Krisztusban mi voltunk próbára téve, benne győztük le a gonosz lelket
Hallgasd meg, Istenem, esdeklésemet, figyelj imádságomra (Zsolt 60,1). Ki mondja ezt? Mintha egy valaki mondaná. Nézd, vajon egy mondja: A föld széléről kiáltok hozzád, miközben szorong a szívem
(Zsolt 60, 2). Mintha már nem egy mondaná; de azért mégis egy mondja,
mert Krisztus egy, és mi mindnyájan az ő tagjai vagyunk. Valóban, ki az
az egy ember, aki a föld határairól kiált? Nem kiálthat a föld
határairól, hacsak nem az ő öröksége az, amelyről magának a Fiúnak
mondta a Szentírás: Csak kérd, és örökségedül adom neked a népeket, tulajdonod lesz a föld minden határa (Zsolt 2,8).
Mindez tehát Krisztus birtoka, Krisztus öröksége, Krisztus teste,
Krisztus egy Egyháza, ez az egység, amely mi vagyunk, ez kiált a föld
széléről. Éspedig mit kiált? Amit fentebb mondtam: Hallgasd meg, Istenem, esdeklésemet, figyelj imádságomra; a föld széléről kiáltok hozzád. Ezt kiáltom hozzád a föld széléről, azaz mindenfelől. De miért kiáltom ezt? Mert szorong a szívem. Az egész földkerekségen minden népben Krisztus mutatkozik meg, de nem a nagy dicsőségben, hanem a nagy próbatételben.
Életünk ugyanis ebben a zarándoklásban nem lehet meg próbatétel nélkül;
mert előrehaladásunk csak próbatételen keresztül valósul meg, és senki
sem ismerheti meg önmagát sem, hacsak előbb nem volt próbára téve, és
senki sem koronázható meg, ha nem győzött, és senki sem győzhet, ha nem
küzdött, és senki sem küzdhet, ha nincs ellensége és próbatétele.
Tehát aki szorongó szívvel kiált a föld széléről, az mégsem elhagyatott.
Hiszen minket, azaz az ő titokzatos Testét akarta előre jelezni abban a
testben, amelyben meghalt és feltámadt, és a mennybe ment, hogy
titokzatos Testének tagjai rendületlenül bízzanak: ők is odajutnak,
ahová a Fő már előrement.
Tehát akkor is a hozzánk való hasonlósága mutatkozott meg, amikor azt
akarta, hogy megkísértse a sátán. Az imént olvastuk az evangéliumban,
hogy Jézus Krisztust a pusztában megkísértette a gonosz lélek. Egyszóval
Krisztust kísértette meg az ördög. De Krisztusban tényleg te szenvedtél
kísértést, mert Krisztus a te testedet vette magára, és az ő üdvösségét
adta neked, a te halálodat vette magára, és neked az ő életét adta, a
te gyalázatodat vette magára, és az ő megtiszteltetését adta neked.
Tehát a tied volt az ő kísértése, és ő adta neked a győzelmet.
Ha tehát benne volt a próbatételünk, akkor benne is győzzük le a gonosz
lelket. Figyeled, hogy miért szenvedett kísértést Krisztus, de nem
veszed észre, hogy miért győz? Lásd be, hogy te voltál próbára téve
őbenne, és lásd be, hogy te is benne győzöl a gonosz ellen. Távol
tarthatta volna magától a gonosz lelket, de ha nem szenved kísértést,
nem nyújthatott volna neked tanítást a kísértés legyőzésére.
Szent Ágoston püspöknek a zsoltárokról szóló fejtegetéseiből
Forrás ~ Internet