'Az Atya Igéje ékesít fel, rendez el és tart fenn mindent'
Krisztusnak szent és minden teremtett dolog felett
álló Atyja, mint mindenható kormányzó, mindent és mindenütt a saját
bölcsességével és saját Igéjével, a mi Urunkkal és Megváltónkkal,
Krisztussal üdvösen kormányoz, elrendel és megalkot mindent, ahogy azt
jónak látja. Jó tehát, hogy létrejöttek, és a létesült dolgokat látjuk,
mert ezt is akarta; ebben senki sem kételkedhet. Mert ha a teremtett
dolgok mozgásai ésszerűtlenek lennének, és a világ csak úgy céltalanul
forogna, akkor méltán mondhatná valaki, hogy nem érdemelnek hitelt
szavaink. De ha ezt a világot értelem, bölcsesség és tudás alkotta, sőt
ékes miden szépséggel, akkor ennek a létrehozója és felékesítője
szükségképpen nem lehet más, csakis maga az Isten Igéje.
Azt állítom tehát, hogy minden jónak és Isten minden alkotásának éltetője és teremtője maga az Ige, aki más, mint bármely teremtett dolog. Ő a jóságos Atyának saját, egyetlen Igéje, akinek gondviselése megvilágosítja ezt az egész világot, amelyet ő alkotott. Ő, aki a jóságos Atyának jóságos Igéje, rendet szabott mindennek, az ellentétes végleteket összefogta, és harmonikus egészet alkotott belőlük. Ő az egy és egyszülött Isten, aki az Atyától, a jóság forrásától mint jó származik, ő ékesít fel, rendez el, és tart fenn mindent.
Az Atya tehát, aki örök Igéjével mindent alkotott, és a dolgok természetét meghatározta, nem akarja, hogy a teremtett dolgok a természetükbe írt törvények ellenére mozogjanak és működjenek, nehogy ezáltal megsemmisüljenek. Sőt jóságában kormányozza és fenntartja az egész természetet az ő Igéjével, aki maga is Isten, hogy az Ige gondviselése és kormányzása megvilágosítsa a természetet, s az szilárdan fennállhasson és megmaradhasson. Maga az egész természet is részesedik Isten Igéjében, és így kap segítséget, hogy fennmaradjon a létben s el ne pusztuljon, ami bizony megtörténnék, ha az Ige létben nem tartaná, mert ő a láthatatlan Isten képmása, az egész teremtés elsőszülöttje (Kol 1,15); mivel általa és benne áll fenn minden, az is, ami látható, az is, ami láthatatlan; s ő az Egyház feje, ahogy a Szentírásban az igazság szolgái tanítják.
Az Atya mindenható és szent Igéje áthatja az összes létező dolgot, mindenütt érvényesíti erejét, megvilágosít minden láthatót és láthatatlant egyaránt, s mindent fenntart és magában összetart úgy, hogy hatalma alól semmi sincs kivéve, hanem mindennek és mindenütt, egyeseknek és általában mindennek ő ad életet, és ő tart fenn a létben mindent.
Szent Atanáz püspöknek 'A pogányság ellen' mondott szónoklatából
Forrás ~ Internet