'Az Ige megtestesülése'
Isten szellemi, romlást és anyagot nem ismerő Igéje a mi világunkba
jött, bár előzőleg sem volt távol: soha nem volt a világnak egyetlen
olyan része sem, amelyből hiányzott volna, hiszen Atyjával együttlétezve
mindent mindenütt betöltött.
Eljött hozzánk jóságában, s mintegy felfedte magát előttünk.
Megkönyörült emberi nemünk nyomorúságán, megindult a mi romlásunkon, s
nem tűrve, hogy eluralkodjék rajtunk a halál – nehogy elpusztuljon a
teremtmény, és nehogy meghiúsuljon Atyjának embert alkotó tevékenysége
–, ő maga is olyan testet vett fel, amely nem különbözik a miénktől; és
nem csupán csak jelen akart lenni ebben a testben, és nem is csak valami
jelenés akart lenni.Ha ugyanis csak látszani akart volna előttünk, nyilvánvalóan más valami
dicsőbb testet is felvehetett volna; ő mégis a mi testünket öltötte
magára.
A Szűzben templomot, testet épített magának, amelyben lakott, és
megmutatkozott közöttünk, s azt mint engedelmes eszközt tette magáévá:
így tehát a miénkhez hasonló testét - mivel mindnyájan alá voltunk vetve
a halál romlásának, mindenkiért halálra adva - utolérhetetlen jósággal
felajánlotta Atyjának. Részben azért, hogy mindazok számára, akik benne
halnak meg, az embereket sújtó és a bűn miatt hozott törvény megszűnjék,
hiszen az az Úr testében már érvényét veszítette, és hogy az ugyanolyan
testtel rendelkező emberekkel szemben se legyen már hatálya; részben
pedig azért, hogy a romlásba hullott embereket újra romolhatatlanná
tegye, és visszahívja őket a halálból az életre. Magára vett testével és
feltámadása kegyelmével teljesen száműzi tőlük a halált, mint ahogy a
tűz megemészti a szalmát.
Krisztus azért vette magára a halandó emberi testet, hogy miután ez a
mindenek fejedelmének, az Igének lett a teste, egyben elégtétel is
legyen halálával az összes emberért, és mivel ebben a testben benne
lakik az Ige, ezért maradjon is meg romolhatatlanságban, és végül az ő
feltámadása kegyelméből romolhatatlan legyen minden emberi test is.Amikor ezt a magára vett testet halálában tiszta, szeplőtelen é s véres
áldozatként felajánlotta, és önmagát másokért feláldozta, a halált a
hozzá hasonló emberektől is elűzte.
Így Isten Igéje, aki mindenek felett áll, templomát és látható testét –
amint mondta – mindenkiért felajánlva és feláldozva, halálával lerótt
minden tartozást, s így Isten romlást nem ismerő Fia, aki emberi
testével mindenkihez hozzá van kapcsolva, a feltámadás ígéretével méltán
és joggal tett halhatatlanná minden embert. Ezek után a halál rontásának már nincs semmi ereje az emberek felett, hála az Igének, aki az egy test révén bennük lakik.
Szent Atanáz püspök szónoklataiból
Forrás ~ Internet