EVANGÉLIUMI ELMÉLKEDÉS
Abban az időben Jézus a Galileai-tengerhez érkezett. Fölment egy
hegyre, és leült. Nagy sokaság jött hozzá. Hoztak magukkal sántákat,
bénákat, vakokat, némákat meg sok más beteget, és lába elé tették őket.
Valamennyiüket meggyógyította. Amikor a nép látta, hogy a némák
beszélnek, a bénák meggyógyulnak, a sánták járnak és a vakok látnak,
elámult, és magasztalta Izrael Istenét. Jézus akkor összehívta
tanítványait, és így szólt hozzájuk: 'Sajnálom a népet. Már harmadnapja
kitartanak mellettem, és nincs mit enniük. Nem akarom étlen hazaküldeni
őket, hogy ki ne dőljenek az úton.' A tanítványok erre megjegyezték: 'De
honnan szerzünk itt a pusztában annyi kenyeret, hogy ekkora tömeget
ellássunk?' Jézus megkérdezte tőlük: 'Hány kenyeretek van?' 'Hét, és
néhány apró halunk' - felelték. Erre meghagyta a népnek, hogy telepedjék
le a földre. Aztán fogta a hét kenyeret és a halakat, hálát adott,
megtörte és odaadta tanítványainak, a tanítványok pedig a népnek. Miután
mindnyájan ettek és jóllaktak, hét kosár kenyérmaradékot szedtek össze.
A mai evangélium első részében a betegeket gyógyító Jézusról
olvasunk. Sokatmondó, ahogyan felmegy a hegyre és leül. Szokásait
ismerve arra következtethetünk ebből, hogy tanítani készül a népet. A
helyzet azonban változik. Úgy tűnik, hogy az emberek nem elsősorban az
isteni tanítás hallgatásának vágyával érkeznek, hanem azért, hogy
betegeik számára gyógyulást kérjenek. A mi Urunk ezt felismeri és külön
kérés nélkül is meggyógyítja a különféle bajokban szenvedőket.
A mai részlet második felében a csodálatos kenyérszaporításról olvasunk. Vegyük észre a két rész közötti időbeli ugrást! A kenyérszaporítás csodáját ugyanis Jézus azzal vezeti be, hogy azért akar enni adni a népnek, mert 'már harmadnapja kitartanak mellette' (Mt 15,32). Mi történt ebben a három napban? Joggal feltételezzük, hogy tanított, illetve tovább folytatta a gyógyításokat. Ezt követően történik meg a csoda: a mindössze hét kenyérből és néhány apró halból Jézus jóllakatja a népet, amelynek száma akár néhány ezer is lehetett.
A két részletesen lejegyzett és a külön nem említett tevékenységek, azaz a gyógyítások és a kenyérszaporítás, illetve a tanítás összekötő kapcsa, hogy mindezek a messiási idők jelei, és éppen ezért olvassuk most, az adventi időben, amikor a Messiás, a Megváltó jövetelére készülünk. Felismerem-e az idők jeleit? Meghallom-e az Úr szavában a bűnbánatra indító figyelmeztetést? Felismerem-e cselekedeteiben az irgalmas Isten jeleit?
© Horváth István Sándor
A mai részlet második felében a csodálatos kenyérszaporításról olvasunk. Vegyük észre a két rész közötti időbeli ugrást! A kenyérszaporítás csodáját ugyanis Jézus azzal vezeti be, hogy azért akar enni adni a népnek, mert 'már harmadnapja kitartanak mellette' (Mt 15,32). Mi történt ebben a három napban? Joggal feltételezzük, hogy tanított, illetve tovább folytatta a gyógyításokat. Ezt követően történik meg a csoda: a mindössze hét kenyérből és néhány apró halból Jézus jóllakatja a népet, amelynek száma akár néhány ezer is lehetett.
A két részletesen lejegyzett és a külön nem említett tevékenységek, azaz a gyógyítások és a kenyérszaporítás, illetve a tanítás összekötő kapcsa, hogy mindezek a messiási idők jelei, és éppen ezért olvassuk most, az adventi időben, amikor a Messiás, a Megváltó jövetelére készülünk. Felismerem-e az idők jeleit? Meghallom-e az Úr szavában a bűnbánatra indító figyelmeztetést? Felismerem-e cselekedeteiben az irgalmas Isten jeleit?
© Horváth István Sándor
Adj, Uram, éber szívet, hogy annak figyelmét semmi kíváncsi gondolat
Tőled el ne terelje, adj nemes szívet, hogy azt semmi hitvány érzelem
földre ne teperje, adj egyenes szívet, hogy azt semmiféle mellékszándék
el ne görbítse, maga felé ne hajlítsa, adj erős szívet, hogy azt semmi
viszontagság meg ne törje, adj szabad szívet, hogy azt semmiféle
erőszakos érzelem magához ne fűzhesse. Adj, Uram, Istenem, Téged
megismerő értelmet, Téged kereső buzgalmat, Téged megtaláló
bölcsességet, add, hogy életem Előtted kedves legyen, állhatatosságom
téged bízvást várjon, és adj bizodalmat, mely Téged végtére
átkarolhasson.
Aquinói Szent Tamás
Aquinói Szent Tamás