'A Bölcsesség képmása és hasonlósága benne van a teremtményekben'
Mivel a Bölcsesség teremtett képmása megvan bennünk és minden
teremtményben is, ezért az igazi és teremtő Bölcsesség méltán vallja
magáénak mindazt, ami képmására van teremtve, amikor így szól: Műveibe
teremtett engem az Úr (vö. Péld 8,22). Mert hiszen mindazt, amiben
megnyilatkozik a bennünk levő bölcsesség, azt az Úr sajátjának tekinti.
Ezért, aki teremtve van, az nem maga a Teremtő, de ő a létezőkbe
beleteremtett képmása miatt úgy beszél már róla, mint önmagáról. Az Úr
ezért mondta ezt is: Aki befogad titeket, engem fogad be (Mt 10,40),
mivel képmása bennünk van. Így, bár ő nem sorolható a teremtmények közé,
mégis, mivel képmása és hasonlósága benne van a teremtményekben,
mintegy magáról mondja: Alkotó munkája elején műveibe teremtett engem az
Úr (vö. Péld 8,22).
Továbbá a bölcsesség képmása azért van benne a teremtményekben, hogy a
világ felismerje belőlük Alkotóját, az Igét, és az Ige által az Atyát.
Ez pedig kétségtelenül megegyezik Pál e tanításával: Ami megtudható az
Istenről, az világos előttük, maga az Isten tette számukra
nyilvánvalóvá. Mert ami benne láthatatlan, arra a világ teremtése óta
műveiből következtethetünk (Róm 1,19). Tehát az Ige természete szerint
semmiképpen sem teremtmény, ez a szentírási hely pedig arról a
bölcsességről szól, amely valójában bennünk van, és amiről most
beszélünk.
Ha pedig valaki ezt nem akarná elhinni, az adjon választ arra a
kérdésre, hogy a teremtett dolgokban van-e valami bölcsesség, vagy
nincs. Ha azt mondaná, hogy nincs, akkor az Apostol miért panaszkodik,
hogy Isten bölcsességében a világ a bölcsesség által nem ismerte fel
Istent? (1 Kor 1,21) Vagy ha egyáltalán nincs semmi bölcsesség, akkor a
Szentírás miért említi a bölcs emberek egész seregét, mondván: A bölcs
ember fél, és kerüli a rosszat (Péld 14,16); és házat bölcsességgel
lehet építeni? (Péld 24,3)
A Prédikátor hasonlóan mondja: A bölcsesség földeríti az ember arcát
(Préd 8,1). A meggondolatlanul beszélőket pedig így feddi meg: Ne
mondd: Miért van az, hogy a régi idők jobbak voltak, mint a mostaniak.
Mert nem vall bölcsességre, ha ilyesmit kérdezel (Préd 7,10).
Ha pedig a teremtett dolgokban benne van a bölcsesség, amint ezt Sirák
fia is tanúsítja: Az Úr kiárasztotta a bölcsességet minden művére.
Bőkezűen juttat belőle minden testnek, ajándékul adja azoknak, akik őt
szeretik (Sir 1,10), akkor ez a kiáradás egyáltalán nem az önmagában
létező és egyetlen Bölcsességre vonatkozik, hanem a világban kifejezésre
jutott bölcsességről van szó.
Ekkor viszont miért látszanék
hihetetlennek, hogy maga a teremtő és igazi Bölcsesség - akinek a
képmása és hasonlatossága az a bölcsesség és tudás, amely a világra
kiáradt - mintegy önmagáról mondja: Műveibe teremtett engem az Úr? (Vö.
Péld 8, 22) A világban levő bölcsesség ugyanis nem a teremtő Bölcsesség,
hanem az alkotásokba beleteremtett bölcsesség, és ezért: Isten
dicsőségét az egek hirdetik, kezének művéről vall a mennybolt (Zsolt 18,
2).
Szent Atanáz püspöknek az arianizmus ellen mondott szónoklataiból
Forrás ~ Internet