'Minden helyen tiszta ételáldozatot áldoznak és mutatnak be nevemnek'
Igazi áldozat mindaz a cselekedetünk, amit azért teszünk, hogy Istennel
elválaszthatatlan szent egységbe jussunk, és éppen ez szolgálja végső
célunkat is, hogy tényleg örökké igazán boldogok legyünk. Ezért tehát
nem számít áldozatnak még az az irgalmas cselekedet sem, amellyel
megsegítjük embertársunkat, ha nem Istenért tesszük. Viszont az ilyen
említett cselekedet - noha azt halandó ember teszi és ajánlja is fel -
áldozat és isteni dolog lesz, és ezt a régi latinok is így mondták.
Ezért tehát áldozat az is, ha egy Isten nevében felszentelt és
ünnepélyesen neki ajánlott ember meghal a világnak, hogy az Istennek
éljen. Hiszen éppen ez az olyan irgalmasság, amelyet az ember önmagával
szemben gyakorol. Ezért mondja a Szentírás is: Légy irgalmas a saját
lelkedhez, hogy Isten tetszésére légy! (Sir 30,24. Vulg.)
Tehát igazi áldozat mind a magunk iránt, mind pedig az embertárs iránt
gyakorolt irgalmasság, ha Istenért tesszük. Hiszen az irgalmasság
cselekedeteit éppen azért végezzük, hogy megszabadítsanak nyomorúságos
helyzetünktől, és általuk boldogok legyünk. Ezt azonban csak az olyan jó
cselekedet adja meg, amelyről a Szentírás ezt mondja: Nekem azonban jó
az Istennel lennem (Zsolt 72,28). Ebből az is következik, hogy ezt az
egész megváltott Várost, vagyis a szentek gyülekezetét és társaságát
egyetemes áldozatként ajánlja fel Istennek az a Főpap, aki szolgai
alakot felvéve kínszenvedésében önmagát is feláldozta értünk, hogy teste
lehessünk ennek az oly hatalmas Főnek. Ezt a szolgai alakját áldozta
fel, ezt ajánlotta fel, hiszen ebben az emberi alakban lett közvetítő,
ebben lett pappá és áldozattá.
Tehát arra buzdít az Apostol, hogy adjuk testünket élő, szent és
Istennek kedves áldozatul, szellemi hódolatul (Róm 12,1), és hogy ne
hasonuljunk e világhoz, hanem alakuljunk át gondolkodásban megújulva,
hogy felismerjük, mi az Isten akarata, mi a helyes, mi a kedves előtte,
és mi a tökéletes. Mivel mindez az áldozat mi magunk vagyunk, hozzáfűzi:
A nekem adott kegyelem segítségével azt mondom mindegyikteknek: Senki
ne becsülje magát a kelleténél többre, hanem józanul gondolkodjatok,
mindenki az Istentől neki juttatott hit mértéke szerint. Mert ahogy egy
testben több tagunk van, s minden tagnak más a szerepe, sokan egy test
vagyunk Krisztusban, egyenként azonban tagjai vagyunk egymásnak, s a
nekünk juttatott kegyelem szerint adományaink is különböznek (Róm 12,3-6).
Ez a keresztények áldozata: Sokan egy test vagyunk Krisztusban (1 Kor
10,17). Ezt ünnepli az Egyház az oltárainkon bemutatott áldozatban,
amit a hívek jól ismernek. Itt megláthatja az Egyház, hogy abban, amit
áldozatul mutat be, saját magát áldozza fel.
Szent Ágoston püspöknek 'Az Isten Városa' című könyveiből
Forrás ~ Internet