Istennek a 'gyöngesége' erősebb az embereknél
A szent kereszt tanulatlan emberek révén győzött, mégpedig az egész
földkerekséget győzte meg. Nem jelentéktelen dolgokat hirdetett:
Istenről szólt, az igaz vallásról, az evangélium szerint való életről és
az eljövendő ítéletről. Az egyszerű, tanulatlan embereket mind bölcs
emberekké tette. Lásd tehát, mennyire igaz, hogy Isten 'oktalansága'
bölcsebb, 'gyengesége' pedig erősebb az embereknél.
Hogyan nyilvánult meg ez a nagyobb erő? Úgy, hogy az egész világot
meggyőzte, és mindenkit arra kényszerített, hogy állást foglaljon. A
Megfeszítettnek nevét számtalan ellensége akarta kiirtani a földről, és
éppen az ellenkezője következett be: ez a név diadalmasan fennmaradt,
sőt egyre nőtt a híre, ellenségei pedig elbuktak, és utolérte őket a
pusztulás. Bár élők viseltek hadat a Megholttal szemben, mégsem értek el
semmit. Tehát amikor a görögök azt mondják rólam, hogy halott vagyok,
nagy ostobaságuknak adják bizonyságát; amikor nekik az a véleményük
rólam, hogy ostoba vagyok, én akkor minden bölcsnél bölcsebbnek
bizonyulok; amikor ők engem gyengének neveznek, akkor pedig a saját
maguk még nagyobb gyengeségét tárják a világ elé. Amit ugyanis Isten
kegyelmével kitűnően meg tudtak valósítani a vámosok és halászok, azt a
bölcselők, a zsarnokok és ahányan csak élnek a föld hátán, még csak
elképzelni sem tudták.
Erre gondolt Pál, amikor ezt írta: Istennek a 'gyöngesége' erősebb az
embereknél (1 Kor 1,26). Már csak ebből is nyilvánvaló, hogy Istentől
való ez az igehirdetés. Mert ugyan honnan is juthatott volna tizenkét
embernek eszébe, hogy ekkora vállalkozásba kezdjen? Olyan tizenkét
embernek, akik tanulatlanok voltak, akik ki sem mozdultak a tavak,
folyók és eldugott falvak világából. Akik azelőtt talán életükben sem
láttak nagyvárost, városi forgatagot, most üzenjenek hadat az egész
földkerekségnek? Volt, aki megírta róluk, mégpedig kertelés nélkül,
legkevésbé sem akarva palástolni bűnüket, hogy gyávák és kislelkűek
voltak. Mekkora bizonyság ez az igazság mellett! Mit is írtak meg tehát
róluk? Azt, hogy amikor Krisztust elfogták, egyszerre megfeledkeztek sok
csodájáról, elfutottak; aki pedig az első volt a tizenkettő közül, még
meg is tagadta Urát.
Hogyan magyarázzátok meg azt, hogy akik Krisztus életében a zsidók
támadására egyszeriben összeomlottak, ugyanazok akkor, amikor már Jézus
meghalt, és eltemették, és amint ti mondjátok, fel nem támadt, tehát nem
is intézett hozzájuk bátorító szavakat, nem lelkesítette őket, igen,
akkor fogtak hozzá, hogy az egész mérhetetlenül nagy földkerekséget
meghódítsák? Vajon nem mondhatták volna-e egymásnak: 'Micsoda?! Önmagát
nem volt képes megmenteni, hát majd megvéd minket? Életében önmagán sem
segített, hát majd halálában fog mellénk állni? Életében egyetlen népet
sem hódított meg, mi pedig majd, nevére való hivatkozással, meg fogjuk
győzni az egész világot? Ilyesmit nemhogy megtenni, de csak elképzelni
is, ellenkezik a józan ésszel!' Éppen ezért nyilvánvaló, hogy ha nem látták volna őt feltámadása után,
és hatalmának ekkora bizonysága nem győzte volna meg őket, semmiképpen
sem bocsátkoztak volna ekkora kalandba.
Aranyszájú Szent János püspöknek Az első korintusi levélről mondott szentbeszédeiből
Forrás ~ Internet