Az Egyház az üdvösség és egység látható szakramentuma
Igen, jönnek napok – mondja az Úr –, amikor új szövetséget kötök
Izrael házával és Júda házával … Bensejükbe adom törvényemet, és a
szívükbe írom. Én Istenük leszek, ők meg az én népem lesznek … Mert
mindnyájan ismerni fognak a legkisebbtől a legnagyobbig, mondja az Úr
(Jer 31, 31-34).
Ezt az új szerződést: a saját vérével szerzett új szövetséget Krisztus
hozta létre, zsidókból és pogányokból gyűjtve össze a népet, hogy ne
test szerint, hanem a Lélekben olvadjon egységbe, és Istennek új népe
legyen.
A Krisztusban hívők ugyanis – akik nem pusztulásra ítélt, hanem
elpusztíthatatlan magból születtek újjá: az élő Isten igéje által, és
nem testből, hanem vízből és Szentlélekből – választott nemzetség
lesznek, királyi papság, szent nemzet, tulajdonul kiválasztott nép … ők,
akik valamikor nem voltak nép, most pedig Isten népe (1 Pét 2, 9-10).
E messiási népnek feje Krisztus, aki vétkeinkért halált szenvedett, és megigazulásunkért feltámadt (Róm 4, 25), most minden mást felülmúló nevet kapott, és dicsőségesen uralkodik a mennyben.
Ezt a népet jellemzi az Isten gyermekeinek méltósága és szabadsága;
mindegyikük szívében pedig úgy lakik a Szentlélek, mint templomban.
E nép törvénye az új parancs: úgy kell szeretni, ahogyan maga Krisztus szeretett bennünket.
És végül, a célja az Isten országa, amelyet maga Isten kezdeményezett a
földön, amelynek egyre terjednie kell, míg Isten tökéletessé nem teszi a
történelem végén, amidőn megjelenik Krisztus, a mi életünk, maga a természet pedig a mulandóság szolgai állapotából felszabadul Isten fiainak dicsőséges szabadságára (Róm 8, 21).
Így ez a messiási nép, bár ténylegesen nem foglal magában minden embert,
és nemegyszer kicsiny nyájnak tűnik, mégis az egész emberiség számára
az egység, a remény és az üdvösség életerős magja.
Krisztus az élet, a szeretet és az igazság közösségévé tette;
felhasználja eszközként mindenki megváltására, és elküldi az egész
földkerekségre a világ világosságául, a föld sójául.
A pusztában vándorló, test szerint való Izraelt már Isten egyházának
hívják; az új Izrael pedig, amely a mostani világban él, keresve a
jövendő és maradandó hazát, a Krisztus Egyháza nevet viseli, hiszen
Krisztus szerezte meg tulajdon vérén, a saját Lelkével töltötte el, és
ellátta egy látható és társadalmi jellegű egyesülés eszközeivel.
Isten összehívta azoknak a gyülekezetét, akik hittel tekintenek fel
Jézusra, az üdvösség szerzőjére, az egység és a béke alapjára; belőlük
Egyházat alapított, hogy egy látható szakramentuma legyen ennek az
üdvösséget szerző egységnek az egész emberiség és minden egyes ember
számára.
A II. vatikáni zsinat 'Lumen gentium' kezdetű, az Egyházról szóló dogmatikai konstitúciójából
Forrás ~ Internet