'ATYÁM, KEZEDBE AJÁNLOM LELKEMET'
A szeretet erénye
írta: Fulton J. Sheen
A szeretet az igazságosság tökéletessége. Arisztotelész
bölcsességében ezt mondja: „Ha igazságosság van, akkor még kell a
barátság, ahol azonban barátság van, ott nincs többé szükség
igazságosságra”. E gondolat kiegészítéseként Szent Ágoston hozzáfűzi:
„Szeresd Istent, és tedd mindig, amit akarsz”, hiszen ha szereted
Istent, semmi olyant nem fogsz tenni, amivel Őt megsértheted.
Ezért jól illik, hogy Krisztusnak a kereszten mondott
hatodik szavát, melyben az isteni igazságosság tükröződik, mely minden
részletében az Atya akaratát teljesíti, a szeretet hetedik szava követi:
„Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet”. Olyan volt, mint a teremtés hetedik
napja. A hat ezt megelőző szóban Isten Fia cselekvő volt. Megbocsátott
ellenségeinek, megkegyelmezett a tolvajoknak, megvigasztalt egy anyát,
elégtételt adott a hűtlenségért, könyörgött szeretetért, vezekelt az
igazságtalanságért, most már megpihen és hazamegy.
A szeretet a legnagyobb mértékben idegen ezen a földön;
az emberi szívekben ugyan pillanatokra kielégülést talál, de igen
gyorsan nyugtalan lesz. A szeretet a végtelenből született, és ezért nem
tud kevesebbel megelégedni sem. Bizonyos értelemben Isten minden más
szeretetet, mint az Ővét elrontotta a számunkra, hiszen isteni
szeretetéből teremtett bennünket.
Mivel a szeretet az Ő örök tűzéből született, a földi
vonzalom szikrái csak meggyújtani tudják szívünket. Mi mind olyanok
vagyunk, mint a száműzetésben levő királyok, az Atya házából elveszett
fiak. Ahogy a lángoknak a nap felé kell emelkedniük, úgy kell annak, aki
az Atyától jön, ismét az Atyához visszatérni. A szeretetnek a
szeretethez kell visszatérnie. „Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet.”
Ehelyütt meg kell figyelni, hogy Krisztus ezeket a
szavakat hangosan mondta. Életét nem mások vették el tőle. Az Ő
szeretete nem olyan szeretet volt, mellyel a haldokló szülői szív a
gyermeknek még egyszer kifejezi magát; az ilyen szeretet olyan szívből
jön, mely a elkerülhetetlennel áll szemben. Az Úr esetében azonban a
szeretet tökéletes és feltétel nélkül szabad volt: a szabadságot adta
fel.
Így tanít bennünket arra, hogy e föld minden szeretete
választást hord magában. A fiatal ember, aki egy lánynak szeretetéről
beszél és arra kéri őt, hogy a felesége legyen, nemcsak szeretetét
bizonygatja, hanem egyúttal mindenki máshoz fűződő szeretetét is
feladja. Azzal az egy tettel, mellyel őt választja, minden másról
lemond, ami nem ő.
Mi csak akkor tudjuk valami iránti szeretetünket igazán
bebizonyítani, ha ezt a valamit választásunkkal minden egyéb fölé
helyezzük. Szavak és sóhajtások gyakran csak az önzés vagy a szenvedély
kifejezései; csak a tettek tudják a szeretetet bizonyítani.
Mikor Isten Ádámot és Évát a paradicsomba helyezte,
privilégiumaiknak megtartását a hozzá való hűségtől tette függővé.
Miként lehet azonban a hűséget másképp bebizonyítani, mint a szabad
választással, vagyis Isten akaratának minden más akarat fölé való
helyezésével?
Gyümölcs vagy kert, e kettő közötti szabad választásukban
volt szeretetük próbája elrejtve. Döntésük megmutatta, hogy valami mást
jobban szerettek, mint Istent.
Feltámadása után az Úr mielőtt Péternek, mint az Egyház
sziklájának átadta volna a hatalmi jogkört, ezt a kérdést intézte
Péterhez: „Simon, János fia, jobban szeretsz engem, mint ezek?” (Jn
21,15). Háromszor tette fel az Úr ezt a kérdést, mert Péter is háromszor
árulta el Őt – megint egyszer a választással lesz a szeretet próbára
téve.
Urunk nyilvános működésének eleje és vége a szeretetnek
ugyanazt az alapvető megnyilvánulását mutatja. A kísértés hegyén és a
Kálváriahegyen az ördög és a gonosz emberek megpróbálták az Úr
választását megvesztegetéssel befolyásolni. A föld minden dicsőségére
tekintve az ördög kérkedve mondta: Mindezek a birodalmak az enyémek. És
felajánlotta az Úrnak, ha letérdelve imádja őt. Jézus bírhatta volna a
földet, ha feladta volna a mennyet.
A másik hegyen sátáni emberek azok, akik így kiáltanak:
„Szálljon le a keresztről, s akkor hiszünk neki” (Mt 27,42). Jézus
rajongó követőket találhatott volna, ha feladta volna a keresztet, a
kereszt nélkül azonban nem lett volna a Megváltó.
Ahogy azonban nem esett térdre az ördög előtt, úgy nem
szállt le a keresztről sem; mivel az isteni szeretetnek tökéletesnek
kell lennie. Az Úr az Atya akaratában való megnyugvást előnybe helyezte a
gazdagsággal és a testi jóléttel szemben, hiszen „senki sem szeret
jobban, mint az, aki életét adja barátaiért” (Jn 15,13).
Így Ő szeretetét nemcsak szavakban mutatta meg, hanem
tettel is bizonyította. Ezért élvezhette tökéletes szeretetének
gyümölcsét: „Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet”.
Ebből csak egyre következtethetünk: nem elég csak
Krisztus nevét viselni, ezt a nevet ki is kell érdemelni. „Nem jut be
mindenki a mennyek országába, aki mondja nekem: Uram, Uram” (Mt 7,21).
Mi csak azzal tudjuk az Úr iránti szeretetünket bebizonyítani, ha minden
elé helyezzük Őt; az Utolsó Ítéletkor az Atyához való visszatérésünk
feltétele a kereszt választása, mindazzal, ami ezzel jár.
Életünk
minden pillanatában megvizsgálhatjuk, hogy valódi keresztények
vagyunk-e, mégpedig az Úr parancsai iránti engedelmességünkben: „Aki
ismeri és teljesíti parancsaimat, az szeret engem. Aki szeret engem, azt
Atyám is szeretni fogja. S én is szeretni fogom… Hozzá megyünk és benne
fogunk lakni” (Jn 14, 21/23).
És ezzel elérkeztünk a második leckéhez, melyre a
szeretet minket okít. Hetedik szavában az Úr az Atya iránti szeretetét
nem a parancsok megtartásával kapcsolatban fejezte ki, hanem e
megnyilvánulásában sokkal inkább az Atya és a Fiú közötti személyes
viszony mutatkozott meg. Sőt e mondatban: „Aki teljesíti parancsaimat,
az szeret engem” az „én parancsaimra” kifejezésre kell figyelni. A
parancsok nem absztrakt törvények, melyeket el lehet választani a
személytől.
Ha szeretsz engem, tartsd meg a parancsaimat. A tökéletes
szeretet tehát valami egész más, mint a parancsok, mint törvények
iránti engedelmesség. A törvények a tökéletleneknek szólnak, az igazi
szeretet pedig a tökéleteseknek. A törvények azok számára vannak, akik a
minimumot akarják, míg a szeretet azoké, akiket a maximum érdekel. A
törvényeket ezért rendszerint negatívan fogalmazzák: „Nem szabad, ne
tedd”, ezzel szemben a szeretet pozitív: „Szeresd Uradat, Istenedet
teljes szívedből” (Mt 23,37).
A tökéletlen keresztények csak arra ügyelnek, hogy az
Egyház parancsait megtartsák; azt akarják tudni, hogy meddig mehetnek el
anélkül, hogy súlyos bűnt elkövetnének; hogy milyen közel mehetnek a
pokolhoz, még anélkül, hogy beleessenek; mennyi igaztalant követhetnek
el anélkül, hogy megbüntessék őket; hogyan élhetnek Istennek tetszően
még anélkül, hogy saját maguknak fájdalmat okoznának.
A tökéletes keresztényt nem érdeklik a határok vagy a
minimum; hiszen a szeretet nem méricskél. Mária Magdaléna nem mérte a
drága kenet cseppjeit, melyet az Üdvözítő lábára öntött. Júdás ellenben
megszámolta őket és kiszámolta az árát. Magdaléna azonban szeretetből
széttörte az edényt és mindent odaadott, mert a szeretet nem ismer
határokat. Ezért nem tudta Szent Pál Krisztusnak a bűnösök iránt érzett
szeretetét jobban leírni, mint ezekkel a szavakkal: „Kiüresítette magát”
(Fil 2,7).
Nincs olyan törvény, mely előírja, hogy az embernek
ajándékot kell adnia szeretteinek; nincs olyan törvény, mely szerint az
anyának szeretnie kell gyermekeit; mert a szeretet határtalan.
A keresztnek sem voltak határai; a végtelenbe kinyújtott
kezek a megváltás világméretű hatását mutatják. Itt nem számolták fel a
költségeket: „De ne az én akaratom teljesüljön, hanem a tiéd” (Luk
22,42). Az Úr még az italt sem fogadta el, mely szenvedéseit enyhíthette
volna, hogy az emberekért való önfeláldozására irányuló akarata ne
tompulhasson el.
Mint Magdaléna, Ő is széttörte élete edényét, és végtelen
gazdag megváltást öntött ki belőle. Egy ilyen tökéletes szeretetet csak
a tökéletes szeretethez való visszatéréssel lehetett megjutalmazni:
„Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet”.
Igen, a kereszténység lényege a szeretet. De nem az a
szeretet, amit a modern világ ért e szó alatt, nem az azok iránti
szeretet, akik minket szeretnek, hanem az, amit azok iránt is éreznünk
kell, akik gyűlölnek bennünket. A szeretet nem a szervezetben van, hanem
az akaratban, nem a vonzódásban, hanem a szándékban, nem a
kielégítésben, hanem Istennek minden más elé való helyezésében.
Ezért kell nekünk minden emberben, még azokban is, akik
zavarnak, bosszantanak vagy gyűlölnek bennünket, Krisztus egyik
lehetséges szeretőjét látnunk, és minden keresztényt egyfajta
megszentelt ostyának tekintenünk.
Még e világ romlott embere is értékes, mivel Krisztus
meghalt érte. Ez a szerencsétlen ember választhatta a rosszat, de e
felett nem nekünk kell ítélkeznünk. Ahol élet van, ott remény is van.
Talán számunkra nem tűnik szeretetreméltónak, Isten mégis szereti őt.
Az
összes erény között a legtökéletesebb a szeretet, az Isten és a
felebarátaink iránt érzett szeretet. Hogy mi életünk utolsó napján
Krisztushoz hasonlóan lelkünket az Atya kezébe adjuk-e vissza vagy sem,
egészen attól függ, hogyan használjuk szabad akaratunkat.
Ha visszaéltünk vele, akkor lelkiismeretünk megmondja
nekünk, hogy mi magunk vagyunk saját legádázabb ellenségünk: most tudom,
hogy én, amikor keresztre feszítettelek, saját szívemet zúztam szét.
Közülünk
a legtöbben azért nem jutunk el a tökéletes Isten-szeretetre, mert
attól félünk, hogy mellette semmi mást nem birtokolhatunk. Attól félünk,
hogy az Isten iránti engedelmességgel elvesztünk valamit; habozunk
mindent kockáztatni Istenért. Ha be tudnánk látni, hogy a nap fényénél
nincs szükségünk semmilyen gyertyára, akkor minden könnyű lenne.
Oh Istenem, világosíts meg bennünket, hogy láthassuk,
hogy a Te szeretetedben mindent birtokolunk, és ezzel a világossággal
add meg azt a kegyelmet, hogy egykor ajkunkon ezekkel a szavakkal
halhassunk meg: „Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet”!
Forrás ~ Internet
|