'Az Úr megkönyörült rajtunk'
Boldogok vagyunk, ha meg is tesszük, amit hallunk és zengedezve
énekelünk. A meghallgatás, az a jó mag elvetése, a jó cselekedet pedig
ennek a magvetésnek a gyümölcse. Ezeket előrebocsátva figyelmeztettelek
benneteket, szeretteim, hogy ne az említett gyümölcsök nélkül jöjjetek
ide a templomba, mint azok, akik annyi jót hallottak már, de még semmi
jót sem tettek. Mert amint az Apostol is mondja: Isten kegyelméből
részesültetek a megváltásban. Nem tetteiteknek köszönhetitek, hogy senki
se dicsekedhessék (Ef 2,8-9).
Kegyelemből kaptátok a megváltást (Ef 2,5). Megváltástokat nem előzte meg a részetekről semmiféle Istennek
tetsző élet, amit Isten a mennyből kedvelt vagy megszeretett volna és
azt mondhatta volna: siessünk ezeknek az embereknek a segítségére, és
gyámolítsuk őket, hiszen olyan szent módon élnek. Sőt ellenkezőleg,
egyáltalában nem volt tetszésére a mi életünk, nem volt tetszésére semmi
sem, amit mi cselekedtünk, azonban örömét lelte mindabban, amit ő tett
bennünk. Tehát amit mi cselekedtünk, az kárhozatba vitt volna bennünket,
viszont amit ő tett, az váltott meg minket.
Mi tehát nem voltunk jók. De ő megkönyörült rajtunk, és elküldte nekünk
szent Fiát, hogy meghaljon értünk, nem a jókért, hanem a gonoszokért,
nem az igazakért, hanem a bűnösökért. Ugyanis Krisztus a bűnösökért halt
meg (Róm 5,6). De mit olvasol rögtön ezután? Noha az igazért is alig
hal meg valaki, legföljebb a jó emberért vállalják a halált! (Róm 5,7)
Talán akad valaki, aki mer meghalni a jó emberért. Az igaztalanért, a
bűnösért, a rosszért ugyan ki akarna meghalni, hacsak nem egyedül
Krisztus, hogy így, mint Igaz, megigazulttá tegye a bűnösöket?
Lássuk be tehát, testvéreim, hogy nekünk nem volt semmi jócselekedetünk,
hanem mind bűnös volt. Annak ellenére, hogy az emberek cselekedetei
bűnösek voltak, az ő irgalma mégsem hagyott el bennünket, íme, Isten
elküldte Fiát, hogy nem arannyal és nem ezüsttel, hanem kiontott vére
árán váltson meg minket. A szeplőtelen Bárányt vitték áldozatul a bűnös
juhokért, a nagy bűnösökért és a kis bűnösökért is. Megkaptuk tehát ezt a
kegyelmet. Éljünk ezzel a megkapott kegyelemmel méltóképpen és vissza
ne éljünk e nagy ajándékkal. Az isteni Orvos jött el hozzánk és
megbocsátotta minden bűnünket. Ha pedig ezután ismét bűnt követnénk el,
akkor az nemcsak a saját vesztünket okozná, hanem az egyben rút
hálátlanság is lenne isteni Orvosunk iránt.
Kövessük tehát az ő útját, amelyet megmutatott nekünk, főképpen az
alázatosság útját, hiszen ő alázatos lett értünk. Parancsaival ugyanis
az alázatosság útját jelölte ki számunkra, és értünk szenvedve maga is
ezt járta végig. Az Ige testté lett, és köztünk lakozott (Jn 1,14)
azért, hogy meghalhasson értünk, hiszen különben nem halhatott volna
meg. A halhatatlan Isten magára vette halandó emberi természetünket,
hogy meghaljon értünk, és halálával megsemmisítse halálunkat.
Ezt cselekedte az Úr, ezt nyújtotta nekünk. Fönséges Urunkat megalázták,
majd miután megalázták, testét megölték, meghalt, de feltámadt és a
mennybe ment, hogy minket se hagyjon a kárhozatban meghalni, hanem a
halottak feltámadásakor bevigyen a mennybe minket is, akiket eddig is
felmagasztalt már az igazak hitében és közösségében. Tehát az
alázatosság útját adományozta nekünk. Ha ezt az utat járjuk majd, akkor
hálát fogunk mondani az Úrnak és teljes joggal énekeljük majd:
Magasztalunk téged, Istenünk; magasztalunk, és nevedet szólítjuk (Zsolt
74,2).
Szent Ágoston püspök beszédeiből
Forrás ~ Internet