EVANGÉLIUMI ELMÉLKEDÉS
Abban az időben Keresztelő János tanítványai és a farizeusok
böjtöltek. Ezért néhányan odamentek Jézushoz és megkérdezték tőle: 'Miért van az, hogy Keresztelő Jánosnak és a farizeusoknak a tanítványai
böjtölnek, a tieid meg nem böjtölnek?' Jézus így válaszolt: 'Vajon
böjtölhet-e a násznép, míg velük van a vőlegény? Amíg a vőlegény velük
van, nem böjtölhetnek. De jönnek majd napok, amikor elviszik tőlük a
vőlegényt. És akkor, azon a napon majd böjtölnek. Senki sem varr régi
ruhára új szövetből foltot. Vagy ha igen, akkor az új szövet kiszakítja a
régit, és a szakadás még nagyobb lesz. És új bort sem tölt senki régi
tömlőbe; vagy ha mégis, a bor szétveti a tömlőt, és a bor is, meg a
tömlő is tönkremegy. Az új bor új tömlőbe való.'
A korabeli zsidóság számára a vallási törvények évente kötelező
böjtöt írtak elő. Ezen felül természetesen szabad volt önként további
böjtöt, önmegtagadást vállalni. A farizeusok, akik a törvények pontos
megtartásáról voltak ismertek, elöl jártak az önként vállalt
böjtölésben. Az ő szokásukat követhették Keresztelő János tanítványai
is. Jézus tanítványai viszont nem éltek ezzel a lehetőséggel, miként
erről ma olvasunk az evangéliumban.
A szövegből nem derül ki, hogy ki nehezményezi azt, hogy Jézus tanítványai nem böjtölnek. Amikor Jézus megvédi tanítványait, akkor nem a böjtöt, a böjtölést tartja helytelennek, hanem kijelenti, hogy most nem ennek van az ideje. A mi Urunk válaszának hátterében ott húzódik a keresztény ember szabadsága, a lélek szabadsága, az Istenre nyitottság szabadsága. Mert minden vallásos cselekedetnek az adja meg értékét, ha szabad döntésünk eredménye. Akkor értékes Isten szemében, ha szabad akarattal és felelősségünk tudatában döntést hozunk Isten mellett és vállaljuk törvényeinek megtartását.
A böjttel kapcsolatos választ követően az Úr talányos mondásai következnek az új szövetről és az új borról. Talán itt az ideje, hogy új tartalommal töltsem meg vallásos cselekedeteimet. A lényeg, hogy minden Isten iránti szeretetből fakadjon.
© Horváth István Sándor
A szövegből nem derül ki, hogy ki nehezményezi azt, hogy Jézus tanítványai nem böjtölnek. Amikor Jézus megvédi tanítványait, akkor nem a böjtöt, a böjtölést tartja helytelennek, hanem kijelenti, hogy most nem ennek van az ideje. A mi Urunk válaszának hátterében ott húzódik a keresztény ember szabadsága, a lélek szabadsága, az Istenre nyitottság szabadsága. Mert minden vallásos cselekedetnek az adja meg értékét, ha szabad döntésünk eredménye. Akkor értékes Isten szemében, ha szabad akarattal és felelősségünk tudatában döntést hozunk Isten mellett és vállaljuk törvényeinek megtartását.
A böjttel kapcsolatos választ követően az Úr talányos mondásai következnek az új szövetről és az új borról. Talán itt az ideje, hogy új tartalommal töltsem meg vallásos cselekedeteimet. A lényeg, hogy minden Isten iránti szeretetből fakadjon.
© Horváth István Sándor
Világosság Istene! Köszönetet mondunk az igazság kijelentéséért
Jézus Krisztusban a Te élő Igédben, amelyet az apostolok tanításán
keresztül kaptunk. szentlelked folytassa megszentelő munkáját rajtunk
Fiad igazságában, hogy vele egyesülve növekedhessünk az ige iránti
elkötelezettségben, és együtt szolgálhassuk a Te országodat alázatban és
szeretetben. Krisztus nevében imádkozunk. Amen.