'Megváltásunk titka'
Semmit sem használ nekünk, ha csak azt mondjuk, hogy Urunk, a
Boldogságos Szűz Mária Fia igazi és tökéletes ember, és ugyanakkor nem
hisszük, hogy ő az az ember, akit az evangéliumok meghirdetnek.
Máténál ugyanis ezt olvassuk: Jézus Krisztus nemzetségtáblája, aki
Ábrahám fiának, Dávidnak volt a fia (Mt 1,1), és emberi származását úgy
mondja el időrendben, hogy a nemzetségek sorát egészen Józsefig vezeti
le, akinek az Úr Anyja volt a jegyese.
Lukács viszont fordítva mondja el a nemzetségsort, így az emberi nem
őséhez tér vissza, és kimutatja, hogy az első Ádám és az új Ádám
ugyanazzal az emberi természettel rendelkezik. Az Isten Fia az ő mindenhatósága folytán úgy is taníthatta volna az
embereket és úgy is üdvözíthette volna őket, ha csak úgy jelent volna
meg a világon, mint ahogy az ősatyáknak és a prófétáknak megjelent
látható alakban, amikor Jákobbal küzdött, vagy szólt az emberekhez, vagy
amikor mint vendég látogatta meg őket, sőt együtt is étkezett velük.
De mindezek a megjelenések csak előképei voltak annak az Embernek,
akinek az ősatyáktól való igazi emberi származását titokzatos módon
előre megjövendölték. Éppen ezért nem is hozhatták létre ezek az előképek a mi öröktől fogva
elhatározott helyreállításunk biztosítékát, mivel még nem szállt le a
Szentlélek a Szent Szűzre és a Magasságbeli ereje sem borította még el
őt; hogy az ő szűzi méhében - ahol a Bölcsesség építi házát - testté
legyen az Ige, hogy így az isteni és a szolgai természet egy személyben
egyesüljön, és így időben szülessék az idők Teremtője; és aki által lett
minden, maga is a mindenek közé szülessék.
Ha ugyanis ez az új Ember, a bűnös testhez hasonló alakban (Róm 8,3)
föl nem vette volna mulandóságunkat; és aki az Atyával egylényegű, az
nem tartotta volna magához illőnek, hogy egytermészetű legyen az
édesanyjával is, és így emberi természetünket - a bűn kivételével -
önmagával egyesítse, akkor mi még mindannyian a sátán igájában
sínylődnénk. Nem élvezhetnénk a Győztes diadalát, ha e győzelmét nem a
mi természetünkben aratta volna.
Ebből a csodálatraméltó egységből lett azután világosan érthetővé az
újjászületés biztosítéka is, hiszen a keresztség által mi is ugyanabban a
Szentlélekben születtünk lelkileg újjá, mint aki által Krisztus Urunk
fogantatott és született. Ezért mondja az evangélista a hívőkről: akik nem a vérnek vagy a testnek
a vágyából, s nem is a férfi akaratából, hanem Istenből születtek (Jn
1,13).
Nagy Szent Leó pápa leveleiből
Forrás ~ Internet