'Az Eukarisztia a feltámadás záloga'
Ha az emberi test nem üdvözülne, akkor vérével az Úr nem váltott volna
meg minket, az Eukarisztia kelyhe sem lenne az ő vérében való
részesedés, sem a kenyér, amelyet megtörtünk, nem lenne az ő testében
való részesedés. Vér ugyanis nem származik máshonnan, csak az erekből, a
húsból és mindabból, ami az ember lényegéhez tartozik. Amikor Isten
Igéje valóban emberré lett, vérével váltott meg minket, amint az Apostol
is mondja: Benne nyertük el vére által a megváltást, bűneink bocsánatát
(Ef 1, 7).
Mivel titokzatos Testének tagjai vagyunk, és teremtményekkel
táplálkozunk - a teremtett dolgokat pedig ő maga adja nekünk azáltal,
hogy fölkelti napját, és esőt küld tetszése szerint -, a kehelynek a
teremtett világból származó tartalmát saját vérének vallotta, amelyből a
mi vérünket gyarapítja; a teremtett világból származó kenyeret nyíltan
tulajdon testének mondta, amely a mi testünket növeli.
Amikor tehát a vízzel kevert bor és a megsütött kenyér - amely növeli és
fenntartja testünk életét – befogadja az Isten szavát, és Krisztus
vérének és testének Eukarisztiájává lesz, hogyan lehetne azt állítani,
hogy az a test, amelyet Krisztus teste és vére táplál, és amely az ő
tagja, képtelen lenne Isten ajándékának, az örök életnek a befogadására?
Ahogy a szent Apostol is mondja az efezusiakhoz írt levelében: Tagjai
vagyunk Testének húsából és csontjából (vö. Ef 5, 30), s ezt nem valami
szellemi, láthatatlan emberről mondja - a szellemnek ugyanis nincs húsa
és csontja (Lk 24,39) -, hanem arról a szervezetről mondja, amely
valóságos ember, amely húsból, idegekből és csontokból áll, amely a
Krisztus vérét tartalmazó kehelyből táplálkozik, és attól a kenyértől
növekszik, amely Krisztus teste.
A szőlővessző a földbe ültetve a maga idejében gyümölcsöt hoz. A
gabonaszem, miután földbe esett és elhalt, sokszorosan életre kel Isten
Lelke által, aki mindent fenntart. Ezek aztán megfelelő elkészítés révén
az ember használatára szolgálnak, és befogadva Isten szavát
Eukarisztiává válnak, amely Krisztus teste és vére. Ugyanígy a mi
testünk is, amely az Eukarisztiából táplálkozott, miután földbe teszik,
és ott elporlik, a maga idejében életre kel, mert Isten Igéje
megajándékozza a feltámadással azért, hogy megdicsőítse ezzel Istent, az
Atyát. Ő ezt a halandót halhatatlansággal veszi körül, és a romlandó
testnek, ingyenes ajándékából, romolhatatlanságot ad, hiszen az Isten
ereje a gyengeségben nyilvánul meg.
Szent Iréneusz püspök és vértanú 'Az eretnekségek ellen' című értekezéséből
Forrás ~ Internet