'Jézus Krisztus imádkozik értünk, imádkozik bennünk, és imádást kap tőlünk'
Semmilyen nagyobb ajándékot nem adhatna Isten az embereknek, mint hogy
megteszi számunkra Főnek Igéjét, aki által mindent teremtett, őket
viszont, mint tagokat illeszti a Főhöz, hogy ő legyen az Isten Fia és az
ember fia, egy Isten az Atyával, egy ember az emberek között. Ezért,
amikor könyörögve szólunk az Istenhez, ne vonatkoztassunk el a Fiútól,
és amikor imádkozik a Fiú Teste, ne válassza külön magától a Főt, és ő a
mi Urunk, Jézus Krisztus, az Isten Fia, Testének egyetlen üdvözítője,
aki egyszerre imádkozik értünk, imádkozik bennünk, és imádást is kap
tőlünk.
Imádkozik értünk, mint papunk, imádkozik bennünk, mint Fejünk, imádást kap tőlünk, mint Istenünk. Ismerjük fel tehát a magunk szavait őbenne, és az ő szavait mibennünk.
Amikor a mi Urunk, Jézus Krisztusról, különösen prófétai
jövendölésekben, valami olyasmit mondanak, ami mintha méltatlan lenne az
Istenhez, akkor ne ütközzünk meg az ő alázatosságán, hiszen nem
vonakodott magára venni a mi emberi természetünket. Ezért szolgálja őt
az egész teremtett világ, hiszen a világmindenség általa lett. Az ő isteni nagyságát szemléljük, amikor halljuk a Szentírás szavát: Kezdetben
volt az Ige, az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige, ő volt
kezdetben Istennél. Minden általa lett, nélküle semmi sem lett, ami lett
(Jn 1,1-3).
Ebből látjuk, hogy az ő istenfiúi méltósága kiválóbb, és
mérhetetlenül felülmúlja minden teremtmény kiválóságát, viszont a
Szentírás más részeiben azt olvassuk róla, hogy sír, imádkozik, és
dicséri Istent. Tétovázunk azon, hogy rávonatkoztassuk-e ezeket a szavakat, attól is
vonakodunk, hogy elmélyedjünk alázatosságában, hiszen az előbb még
isteni kiválóságának szemlélésénél szárnyaltak gondolataink. Sőt
legtöbbször zavarban vagyunk, hogy nem kell-e megváltoztatnunk
gondolkodásunkat, mert mintha valamiféle jogtalanságot követnénk el vele
szemben azzal, hogy elfogadjuk az ő emberi szavait, akihez ugyanakkor
mint Istenhez imádkozunk. A Szentírásban azonban nincs semmi olyan, ami
ne vezetne hozzá, vagy ami hagyná, hogy eltávolodjunk tőle.
Ébredjen fel tehát értelmünk, és a hit által megvilágosítva éberen
virrasszon, és ismerje fel, hogy akit előbb még isteni mivoltában
szemlélt, az most szolgai alakot öltött: hasonlóvá lett az emberekhez,
és emberi természetet vett magára, megalázta magát, és engedelmes lett
egészen a halálig. Ő akarta úgy, hogy a kereszten függve, a zsoltár e
szavai saját szavai legyenek: Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el engem? (Zsolt 21,1).
Imádjuk tehát isteni mivoltában, ő pedig imádkozik értünk szolgai
alakban. Előbb teremtő, utóbb teremtett mivoltában szemléljük. Ő, aki a
teremtményt képes megváltoztatni, íme változatlanul veszi magára az
emberi természetet, és minket ezáltal önmagával egy emberré, fővé és
testté tesz. Imádkozzunk tehát hozzá, imádkozzunk általa, imádkozzunk
benne. Beszélünk vele, és ő beszél velünk.
Szent Ágoston püspöknek a zsoltárokról szóló fejtegetéseiből
Forrás ~ Internet