FERENC PÁPA NAGYBÖJTI ÜZENETE
'Szeretettel a világ anyagi, erkölcsi és lelki nyomora ellen'
"Urunk Jézus Krisztus értetek szegénnyé lett, hogy szegénysége által meggazdagodjatok."
A Szentatya a második korinthusi levél mondatát választotta első
nagyböjti üzenete vezérfonalául, hogy ezek a szavak mutassák számunkra a
személyes és közösségi megtérés útját.
„Ismeritek Urunk Jézus Krisztus jótékonyságát. Ő, a gazdag, értetek
szegénnyé lett, hogy szegénysége által meggazdagodjatok” (2 Kor 8,9) –
olvassuk Szent Pál levelében. Az Apostol a korinthusi keresztényeket
buzdítja, hogy nagylelkűen segítsék a szűkölködő jeruzsálemi híveket.
Szent Pálnak ezek a szavai mit mondanak a mai keresztényeknek, mi a
jelentése a szegénységre szólító szavaknak, az evangéliumi szellemben
való szegény életre szóló meghívásnak?
Mindenekelőtt azt mutatja, hogy milyen Isten stílusa, kifejezésmódja.
Isten nem a hatalom és a világ gazdagságának eszközével nyilatkoztatja
ki magát, hanem a gyöngeségben és a szegénységben. Ő gazdag volt, de
értetek szegénnyé lett… Krisztus, Isten örök Fia, hatalomban és
dicsőségben azonos az Atyával szegénnyé lett, lejött közénk,
kiüresítette önmagát és mindenben hasonló lett hozzánk (vö Fil 2,7).
Isten megtestesülése óriási misztérium. Mindennek az értelme az isteni
szeretet, amely kegyelem, nagylelkűség, a közelség vágya, az, hogy
hezitálás nélkül odaajándékozza és feláldozza magát szeretett
teremtményeiért. A szeretet hasonlóvá tesz, egyenlőséget teremt, ledönti
a falakat és lerövidíti a távolságot. Ezt tette értünk Isten. Jézus
emberi kezekkel dolgozott, emberi értelemmel gondolkodott, emberi
akarattal cselekedett, emberi szívvel szeretett. Szűz Máriától születvén
valóban egy lett közöttünk, a bűnt kivéve (II. Vatikáni Zsinat, Gaudium
et spes, 22).
Jézus szándéka azzal, hogy szegénnyé lett nem önmagában a szegénység
volt, hanem, amint Szent Pál mondja, az, hogy mi szegénysége által
meggazdagodjunk. Ez nem szójáték, hanem Isten logikájának a szintézise,
amely a szeretet logikája. Isten nem a magasságból dobta le ránk az
üdvösséget, mint valami alamizsnát. Krisztus szeretete nem ilyen. Amikor
Jézus lemegy a Jordán folyóhoz és engedi, hogy János megkeresztelje,
nem azért teszi, mert bűnbánatra és megtérésre van szüksége. Azért
teszi, mert a bűnbocsánatra szoruló emberek közé akar menni, hogy
vállára vegye bűneik terhét. Ezt az utat választotta arra, hogy
vigasztaljon, üdvözítsen és megszabadítson minket nyomorúságunktól.
Jézus minket gazdaggá tévő szeretete abban rejlik, hogy testet ölt és
magára veszi gyöngeségeinket, bűneinket és közli velünk Isten végtelen
szeretetét.
Krisztus szegénysége a legnagyobb gazdagság. Jézus gazdag az Atya
iránti határtalan bizalomban, az állandó ráhagyatkozásban, egyedül az ő
akaratának és dicsőségének keresésében. Jézus gazdagsága Fiúságában
rejlik, az Atyával való egyedülálló kapcsolatában. Amikor Jézus arra hív
bennünket, hogy vegyük magunkra édes igáját, azt kéri, hogy az ő
„szegény-gazdagságából” és „gazdag-szegénységéből” gazdagodjunk és
osztozzunk gyermeki és testvéri Lelkében, váljunk fiakká a Fiúban,
testvérekké az elsőszülött sok testvér között (vö Rom 8,29). Az egyetlen
nincstelenség az, ha nem Isten fiaiként és Krisztus testvéreiként
élünk.
Gondolhatnánk azt is, hogy mivel Jézus már bejárta a szegénység
útját, mi, akik utána jövünk megfelelő eszközökkel megmenthetjük a
világot. Nem így van. Isten minden korszakban és minden helyen továbbra
is Krisztus szegénységén keresztül üdvözíti az embereket és a világot.
Krisztus szegénnyé válik a Szentségekben, az Igében és Egyházában, amely
a szegények népe. Isten gazdagsága nem tud áthaladni a mi
gazdagságunkon, hanem mindig és egyedül a mi személyes és közösségi
szegénységünkön keresztül halad Krisztus Lelkétől éltetve.
A Mestert követve mi keresztények meghívást kaptunk, hogy felismerjük
a testvérek ínségét, megérintsük, felvállaljuk és konkrétan fáradozzunk
azok enyhítésén. A nyomorúság nem azonos a szegénységgel. A nyomorúság a
bizalom, a szolidaritás, a reménység szegénysége. Három fajta
nyomorúság van: anyagi, morális és spirituális nyomorúság. Az anyagi
nyomorúság esetében, amelyet általános szóval szegénységnek neveznek,
vagyis, amikor nincsenek meg az emberi személyhez méltó életfeltételek,
az egyház felajánlja szolgáló szeretetét. A szegényekben felismeri
Krisztus arcát. Amikor tehát a szegény embert szeretjük és segítjük,
akkor Krisztust szolgáljuk.
Nem kevesebb aggodalomra ad okot a morális szegénység, amely abban
áll, hogy rossz szokások és bűn rabjai leszünk. Mennyi család él
aggodalmak között például, mert egy tagja – gyakran a fiatalok –
alkohol, drog, szerencsejáték vagy pornográfia – fogságában vergődik.
Milyen sokan vannak azok is, akik elveszítették az élet értelmét, a jövő
távlatait és a reményt. Milyen sokan vannak azok is, akiket
igazságtalan társadalmi körülmények, pl. a munkahelyek hiánya
megfosztottak attól a méltóságtól, hogy megkeressék a mindennapi
kenyeret, valamint az egészséghez és a neveléshez való jogtól. Ebben az
esetben a morális nyomorúság kezdődő önpusztítást jelent. Az ínségnek ez
a gazdasági összeomlást okozó formája összekapcsolódik a spirituális
nyomorúsággal, amely akkor sújt le ránk, ha eltávolodunk Istentől és
visszautasítjuk szeretetét.
Ha azt gondoljuk, hogy nincs szükségünk Istenre, aki Krisztusban
felénk nyújtja kezét, mert azt gondoljuk, hogy elegek vagyunk
önmagunknak, akkor elindulunk a kudarc útján. Isten az egyetlen, aki
valóban üdvözít és megszabadít. A spirituális nyomorúság egyedüli
ellenszere az evangélium. A keresztény embernek mindenütt azt kell
hirdetnie, hogy az elkövetett rosszra létezik a megbocsátás, hogy Isten
nagyobb bűneinknél és ingyenesen szeret minket. Az Úr arra szólít
bennünket, hogy legyünk a könyörület és reménység üzenetének örömteli
hirdetői, hogy vigaszt és reményt adjuk összetört szívű és homályban
botorkáló testvéreinknek. Kövessük Jézust. Hozzá csatlakozva bátran új
utakat nyithatunk az evangelizálás és az emberi kibontakozás számára.
Kedves Testvérek, a Nagyböjtben az egyház álljon készen arra, hogy
tanúskodjon az evangéliumi szeretetről mindazok iránt, akik anyagi,
morális és spirituális nyomorúságban élnek. Ezt olyan mértékben leszünk
képesek megvalósítani, amilyen mértékben hasonulunk Krisztushoz, aki
szegénnyé vált, hogy mi meggazdagodjunk. A nagyböjt alkalmas idő arra,
hogy levessük magunkról a fölösleges dolgokat és elgondolkodjunk, hogy
miről mondjunk le és gazdagítsunk másokat szegénységünkkel. Ne feledjük,
hogy az igazi szegénység fáj. Nem lenne igazi önfosztogatás a bűnbánati
távlat nélkül. Nem bízom abban az alamizsnálkodásban, amely nem kerül
semmibe, és amely nem fáj. A Szentlélek támogassa jószándékainkat és
erősítse meg bennünk az emberi nyomorúság iránti figyelmet és
felelősséget. Ferenc pápa üzenetében végül minden hívő embert imáiról
biztosítja, a keresztény közösségeknek gyümölcsöző nagyböjtöt kíván.
„Kérlek benneteket, hogy imádkozzatok értem. Az Úr áldjon meg és a
Szűzanya oltalmazzon benneteket.”
Forrás ~ Internet