az a Szentség, amelyet magadhoz veszel, Krisztus szavára
jön létre. Ha ugyanis olyan nagy hatalma volt Illés szavának, hogy tüzet
hozott le az égből, akkor ne lenne annyi ereje Krisztus szavának, hogy
az elemek mivoltát átváltoztassa? Azt olvastad az egész világ
teremtéséről: Csak szólt, és meglettek, parancsolt, és létrejöttek
(Zsolt 32,9). Vajon Krisztus szava, amely a semmiből meg tudta
teremteni azt, ami még nem létezett, most ne tudná a már meglévőt
átváltoztatni azzá, ami előbb még nem volt? Mert nem kisebb dolog új
természetet alkotni, mint a meglévő dolgok természetét átváltoztatni.
De miért szaporítsuk a bizonyítékokat? Mutassunk rá magára Krisztusra,
és ennek a misztériumnak igazságát az ő megtestesülésének misztériumával
igazoljuk. Vajon a természet rendje szerint volt-e az Úr Jézusnak
Máriától való születése? Ha a természet rendjét nézzük, a férfi és a nő
egyesülése által történik a nemzés. Világos tehát, hogy a természet
rendjén kívül történt az, hogy a Szűz fiút szült. Ez a test is, amely a
konszekrációval jön létre, a Szűztől származó test. Miért kutatod tehát a
természet rendjét Krisztusnak ebben a testében, hiszen a természet
rendjén kívül történt az Úr Jézusnak a Szűztől való születése is. Valódi
teste volt Krisztusnak, amelyet felfeszítettek és amelyet eltemettek;
valódi tehát itt ez a szentségi test is.
Maga az Úr hirdeti: Ez az én testem (Mt 26,26). Az isteni szavakkal
történő konszekráció előtt más dolognak, kenyérnek nevezi, az
átváltoztatás után testnek hívja. Ő maga mondja, hogy ez a saját vére. A
konszekráció előtt másnak, bornak nevezi, az átváltoztatás után vérnek
mondja. Te pedig azt mondod: 'Ámen', ami annyit jelent: 'Bizony, úgy
van.' Amit a szád mond, azt a szíved is vallja; s ami a szavaidban
hangzik, az hassa át lelkedet is.
Az Egyház pedig, ismerve ezt a nagy kegyelmet, buzdítja fiait, buzdítja
barátait, hogy járuljanak a Szentséghez, és így szól: Barátaim, egyetek,
igyatok, ittasodjatok meg, kedveseim! (Én 5, 1) Hogy mit együnk, és mit
igyunk, a próféta által más helyen így mondja meg neked a Szentlélek:
ízleljétek, és lássátok, mily édes az Úr, boldog az az ember, aki benne
bízik (Zsolt 33, 9). Ebben a szentségben Krisztus van jelen, mert ez
Krisztus teste. Tehát ez nem testi, hanem lelki táplálék.
Azért mondja
az Apostol ennek előképéről, hogy atyáink lelki ételt ettek, és lelki
italt ittak (vö.1 Kor 10,3). Mert az Úr teste szellemi test, Krisztus
teste isteni szellem teste, mert Krisztus szellem, amint olvassuk:
Szellem a mi számunkra az Úr Krisztus (vö. Siral 4,20 a LXX szerint).
És Szent Péter levelében olvassuk: Krisztus meg is halt értetek (vö. 1
Pét 3,18). Röviden összefoglalva: ez a táplálék megerősíti szívünket,
és ez az ital az ember szívét megvidámítja (vö. Zsolt 103,15), amint a
Próféta mondja.
Szent Ambrus püspök 'A misztériumok' című értekezéséből
Forrás ~ Internet