'Elsősorban az egész Egyházért kell imádkozni'
Ajánld föl Istennek a dicséret áldozatát, és amit fogadtál a
Magasságbelinek, teljesítsd! (Zsolt 49,14) Istent dicsőíteni annyi,
mint hálaadást ígérni és teljesíteni. A szamaritánust is azért tartjuk
nagyobbra a többieknél, mert miután az Úr parancsára kilenc társával
együtt megtisztult a leprától, egyedül ő tért vissza Krisztushoz, és
Istent magasztalva hálát adott. Róla mondta Jézus: Nem akadt más, csak
ez az idegen, aki visszajött volna, hogy dicsőítse az Istent? Aztán
hozzá fordult: állj föl, és menj! A hited meggyógyított (Lk 17,18-19).
Továbbá az Úr Jézus isteni tekintéllyel egyrészt arra tanított téged,
hogy az Atya jó, és ő tud jót adni, hogy mindazt, ami jó, azt tőle, a
Jótól kérd; másrészt sürgetően és gyakran buzdított is az imádságra, de
nem úgy, hogy unalmassá váljék, hanem hogy állhatatos és gyakori legyen.
A hosszan tartó imádság ugyanis többnyire tartalmatlanná válik, ha
viszont ritkán imádkozunk, akkor hanyagságból lassanként teljesen
elmarad.
Ezután arra figyelmeztet, hogy ha bocsánatért könyörögsz, előbb bocsáss
meg te is szívből másoknak, hogy könyörgésedet tetteddel összhangban
terjeszd Isten elé. Az Apostol is azt tanítja, hogy ne haragos és
viszálykodó lelkülettel imádkozzál, nehogy ez megzavarja vagy
meghamisítsa imádságodat. Amikor az Üdvözítő azt mondja, hogy menj be a
szobádba (Mt 6,6), egyúttal arra is tanít, hogy mindenütt kell
imádkozni.
De ezt ne úgy értsd, hogy a testedet zárd be falakkal körülhatárolt
szobába, hanem hogy a gondolataidat zárd a benned lévő kamrába, amelyben
belső világod van. Imádságodnak ez a kamrája mindenütt veled van, benne
mindenütt egyedül vagy, és ott rajtad kívül csak Isten figyel reád.
Továbbá azt tanulod, hogy különösen imádkozni kell a népért is, azaz az
egész testért, Anyaszentegyházad minden tagjáért, amelyben a kölcsönös
szeretet az ismertető jel. Ha ugyanis magadért könyörögsz, csupán
önmagadért imádkozol. Ha az egyes emberek csak önmagukért imádkoznak,
akkor a bűnös kevesebb kegyelmet nyer, mint a közbenjáró. Amikor pedig
az egyes emberek mindenkiért imádkoznak, akkor mindnyájan könyörögnek
minden egyes emberért is.
Összefoglalva tehát, ha csak magadért imádkozol, amint már mondtuk,
egyedül önmagadért fogsz imádkozni. Ha viszont mindenkiért könyörögsz,
akkor majd érted is mindnyájan imádkoznak, mert a mindenkibe te is
beletartozol. Ennek az a nagy lelki haszna, hogy az egyes emberek imái
kölcsönösen növelik a közbenjárást az egész nép minden tagja számára.
Ebben egyáltalán nincs semmi elbizakodottság, hanem inkább nagyobb lesz
az alázat, és ez bőségesebb gyümölcsöt is hoz.
Szent Ambrus püspöknek 'Káin és Ábel' című értekezéséből
Forrás ~ Internet