A
böjt egyik szerepe a célzatos egyensúlyvesztés, aminek az a lényege,
hogy kiderüljön, van-e mélyebb erőforrásunk – mondja a Kurírnak Pál
Ferenc angyalföldi káplán, mentálhigiénés szakember, a SOTE tanára, akit
a böjt és a gyónás lélektani hátteréről kérdeztünk. Pál Ferenc, akinek
nemrég jelent meg a meghitt istenkapcsolatról szóló könyve, megjegyezte:
a jó gyónás az egészséges lelkiismeret kialakulását szolgálja.
Mintha mostanában újra felfedezné a világ a böjtöt, de csak
mint méregtelenítő kúra vagy más életmód szempontjából jótékony hatású
tevékenység. Mi a böjt lélektani háttere?
A böjt egyensúlyvesztést hoz magával, mégpedig az alapvető
szükségletek terén. Így a lelki és a biológiai egyensúly elvesztéséhez
is hozzájárul. Ezt azonban célzottan teszi.
Érthető módon mindenki megtalálni szeretné a lelki egyensúlyát, nem elveszíteni.
Valóban, ebből a szempontból a böjt egy másik aspektust hangsúlyoz.
Ez pedig az, hogy képesek vagyunk-e egyensúlyvesztett állapotban is
számunkra fontos személyekhez és értékekhez ragaszkodni. Vajon amikor
elvesztem az egyensúlyom, az rögtön kihatással lesz az összes
kapcsolatomra és az értékrendemre is, az erkölcsiségemre, és amikor
visszanyerem az egyensúlyom, azt mondom, hogy jaj, hát ideges voltam,
fáradt voltam, éhes voltam, zavarodott voltam, vagy pedig ezek a
tudatosan létrehozott egyensúlyvesztett helyzetek kidolgozottabb
szilárdsághoz segítenek minket.
Tehát kizökkentenek a megszokottból, a rutinból?
Igen, ez is benne van. Észre sem vesszük, hogy a kényelem, sok jó
dolog teljesen hozzánk tapadt, és ez akár az életcélunktól is elterelhet
minket. Többet és többet dolgozunk, hogy még többet és még többet
keressünk, de közben ami miatt kizsigereljük magunkat, a megkeresett
pénzt gyakran olyan dolgok vásárlására költjük, amelyekre igazából nincs
szükségünk. Megdöbbenve nézem, amikor az áruházban vagyok, hogy mennyi
minden feleslegeset vásárolnak emberek, mennyi minden van a kosarunkban.
Sok olyat veszünk, ami nélkül is tartalmas életet lehet élni. A böjt
egyik szerepe a célzatos egyensúlyvesztés, aminek az a lényege, hogy
kiderüljön, van-e mélyebb erőforrásunk. Van-e spirituális kapaszkodónk,
ami akkor is megtart minket, ha éhesek vagyunk. Ami felé akkor is
fordulhatunk, ha fáradtak, kimerültek, szomjasak vagyunk. Létezik-e
számomra ilyen erőforrás, kapaszkodó? Ez a kérdés. Ezért fontos, hogy a
böjt nem egyszerűen csak fogyókúra vagy méregtelenítés. Más a folyamat,
más a célja és a hozzáállás is más.
Gyakran mondják, hogy böjt csak vallásosan becsomagolt
fogyókúra vagy méregtelenítés, amiről lehántható a külső, vallásos kéreg
a racionális lényeg megtalálása érdekében.
Ez egy dimenzióvesztett megközelítés. Hiányzik belőle a spirituális
dimenzió. De a böjtből akkor is hiányzik a spirituális dimenzió, ha
lelki vagy erkölcsi élsportnak tekintem. A böjt célja az volna, hogy egy
megrendültebb állapotban átéljem a saját gyöngeségemet, amit nem valami
táplálékkal vagy élvezettel akarok betölteni, hanem tudjak Istenhez
fordulni kiüresedett, hiányokkal teli helyzetemben. Ha azonban élsportot
csinálok a böjtből, akkor a büszkeségem fog növekedni, és a hiányt
énközpontúságom tölti majd ki.
Mintha a böjt időlegesen épp a feje tetejére állítaná Maslow piramisát.
Kétségkívül léteznek nagyon alapvető és kevéssé alapvető emberi
szükségletek. De az emberi létezéshez az is hozzátartozik, hogy képes
vagyok felülmúlni az alapvető természetem által, ösztönösen diktált
működésmódokat. Az emberi természethez egyébként az is hozzátartozik,
hogy édesapaként az utolsó falat ételeket a gyerekemnek adom, vagy hogy
ha valaki segítségért kiált, akkor beugrok a Dunába, hogy kimentsem, és
akár az életben maradási ösztönömet is felülmúlva veszélyeztetem
magamat. Léteznek az ösztöneink, de képesek vagyunk felülmúlni is őket.
Új könyvében, amely az istenkapcsolatról szól, említi is, hogy ezért vannak hőseink.
Általánosan elfogadott gondolat, hogy a hős egy rendkívüli ember, aki
valami rendkívülit tesz. Ezzel szemben a hős a tapasztalatok szerint
átlagember, aki felismeri a helyzet rendkívüliségét, és ezért képes
valami olyat tenni, amit érzékenysége, nyitottsága révén tesz meg, nem
pedig azért, mert ő rendkívüli ember. Azt látjuk, hogy hősiesen önmagát
odaadó emberré átlagemberek lesznek, akikben semmi rendkívüli nincs, de a
rendkívüli helyzetben is cselekvőképesek maradnak, amikor mások
lebénulnak. A spiritualitás és a böjt segítségünkre lehet abban, hogy
mi, egyszerű átlagemberek fel tudjuk fedezni a rendkívüli pillanatokat,
és ott ne az alapvető szükségleteink és ösztöneink alapján döntsünk.
Mi a bűnbánat lelki háttere?
Lélektanilag a bűnbánattartás abból a természetes emberi adottságból
fakad, amit a lélektan mond így és nem is a teológiai irodalom: hogy a
bűntudat természetes feloldása a bűnbevallás. De ezt tapasztaljuk
magunkon is: ha valaki fontos nekem, és tettem a kapcsolatunk ellen
valamit, akkor feltör a természetes bűntudat, sőt a bűnbánat is, ami
afelé visz, hogy belássam, mit tettem. Ennek természetes feloldása, hogy
kimondom magamból, bocsánatot kérek, hogy helyreállítsam a kapcsolatunk
egyensúlyát. Mindennek a lényege a szeretetkapcsolat. A gyónásban is jó
esetben nem a bűn van a középpontban, hanem az Istennel való meghitt
szeretetkapcsolatom, az eddigi történetünk, a bizalom és biztonságérzet.
Hogy én is fontos vagyok neked, és hogy te is vágyhatsz arra, hogy
nekem megbocsáss, mert te is akarod ezt a kapcsolatot. A gyónás tehát
nagyon is természetes alapokon nyugszik. A gyónás egyik legnagyobb
ellensége a szégyen. A szégyen természetes feloldása ugyanis a
menekülés, az elrejtőzés, legdurvább esetben a megsemmisülés. Ezért
gyóntató papként érdemes mindent elkövetni azért, hogy a gyónó szégyene
enyhüljön, a reális bűntudata pedig megjelenjen. Ha valaki nagyon
szégyenkezve jön, az akadályozza a gyónásban, nem pedig segíti. A
gyerekek nevelésében is az egészséges erkölcsiségre és a bűnt
természetes módon követni tudó bűntudatra érdemes a figyelmet fordítani,
természetesen nem a megszégyenítésre.
A lelkitükröknek mi lehet a szerepük?
Annyit segítenek, hogy legalább néven nevezik a dolgokat, kérdéseket
intéznek hozzánk, elsősorban persze a cselekvés szintjén: a cselekvések
és mulasztások mögötti hátteret már kevéssé világítják meg. De nagyon
jó, hogy tágítják legalább a megfontolások körét. A benső munkát, a
szándékok, körülmények, tettek vagy mulasztások együttes vizsgálatát
csak mi tudjuk elvégezni. Nem csak a bűneimre érdemes koncentrálnom
egyébként, amikor lelkiismeretvizsgálatot tartok, hanem a másik oldalra
is: a lelkiismeretem azt is megmondja, hogy mit csináltam jól! Nem
egészséges lelkiismeret, ami csak a rosszra hívja fel a figyelmet.
Létezik neurotikus bűntudat, aggályos lelkiismeret is, ami a
kétségbeesésre hajlamosít, megkérdőjelezi a reményt. Az ilyen emberek
hajlamosak azt gondolni, hogy akkora bűnt követtek el, hogy Isten sem
bocsát már meg nekik. A neurotikus bűntudatú embernek akkor is bűntudata
lehet, ha nem is követett el bűnt. A gyóntatónak az is felelőssége,
hogy ne csak arra hívja fel a figyelmet, ha a gyónó nem látja a bűnét,
miközben van, hanem hogy rámutasson, ha nincs bűn ott, ahol a gyónó bűnt
lát. A gyónás így az egészséges lelkiismeret kialakulását is
szolgálhatja.
Forrás ~ Internet