EVANGÉLIUMI ELMÉLKEDÉS
Amikor
a hét első napján (húsvétvasárnap) beesteledett, Jézus megjelent a
tanítványoknak ott, ahol együtt voltak, pedig a zsidóktól való
félelmükben zárva tartották az ajtót. Belépett, és így szólt hozzájuk: 'Békesség nektek!' Miután ezt mondta, megmutatta nekik a kezét és az
oldalát. Az Úr láttára öröm töltötte el a tanítványokat. Jézus
megismételte: 'Békesség nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy
küldelek én is titeket.' E szavak után rájuk lehelt, és így folytatta: 'Vegyétek a Szentlelket! Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot
nyer, s akinek nem bocsátjátok meg, az nem nyer bocsánatot.' A
tizenkettő közül az egyik, Tamás, vagy melléknevén Iker, nem volt velük,
amikor Jézus megjelent nekik. Később a tanítványok elmondták neki: 'Láttuk az Urat.' De ő így szólt: 'Hacsak nem látom kezén a szegek
nyomát, ha nem érintem ujjaimat a szegek helyéhez, és nem tapintom meg
kezemmel oldalát, én nem hiszem!' Nyolc nap múlva ismét együtt voltak
a tanítványok Tamás is ott volt velük. Ekkor újra megjelent Jézus, bár
az ajtó zárva volt. Belépett és köszöntötte őket: 'Békesség nektek!'
Tamásnak pedig ezt mondta: 'Nyújtsd ide az ujjadat és nézd a kezemet!
Nyújtsd ki a kezedet és érintsd meg oldalamat! Ne légy hitetlen, hanem
hívő!' Tamás így válaszolt: 'Én Uram, én Istenem!' Jézus ezt mondta
neki: 'Most már hiszel, Tamás, mert láttál engem. Boldogok, akik nem
láttak, és mégis hisznek!' Jézus még sok más csodajelet is művelt
tanítványai szeme láttára, de azok nincsenek megírva ebben a könyvben.
Ezeket viszont megírták, hogy higgyétek: Jézus a Messiás, az Isten Fia,
és hogy a hit által életetek legyen benne.
Krisztus
húsvéti ajándéka
Az a tény, hogy Szent II. János Pál pápának
köszönhetően az Isteni Irgalmasságot ünnepeljük a húsvét utáni
vasárnapon, arra ösztönöz minket, hogy a 'hitetlen' Tamás történetében
odafigyeljünk a megbocsátás mozzanatára.
Valójában nem elsősorban
Jézus Tamással szemben gyakorolt megbocsátó cselekedete miatt került e
napra az Isteni Irgalmasság ünnepe, hanem a bűnbocsátó hatalom átadása
miatt, amiről az evangélium első része szól. Megjelenése alkalmával a mi
Urunk ezt mondta apostolainak: 'Vegyétek a Szentlelket! Akinek
megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s akinek nem bocsátjátok meg,
az nem nyer bocsánatot' (Jn 20,23). Mondhatjuk, hogy a bűnbocsánat a
feltámadt Krisztus egyik húsvéti ajándéka. Miként a mi Urunk feltámadt a
halálból, új életre kelt, ugyanúgy a bűnbocsánat a lelki újjászületést
eredményezi az ember számára. Szintén közös vonásként kell megemlítenünk
a mennyei Atya cselekedetét: az Atya támasztja fel Fiát, Jézust, és a
mennyei Atya ajándékozza nekünk az új élet lehetőségét, amikor
irgalmasan megbocsát nekünk.
Az anglikán vallásról a katolikus hitre tért hittudós és későbbi bíboros, John Henry Newman - akit XVI. Benedek pápa avatott boldoggá 2010-ben - mondta egyik szentbeszédében a következőket: 'Ha létezik magasztos eszme a Katolikus Egyházban, még ha csak mint eszmét tekintjük is, akkor az Eucharisztia szentsége mellett a szentgyónás az. Micsoda mindent átható, szívet békével eltöltő kegy, amikor örömkönnyeket vált ki, lényegileg és érezhetően árad a lélekre az öröm olaja, amikor a bűnbánó végre föltámad, amikor Isten kiengeszteli őt önmagával, bűneit örökre elhengerítve!' E gondolat szépen megvilágítja a fentebb említetteket, a bűnbocsánat és a húsvét kapcsolatát.
Milyen hatása van a bűnbocsánat szentségének az ember számára? A halálos bűnnel az ember elveszíti a kegyelmi állapotot, eltávolodik Istentől és szeretetétől. A bűnbocsánat szentsége visszaadja a kegyelmet, újból Isten szeretetében élhetünk. A bűnbocsánat szentségében való rendszeres részesedés érzékennyé tesz bennünket a bűnökkel szemben. Nem az a cél, hogy az embernek állandó lelkiismeret furdalása legyen és emiatt szüntelenül féljen Istentől és a büntetésétől, hanem az, hogy a lelkiismeretünk lehetőleg még a bűn elkövetése előtt figyelmeztessen minket. Aki rendszeresen elvégzi szentgyónását és arra komoly lelkiismeret-vizsgálattal készül, az éberebben észreveszi a bűnalkalmakat.
A szentgyónásra mindig bizalommal készüljünk. Elsősorban ne a büntetéstől való félelem vezessen minket Istenhez, hanem az iránta való szeretet. Az igazi bűnbánat ugyanis mindig Isten iránti szeretetből fakad. Megérzem, hogy Isten szeret, kész nekem megbocsátani, s erre szeretetből fakadó bűnbánattal válaszolok. Nincs olyan súlyos bűn, amit Isten ne tudna és ne akarna megbocsátani. Ha valaki azonban vakmerő módon bizakodik a megbocsátásban és azt feltételezi, hogy Isten úgyis meg fog neki bocsátani, és emiatt nem tartja szükségesnek a gyónást, az teljesen félreértelmezi a megbocsátást.
A szentgyónásra mindig azzal a tudattal készüljünk, hogy az irgalomban gazdag mennyei Atyával találkozhatunk.
© Horváth István Sándor
Az anglikán vallásról a katolikus hitre tért hittudós és későbbi bíboros, John Henry Newman - akit XVI. Benedek pápa avatott boldoggá 2010-ben - mondta egyik szentbeszédében a következőket: 'Ha létezik magasztos eszme a Katolikus Egyházban, még ha csak mint eszmét tekintjük is, akkor az Eucharisztia szentsége mellett a szentgyónás az. Micsoda mindent átható, szívet békével eltöltő kegy, amikor örömkönnyeket vált ki, lényegileg és érezhetően árad a lélekre az öröm olaja, amikor a bűnbánó végre föltámad, amikor Isten kiengeszteli őt önmagával, bűneit örökre elhengerítve!' E gondolat szépen megvilágítja a fentebb említetteket, a bűnbocsánat és a húsvét kapcsolatát.
Milyen hatása van a bűnbocsánat szentségének az ember számára? A halálos bűnnel az ember elveszíti a kegyelmi állapotot, eltávolodik Istentől és szeretetétől. A bűnbocsánat szentsége visszaadja a kegyelmet, újból Isten szeretetében élhetünk. A bűnbocsánat szentségében való rendszeres részesedés érzékennyé tesz bennünket a bűnökkel szemben. Nem az a cél, hogy az embernek állandó lelkiismeret furdalása legyen és emiatt szüntelenül féljen Istentől és a büntetésétől, hanem az, hogy a lelkiismeretünk lehetőleg még a bűn elkövetése előtt figyelmeztessen minket. Aki rendszeresen elvégzi szentgyónását és arra komoly lelkiismeret-vizsgálattal készül, az éberebben észreveszi a bűnalkalmakat.
A szentgyónásra mindig bizalommal készüljünk. Elsősorban ne a büntetéstől való félelem vezessen minket Istenhez, hanem az iránta való szeretet. Az igazi bűnbánat ugyanis mindig Isten iránti szeretetből fakad. Megérzem, hogy Isten szeret, kész nekem megbocsátani, s erre szeretetből fakadó bűnbánattal válaszolok. Nincs olyan súlyos bűn, amit Isten ne tudna és ne akarna megbocsátani. Ha valaki azonban vakmerő módon bizakodik a megbocsátásban és azt feltételezi, hogy Isten úgyis meg fog neki bocsátani, és emiatt nem tartja szükségesnek a gyónást, az teljesen félreértelmezi a megbocsátást.
A szentgyónásra mindig azzal a tudattal készüljünk, hogy az irgalomban gazdag mennyei Atyával találkozhatunk.
© Horváth István Sándor
Urunk,
Jézus Krisztus! Te azt kéred tőlünk, hogy a szeretet gyakorlásában ne
álljunk meg jóakaratú felebarátainknál, hanem még az ellenfeleinket, a
rosszakaróinkat is szeressük, mindazokat, akik ellenségesen viselkednek
velünk vagy bántalmaznak minket. Ez annak a jele, hogy az emberi
könyörtelenség helyett az Atyától tanult irgalmasság győzhessen bennünk.
Egyedül a szeretetből fakadó megbocsátás következetes gyakorlása képes
legyőzni a rosszindulatot. Taníts minket, Urunk, az őszinte, szívből
jövő megbocsátásra!