'A víz nem ad megtisztulást a Szentlélek nélkül'
Azért mondtuk az előbb: Ne csak azt hidd el, amit látsz, nehogy te is
így beszélj: hát ez az a nagy misztérium, amelyről a Szentírás mondja:
Szem nem látta, fül nem hallotta, emberi szív föl nem fogta? (1 Kor 2,9) Olyan vizet látok, mint amilyent máskor is láthatok. Hát ebben
nyerhetnék megtisztulást, amikor annyiszor megfürödtem már benne, és még
sohasem tisztult meg a lelkem? Értsd meg ebből, hogy maga a víz nem ad
megtisztulást a Szentlélek nélkül.
Olvastad, hogy a keresztségben hárman tanúskodnak: a víz, a vér és a
Szentlélek, és ez a három egy (1 Jn 5,7), mert ha bármelyik hiányzik,
már nem érvényes a keresztség szentsége. Mert mit ér a víz Krisztus
keresztje nélkül? Közönséges elem marad, a szentség minden hatása
nélkül. Viszont víz nélkül sem történik meg az újjászületés misztériuma,
mert aki nem vízből és Szentlélekből születik, az nem megy be az Isten
országába (Jn 3,5). A keresztségre készülő is hisz az Úr Jézus
keresztjében, és meg is jelölik őt azzal, de ha nem keresztelkedik meg
az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében, nem nyerheti el bűnei
bocsánatát, és a lelki kegyelem adományát sem kapja meg.
Az a szír ember hétszer merült alá az Ószövetség idején, te pedig a
Szentháromság nevében merültél alá. Emlékezzél csak: megvallottad az
Atyát, megvallottad a Fiút, és megvallottad a Szentlelket. Figyeld a
sorrendet! Ebben a hitvallásban meghaltál a világnak és feltámadtál
Isten számára. Mintegy eltemetkeztél abban a vízben, meghaltál a bűnnek,
és feltámadtál az örök életre. Hidd el hát, hogy ez nem közönséges víz.
Aztán meg az a béna (a jeruzsálemi Juh-kapunál lévő fürdőben) a maga
emberére várt. Kire várt volna, ha nem az Úr Jézusra, aki a Szűztől
született? Az ő eljövetele óta már nem az előkép gyógyít meg egy-egy
embert, hanem a beteljesült valóság gyógyít meg mindenkit. Tehát ő az,
akinek az eljövetelére vártak, hogy rászálljon a Lélek. Az Atyaisten
róla mondta Keresztelő Jánosnak: Akire látod, hogy leszáll a Lélek, s
rajta is marad, az majd Szentlélekkel fog keresztelni (Jn 1,33).
Erről
tett tanúságot János, amikor ezt mondta: Láttam a Lelket, amint galamb
alakjában leszállt rá (az égből), és rajta is maradt (Jn 1,32). S miért
szállott volna alá a Szentlélek galamb alakjában, ha nem azért, hogy te
is belásd és megértsd: az a galamb, amelyet az igaz Noé bocsátott ki a
bárkából, előképe volt ennek a galambnak, hogy felismerd ennek a
szentségnek az előképét.
Van-e még valami, amiben kételkedhetnél, hiszen oly világosan tanítja az
Atya, aki az evangéliumban mondja: Ez az én szeretett Fiam, akiben
kedvem telik (Mt 3,17); ezt tanítja a Fiú is, aki fölött a Szentlélek
mint galamb nyilvánult meg; ezt tanítja a Szentlélek is, aki galamb
alakjában szállt alá, amit Dávid is hirdet: Az Úr szava zúg a vizek
árján, a fönséges Isten mennydörög, az Úr lebeg a nagy vizek fölött
(Zsolt 28,3). Nem kételkedhetsz, amikor maga a Szentírás tanúsítja,
hogy Jerubbaal kérésére tűz szállt le az égből (Bír 6,21), és hogy
azután Illés kérésére az égből tűz szállt alá, amely megszenteltté tette
az áldozatot (1 Kir 18,38).
Ne a személyek érdemét nézd, hanem a papok szolgálatát. De ha mégis
érdemeiket vizsgálnád, akkor ahogyan Illésre tekintesz, úgy tekints
Péter és Pál érdemeire is. Ők az Úrtól kapták ezt a szentséget, és
hagyományozták ránk. Azoknak látható tűzláng szállt le, hogy higgyenek,
mibennünk pedig, akik hiszünk, láthatatlanul működik. Azoknak előkép
volt, nekünk pedig jelenlétének figyelmeztető jele. Hidd el tehát, hogy
jelen van az Úr Jézus, akihez a papok imádkoznak, hiszen ő mondta: Ahol
ketten vagy hárman összegyűlnek, ott vagyok közöttük (Mt 18,20).
Mennyivel inkább jelen van ott, ahol az Egyház van, ahol a
misztériumokat ünneplik, mert ott ajándékoz meg bennünket jelenlétével.
Leszálltál tehát a keresztvízbe. Gondolj vissza, miről tettél
bizonyságot akkor, amikor azt mondtad: Hiszek az Atyában, hiszek a
Fiúban, hiszek a Szentlélekben. Nem azt mondtad akkor, hogy hiszek a
nagyobban, a kisebben és az utolsóban, hanem a te saját szavad arra
kötelez téged, hogy éppen úgy higgy a Fiúban, mint ahogy hiszel az
Atyában, és éppen úgy higgy a Szentlélekben, mint ahogy hiszel a Fiúban;
azzal az egy különbséggel, hogy a Fiú a megfeszített Úr Jézus, akiben
hinned kell.
Szent Ambrus püspök 'A misztériumok' című értekezéséből
Forrás ~ Internet