AZ EMBERI LÉLEK
MÉLTÓSÁGA
Elsőbben is azt vedd
fontolóra, én lelkem, milyen méltóságot kaptál a természettől. Ez szerintem
abban áll, hogy természettől fogva a legszentebb Szentháromság képe ékesít.
Ezért mondja Szent Anselmus a Proslogionban: Hálás szívvel vallom meg, Uram,
hogy képedre alkottál, hogy így Rád emlékezzem, Rólad gondolkozzam, Téged
szeresselek. Szent Bernát pedig így ír: "A belső embert nézve, háromféle
képességet látok magamban, amelyekkel Istent emlékezetembe idézhetem,
szemlélhetem és kívánhatom: az emlékezetet, az értelmet és az akaratot."
Mert ha eszembe jut
Isten, gyönyörűségemet találom benne, hiszen "emlékezete bornál
édesebb" (Énekek éneke 1,8). Mikor értelmem megismeri, átlátom, mennyire
megfoghatatlan, hiszen Ő a kezdet és a vég, szemlélem, mennyire kívánatos
angyalai előtt, akik látni vágyják, milyen gyönyörűség szentjei szemében, akik
szüntelenül Benne örvendeznek, mennyire csodálatraméltó minden teremtményében,
akiket hatalmával teremtett, bölcsességével kormányoz, kegyelmével gazdagít.
Amint ezeket az igazságokat átlátom, kívánkozom Isten után, Akit akaratommal
szeretek, életemmel utánzok. Valld meg hát, lelkem, milyen csodálatos és
mérhetetlen méltóságot ad neked az, hogy nemcsak lába nyoma vagy a Teremtőnek,
mint a többi teremtmény, hanem a képét is magadban hordod, ami csak az
értelemmel felruházott lények sajátja.
Ha mindennek vége
szakad a halállal, minden bizonnyal nem sokat ér. De hálatelt szívvel
örvendezhetsz, mert annak betetőzéseként, amit előbb említettem, "Istentől
még halhatatlan természetet, romolhatatlan valót, határtalan időt és örök
életet is kaptál. Nem lennél az örökkévaló Szentháromság képmása, mondja Szent
Ágoston, ha a halál kaszája elvághatná életed fonalát." Ne feledkezzél meg
róla, lelkem, hogy Teremtőd nemcsak létet, hanem szép és örök létet adott
neked, érző- és ítélőképességgel ruházott fel, és azonfelül érzékekkel és
bölcsességgel is megajándékozott. Kutasd szépségedet, hogy megtanuld belőle,
milyen szépséget kell keresned.
Ha pedig még ezzel sem
elégednél meg, hálátlan lelkem, tudd meg, hogy még egy harmadik, csodálatos
méltóságod is van. Ez nem más, mint roppant egyszerűséged, amely az örökkévaló
Szentháromság egyszerű tisztaságán kívül senkit sem enged belépni lelked hajlékába.
Hallgasd csak Jegyesed szavát: "Én és Atyám hozzá megyünk és lakást
veszünk nála" (János 14,23). Lelked hajlékába egyedül csak Isten, Teremtőd
képes belépni, aki Szent Ágoston szavaival bensőségesebb létet ad neked, mint
önmagad.
Ha pedig még ez sem
lenne elég ahhoz, hogy Teremtődet dicsérd, irányítsd tekintetedet egy negyedik
jótéteményére. El kell ismerned, hogy roppant igényeidet Istenen kívül senki
sem tudja kielégíteni.
A teremtmények bája,
édessége, szépsége érintheti ugyan az emberi szívet, mondja Hugo de Sancto
Victore, de be nem töltheti. Szent Anselmus pedig így szól: Istenen kívül
minden bőség csak szűkölködés nekem.
Óh, én Uram és
Istenem! Lelkem méltóságára emlékezve, már jobban meg tudom ítélni vétkeim
hitványságát, szépségem rádöbbent bűneim rútságára, jótéteményeid emléke pedig
szememre veti hálátlanságomat. Mert annál nagyobb a bűn, minél nagyobb annak
méltósága, akit megsértünk, és annál megvetendőbb a hálátlanság, minél több jót
fogadunk el attól, akit megbántunk.
Bonaventura