'Íme, én üdvözítem népemet'
Senki sem jöhet hozzám, ha az Atya nem vonzza (Jn 6,44). Ne gondold,
hogy az Atya akaratod ellenére vonz, hiszen szeretetével vonzza
lelkedet. Ne féljünk azoktól az emberektől, akik nagyon is távol vannak
az isteni dolgok ismeretétől, és csak szavakon nyargalnak, és a
Szentírásnak evangéliumi igéjével esetleg cáfolnának bennünket, és azt
mondanák: 'Hogyan hihetek szabad akarattal, ha már vonzanak engem?' Erre
én így felelek: 'Kevés az, hogy akaratod révén vonz; vonz még az örömöd
által is.'
Mit jelent öröm által vonzani? Örömödet az Úrban keresd, ő majd
teljesíti szíved vágyait (Zsolt 36,4). Van egy bizonyos vágya a
szívnek, amelynek édes tápláléka az a mennyei kenyér. Továbbá azt merte
mondani a költő is: 'Mindenkit a vágya vezérel', vagyis nem a kényszer,
hanem a vágy, nem a kötelezettség, hanem a gyönyörködés. Nemde mondanunk
kell tehát, hogy az Atya Krisztushoz azt az embert vonzza, aki örül az
igazságnak, aki gyönyörködik a boldogságban, aki örvendezik az
igazságosságnak, aki gyönyörűségét találja az örök életben, és mindez
éppen maga Krisztus?
Márpedig ha a testi érzékeinknek is megvannak a maguk gyönyörűségei,
akkor a lélek sem lehet meg örömök nélkül. Ha a léleknek nem lennének
gyönyörűségei, akkor mi jogon mondaná a Szentírás, hogy szárnyad
árnyékában lelnek oltalmat az emberek, házad gazdagságától
megittasodnak, gyönyörűséged patakját adod italul nekik, mert tenálad
van az élet forrása, és a te fényedben látjuk az igazi fényt. (Zsolt 35,8).
Mutass nekem egy olyan embert, aki szeret, mert az megérti, amit mondok.
Mutass egy reménykedő embert, egy éhezőt, mutass egy földi
elhagyatottságban vándorló, szomjazó embert, aki az örök haza forrásai
után áhítozik, mutass nekem egy ilyen embert, mert az megérti, amit
mondok. De ha egy érzéketlen emberhez szólok, az nem érti meg, amit
mondok.
Ha zöld gallyat nyújtasz a birkának, már vonzod is; ha diókat mutatsz a
gyereknek, azzal már vonzod is; odasiet ahhoz, ami vonzza; minthogy
szereti, azért az vonzza, minden egyéni kényszerítés nélkül vonzza,
hiszen a szeretet köteléke vonzza őt. Ha tehát mindaz vonzza az embert,
ami földi gyönyörben és vágyban mutatkozik meg azok előtt, akik azt
szeretik - mert igaz az, hogy 'mindenkit a vágya vezérel' -, akkor
kérdem, nem vonzza-e az embert az Atya által kinyilvánított Krisztus is?
Hiszen mire vágyódik jobban az ember lelke, mint az igazságra? Mire
kell mohón éheznie, mitől várja, hogy jó ízéről tudja megítélni az
igazságot, ha nem eszi és issza a bölcsességet, az igazságosságot, az
igazságot és az örökkévalóságot?
Azt mondja ugyanis a Szentírás: Boldogok, akik éhezik és szomjazzák az
igazságot még itt a földön, mert majd eltelnek vele, de csak a
másvilágon (Mt 5,6). Megajándékozom azzal, amit szeret; megajándékozom
azzal, amire reménykedve vágyakozott. Látni fogja majd, amit még nem
látva hitt. Az lesz a tápláléka, amire éhezett, azzal telik el majd,
amire szomjazott. Mikor lesz mindez? A holtak feltámadásakor, mert én
feltámasztom az utolsó napon (Jn 6,44).
Szent Ágoston püspöknek Szent János evangéliumáról szóló fejtegetéseiből
Forrás ~ Internet