'Légy az Isten áldozata és papja'
Isten irgalmára kérlek benneteket (Róm 12,1). Pál apostol kéri ezt, sőt
rajta keresztül maga Isten, mert azt akarja, hogy inkább szeressük őt,
mint féljünk tőle. Kér bennünket az Isten, mert nem is annyira Urunk
akar lenni, hanem inkább Atyánk. Irgalmasságában kér az Isten, nehogy
szigorával kelljen büntetnie.
Hallgasd csak meg, mit kér tőlünk az Úr: Nézzétek és lássátok meg bennem
a ti testeteket, tagjaitokat, szíveteket, csontotokat és véreteket. És
ha féltek attól, ami bennem Isten, akkor miért nem szeretitek bennem
legalább azt, ami a tiétek? Ha elmenekültök az Úrtól, miért nem siettek
vissza a szülőhöz?
Talán megzavar benneteket annak a szenvedésnek a nagysága, amit ti
okoztatok nekem? Ne féljetek! Ez a kereszt az én számomra nem fullánk,
ez a halál fullánkja lett. Ezek a szegek nem a fájdalmat verték belém,
hanem az irántatok érzett szeretetemet mélyítették el bennem. Ezek a
sebeim nem fájdalmas jajgatást hoznak ki belőlem, hanem inkább titeket
vezetnek el a szívemhez. Nem azért van kifeszítve a testem, hogy
súlyosabb legyen a szenvedésem, hanem hogy titeket öleljelek keblemre.
Vérem hullása nem veszteség számomra, hanem értetek adott előleg.
Jöjjetek hát, térjetek vissza, és legalább ezzel ismerjétek el, hogy
milyen jóságos Atya az, akiről azt látjátok, hogy a rosszért jót, az
igaztalan bántalmakért szeretetet, és az ilyen súlyos sebekért ekkora
nagy szeretetet nyújt nektek cserébe.
De hallgassuk tovább, mit is kér az Apostol. Ezt mondja: Kérlek
benneteket: Adjátok testeteket. Amikor az Apostol ezt kéri tőlünk, akkor
minden embert egyben papi tevékenységre is hív: Adjátok testeteket élő
áldozatul (Róm 12,1).
Eddig még soha nem hallott dolog a keresztény papi szolgálat, hiszen az
ember egy személyben pap is meg áldozat is. Már nem a külső világban
keresi az ember, hogy mit áldozzon fel Istennek, hanem már magával és
magában viszi, hogy feláldozza azt önmagáért az Istennek. Mindig ugyanaz
az áldozat, és ugyanő a pap is. Ha az áldozatot levágják, és mégis él,
akkor a pap, aki áldozatot mutat be, leölést nem ismer.
Csodás áldozat, amelynél testet test nélkül és vért vérontás nélkül
áldoznák fel, amint az Apostol is mondja: Isten irgalmára kérlek
benneteket, adjátok testeteket élő áldozatul (Róm 12,1).
Testvéreim, az ilyen áldozat Krisztus áldozatának abból a formájából
következik, ahogy ő a testét a világ életéért élő áldozatként adta oda.
Krisztus az ő testét valóban élő áldozattá tette, hiszen megölték, és
mégis él. Ebben az áldozatban tehát a halál van elítélve, és az áldozat
marad életben. Az áldozat él, és a halál bűnhődik. Ebből a halálból
vértanúk születnek, a leölésben élnek, a mennyben ragyognak azok,
akikről azt gondolták, hogy a földön kihunytak.
Testvérek, Isten irgalmára kérlek benneteket, mondja az Apostol: Adjátok
testeteket élő és szent áldozatul (Róm 12,1). Erről jövendölt a
próféta: Sem véres, sem ételáldozat nem kellett neked, de embertestet
alkottál nekem (vö. Zsolt 39,7).
Ember, légy tehát az Isten áldozata és papja, és el ne veszítsd, amit
neked adott és meghagyott az isteni tekintély. Öltsd magadra a szentség
stóláját, övezd magad a tisztaság övével. Fejed fátyolán Krisztus
ragyogjon, homlokodat az Ő keresztje díszítse. Vésd szívedbe az isteni
szent tanítást, és jó illatú áldozatként gyújtsd lángra mindig az
imádságod tüzét, fogd erősen a Lélek kardját; tedd oltárrá a szívedet;
és a testedet így ajánld fel bizalommal áldozatul az Istennek.
Isten nem halált kíván tőled, hanem hitet; nem vért követel, hanem elhatározást; nem a leölés, hanem az akarat engeszteli őt.
Aranyszavú Szent Péter püspök beszédeiből
Forrás ~ Internet