A Szentlélek ajándékai
II. János Pál pápa elmélkedései a Szentlélek ajándékairól
A Szentlélek hét ajándéka
~ Bölcsesség
~ Értelem
~ Jótanács
~ Lelki erő
~ Tudomány
~ Jámborság
~ Istenfélelem
~A Szentlélek első és legnagyobb ajándéka a bölcsesség, amely a
Magasságból kapott fény: különleges részvétel Isten misztikus és
fennséges ismeretében.
Ebből a magasabb szintű bölcsességből egy újfajta, szeretettel
átitatott megismerés fakad, amelynek segítségével a lélek közelebb kerül
az isteni dolgokhoz.
A bölcs tudás emellett megadja nekünk azt a különleges képességet,
hogy az emberi dolgokat Isten fényességében, az ő mércéjével mérjük. Ez
az ajándék megvilágosítja a keresztény embert, aki így beleláthat a
világ dolgaiba. A teremtés valódi értékeit senki más nem képes úgy
felismerni, mint az, aki Isten szemével néz a világra.
~ Az
értelem, vagyis az intellektus szó a latin „intus legere” kifejezésből
ered, ami azt jelenti, beleolvasni valamibe, vagyis valaminek a
lényegébe hatolni, teljes mélységében megérteni.
A Szentlélek fénye, miközben tökéletesíti az isteni dolgok
megértését, egyre világosabbá és mélyrehatóbbá teszi tekintetünket,
amellyel az emberi dolgokat szemléljük. Neki köszönhetően jobban látjuk a
teremtett világba beleírt isteni jeleket. Felfedezzük, hogy az
események mögött, amelyek átszövik az emberi történelmet, nem csupán
földi indítékok állnak. És végül eljutunk addig, hogy úgy gondolkodunk a
jelenünkről és a jövőnkről, mint a próféták: ezek az idők jelei, ezek
Isten jelei!
~ A tudomány segítségével az ember felfedezi a teremtés teológiai értelmét, és a dolgokban Isten, vagyis az igazság, a szépség és a végtelen szeretet, bár valós és igaz, mégis korlátozott megnyilvánulását látja.
A tudomány által megvilágosodott ember megérti azt a végtelen
távolságot, amely a teremtett dolgokat elválasztja Teremtőjüktől;
felismeri korlátozottságukat, és a bennük rejlő veszélyt, ha bűnös
módon, rosszra használják őket. Az ember szomorúan döbben rá
gyarlóságára. Ezután sokkal nagyobb lendülettel és bizalommal fordul
afelé, aki egyedül képes oltani gyötrő szomját a végtelen után.
A ma embere a válság számos jelével és az igazi értékek körüli általános bizonytalansággal szembesülve óriási szükségét érzi annak, amit a lelkiismeret helyreállításának szoktak nevezni. Szükségét érezzük annak, hogy semlegesítsünk azokat a romboló hatásokat, amelyek rátelepszenek a szenvedélyek dúlta emberi lélekre, s helyükre egészséges, pozitív gondolatokat ültessünk.
Az erkölcsi megújulásra való törekvésben az Egyháznak élen kell járnia.
~A jótanács ajándéka úgy működik az ember lelkiismeretében, mint egy
friss szellő: megsúgja neki, mi szabad, mi illő, mi a leginkább érdemes a
lélek számára. Így lesz a lelkiismeret az az ép szem, amelyről az
evangélium beszél (Mt 6,22).
~ Korunkban oly sokan magasztalják a testi erőt, hogy akár az erőszak legszélsőségesebb megnyilvánulásait is elfogadják. Valójában az ember saját gyengeségét tapasztalja meg minden nap, különösen a lelkiek és az erkölcs terén, amikor enged belső szenvedélyeinek, környezete nyomásának.
Azért, hogy ezeknek a hatásoknak ellen tudjunk állni, szükségünk van az erősség erényére, amely a négy sarkalatos erény egyike. Az erősség annak az erénye, aki nem köt kompromisszumot kötelessége teljesítésében.
Ennek az erénynek kevés hely jut abban a társadalomban, amelyben az engedmények és az egyezkedések gyakorlata, a visszaélés és a keménység uralja a gazdasági, társadalmi és politikai kapcsolatokat. A félénkség és az agresszivitás az erősség hiányának két formája, amelyekkel gyakran találkozunk az emberek magatartásában, és szomorúan tapasztaljuk, hogy aki gyönge és alázatos a hatalmasokkal szemben, arcátlan és hatalmaskodó a védtelenekkel.
~ Korunkban oly sokan magasztalják a testi erőt, hogy akár az erőszak legszélsőségesebb megnyilvánulásait is elfogadják. Valójában az ember saját gyengeségét tapasztalja meg minden nap, különösen a lelkiek és az erkölcs terén, amikor enged belső szenvedélyeinek, környezete nyomásának.
Azért, hogy ezeknek a hatásoknak ellen tudjunk állni, szükségünk van az erősség erényére, amely a négy sarkalatos erény egyike. Az erősség annak az erénye, aki nem köt kompromisszumot kötelessége teljesítésében.
Ennek az erénynek kevés hely jut abban a társadalomban, amelyben az engedmények és az egyezkedések gyakorlata, a visszaélés és a keménység uralja a gazdasági, társadalmi és politikai kapcsolatokat. A félénkség és az agresszivitás az erősség hiányának két formája, amelyekkel gyakran találkozunk az emberek magatartásában, és szomorúan tapasztaljuk, hogy aki gyönge és alázatos a hatalmasokkal szemben, arcátlan és hatalmaskodó a védtelenekkel.
Az erősség erkölcsi erényének ma talán nagyobb szüksége van a Szentlélek támogatására, mint eddig bármikor.
~ A jámborság ajándékával a Szentlélek a testvérek iránti szeretet képességét újítja meg a hívőben, szívét Krisztus Szívének szelídségében részesíti.
A jámborság ajándéka kioltja a szívben a feszültség és a megosztottság izzó tűzfészkeit: a keserűséget, a haragot, a türelmetlenséget; s helyettük a megértés, a türelem, a megbocsátás érzéseit táplálja. Ebben az ajándékban gyökerezik az az új emberi közösség, amely a szeretet kultúráján alapul.
~ A Szentírás azt mondja: „a bölcsesség kezdete az Úr félelme” (Zs 111[110],10; Péld 1,7). De miféle félelemről van itt szó? Bizonyára nem az „Istentől való félelemről”, amely arra késztet, hogy meneküljünk gondolatától, emlékétől, mint olyasvalakitől, akinek személye felzaklat és nyugtalanít.
A Lélek ajándékozta félelem valódi jelentése nem a gyáva félelem.
A hívő ember „bűnbánó lélekkel” és „töredelmes szívvel” (vö. Zs 51[50],19) áll Isten elé, jól tudva, hogy „félve–remegve” kell munkálnia üdvösségét (Fil 2,12). Ez azonban nem irracionális félelmet, hanem felelősségérzetet és a törvényhez való hűséget jelent.
~ A jámborság ajándékával a Szentlélek a testvérek iránti szeretet képességét újítja meg a hívőben, szívét Krisztus Szívének szelídségében részesíti.
A jámborság ajándéka kioltja a szívben a feszültség és a megosztottság izzó tűzfészkeit: a keserűséget, a haragot, a türelmetlenséget; s helyettük a megértés, a türelem, a megbocsátás érzéseit táplálja. Ebben az ajándékban gyökerezik az az új emberi közösség, amely a szeretet kultúráján alapul.
~ A Szentírás azt mondja: „a bölcsesség kezdete az Úr félelme” (Zs 111[110],10; Péld 1,7). De miféle félelemről van itt szó? Bizonyára nem az „Istentől való félelemről”, amely arra késztet, hogy meneküljünk gondolatától, emlékétől, mint olyasvalakitől, akinek személye felzaklat és nyugtalanít.
A Lélek ajándékozta félelem valódi jelentése nem a gyáva félelem.
A hívő ember „bűnbánó lélekkel” és „töredelmes szívvel” (vö. Zs 51[50],19) áll Isten elé, jól tudva, hogy „félve–remegve” kell munkálnia üdvösségét (Fil 2,12). Ez azonban nem irracionális félelmet, hanem felelősségérzetet és a törvényhez való hűséget jelent.
Forrás: Internet