FERENC PÁPA IMÁJA AZ IRGALMASSÁG SZENTÉVÉRE
Urunk, Jézus
Krisztus, Te megtanítottál minket, hogy irgalmasok legyünk, mint a
mennyei Atya, és azt mondtad nekünk, hogy aki téged lát, az Őt látja. Ragyogtasd ránk arcodat, és szabadok leszünk.
Szeretettel teli tekinteted megszabadította Zakeust és Mátét a pénz rabságából; a házasságtörő asszonyt és Magdolnát attól, hogy boldogságukat csupán egy teremtményben keressék; sírásra fakasztotta Pétert a tagadása után, és biztosította a mennyországot a bűnbánó latornak.
Add, hogy valamennyien személyesen hozzánk szólónak halljuk szavaidat, melyeket a szamáriai asszonynak mondtál: 'Ha ismernéd Isten ajándékát!'
Te vagy a láthatatlan Atya látható arca, azé az Istené, aki mindenhatóságát elsősorban a megbocsátás és az irgalmasság által mutatja meg. Add, hogy az Egyház a világban a Te látható arcod legyen, feltámadt és megdicsőült Uráé.
Te azt akartad, hogy papjaid is gyöngeséggel legyenek felruházva, hogy igaz együttérzéssel viseltessenek azok iránt, akik tudatlanságban és tévedésben vannak. Add, hogy bárki hozzájuk járul, úgy érezze, hogy Isten várja, szereti őt és megbocsát neki.
Küldd el Lelkedet, és szentelj meg mindnyájunkat felkenése által, hogy az irgalmasság szentéve legyen az Úr kegyelmi esztendeje, és Egyházad megújult lelkesedéssel vihesse el a szegényeknek az örömhírt, hirdesse a börtönök foglyainak és az elnyomottaknak a szabadságot, a vakoknak pedig adja vissza látásukat.
Szűz Mária, az Irgalmasság Anyja közbenjárására kérjük ezt Tőled, aki élsz és uralkodol az Atyával és a Szentlélekkel egységben mindörökkön örökké. Amen.
Forrás ~ Internet
FERENC PÁPA NAGYBÖJTI GONDOLATAI
A pápa nagyböjti üzenete: a hatalmasok ne utasítsák el a szegényeket
Az idei szentévben használjuk ki a
nagyböjti időszakot a megtérésre - kéri Ferenc pápa nagyböjti
üzenetében, amelyet január 26-án tettek közzé 'Irgalmasságot akarok és
nem áldozatot' (Mt 9,13) - címmel. A Szentatya a testi és lelki
jócselekedetekre helyezi a hangsúlyt, illetve erőteljesen bírálja azokat
a hatalmasokat, akik nem nyitják meg ajtajukat a kopogtató szegények
előtt. A pápa el fogja küldeni az irgalmasság missziós papjait a
világba, hogy konkrét jelét adják Isten bocsánatának mindenki előtt.
Isten irgalmassága átalakítja az ember
szívét, és segít megtapasztalni egy olyan szeretetet, aminek révén ő
maga is képes lesz az irgalomra. Nagyböjti üzenetében Ferenc pápa arról a
mindig megújuló csodáról beszél, amelyet az irgalmasság sugároz
mindegyikünk életébe, és amely a felebarát iránti szeretetre ösztönöz
minket. A 'Misericordae vultus' - kezdetű bulla nyomán szorgalmazza a
testi és lelki irgalmas cselekedetek gyakorlását. Ezek ugyanis
emlékeztetnek minket arra, hogy a hitet konkrét és mindennapos
cselekedetekre kell lefordítanunk a testben és lélekben szenvedő
felebarátaink megsegítésére, amely alapján mi is meg leszünk ítélve.
Az irgalmas cselekedetek fölébresztik a lelkiismeretet
A jócselekedetek nyomán fölébreszthetjük
a szegénység drámája előtt gyakran szunnyadó lelkiismeretünket - fejti
ki üzenetében a pápa. Krisztus teste ugyanis újra láthatóvá válik a
szegényekben, rajta a szenvedés, a sebek, a korbácsütés, alultápláltság
és üldözés nyomaival, hogy mi felismerjük, megérintsük és gondosan
ápoljuk. Éppen a szegények gondozásában jövünk rá, milyen erős Isten
szeretete, aki az emberrel kötött szövetségben mindig irgalmas volt. A
valódi szegény az, aki gazdagnak hiszi magát, miközben valójában
szegényebb a szegényeknél. A bűn rabja, amely arra sarkallja, hogy a
gazdagságot és a hatalmat ne Isten és embertársai hasznára fordítsa,
hanem elnyomja magában önnön semmisségének tudatát.
A szegények képében adja nekünk Isten a megtérés lehetőségét
Minél nagyobb ez a gazdagság és hatalom,
annál erősebb lehet ez a hazug vakság, olyannyira, hogy már észre sem
veszi az ajtaja előtt kolduló Lázárt - állapítja meg keserűen a pápa.
Lázár alakja Krisztust jelképezi, aki a szegényekben a mi megtérésünkért
koldul. Lázár az a lehetőség, amit Isten felkínál nekünk a megtérésre, s
amit mi talán nem veszünk észre. Ehhez a vaksághoz társul a
mindenhatóság gőgös delíriuma.
A gazdagok ne zárják be ajtajukat a szegények előtt
Ez a lázálom társadalmi és politikai
formát is ölthet, amint azt a XX. század önkényuralmai bebizonyították.
Ezt mutatják a mai ideológiák is, amelyek az egyen-gondolkodásra,
illetve a technika és a tudomány egyeduralmára épülnek. Ezek az
ideológiák jelentéktelenné akarják tenni Istent, az embert pedig
manipulálható tömeggé kívánják lealacsonyítani. Óvakodni kell a bűn
struktúráitól is, amelyek a pénz bálványára épülő hamis fejlődési
modellhez kapcsolódnak. Ezek ugyanis közönyössé teszik a gazdagabb
társadalmakat a szegényekkel szemben, akik bezárják ajtajukat előttük,
hogy ne is lássák őket. Fennáll a veszélye annak, hogy a Krisztustól
való egyre merevebb elzárkózás következményeként – aki a szegények
képében kopogtat egyre szívük kapuján - a gazdagok, a gőgösek és a
hatalmasok arra kárhoztatják önmagukat, hogy a magány örökös
szakadékába, vagyis a pokolba zuhanjanak.
Nagyböjt kedvező időszak a személyes megtérésre
A pápa arra buzdít mindenkit, hogy a
szentévben használja ki a nagyböjti időszakot arra, hogy kilépjen saját
elidegenedetett létéből, Isten szava hallgatásának és az irgalmas
cselekedeteknek köszönhetően. A testi illetve a lelki jócselekedeteket
sosem szabad kettéválasztani, így a rászorulókat táplálni kell,
felruházni, meglátogatni, de ugyanígy el kell látni tanácsokkal,
tanítani kell, megbocsátani, inteni és imádkozni. Ily módon a gőgösök, a
gazdagok és a hatalmasok - akikről a Magnificat beszél - észrevehetik,
hogy méltatlanságukban is szereti őket a meghalt, és értük is feltámadt
Krisztus. Csak ebben a szeretetben találjuk meg a választ arra a
végtelen boldogság- és szeretetéhségre, amelyet az ember a tudás, a
hatalom és a birtoklás révén akar csillapítani, önmagát áltatva. Ne
hagyjuk ki a nagyböjt kedvező idejét a megtérésre, kövessük Mária
példáját, aki elsőként ismerte föl saját kicsinységét az Úr alázatos
szolgálóleányaként Isten ingyenes irgalmasságának nagysága előtt.Forrás ~ Internet
FERENC PÁPA NAGYBÖJTI ÜZENETE
Ferenc pápa nagyböjti üzenete 2016
'Irgalmasságot akarok, nem áldozatot.' (Mt 9,13) - Az irgalmasság cselekedetei a jubileumi szentév útján
1. Mária, egy olyan egyház jelképe, amely evangelizál, mert már befogadta az Evangéliumot
A jubileumi szentévet meghirdető bullában arra hívtam
fel mindenkit, hogy 'a jubileumi szentév nagyböjtjét fokozottabban éljük
meg, úgy, mint Isten irgalmassága ünneplésének és megtapasztalásának
intenzív időszakát' (Misericordiae Vultus,17). Isten Igéjének
hallgatására, és a '24 óra az Úrért' kezdeményezésre való felhívással
szerettem volna kiemelni az Ige, különösképpen a prófétai ige imádságos
meghallgatásának elsődlegességét. Isten irgalmassága ugyanis üzenet a
világ számára: de az üzenet átadását minden kereszténynek magának kell
megtapasztalnia. Ezért küldöm el nagyböjt idején az irgalom
misszionáriusait, hogy mindenki számára Isten közelségének és
megbocsátásának konkrét jelévé váljanak.
Miután Mária megkapta Gábriel arkangyaltól a jó hírt, a
Magnificat-ban prófétai módon megénekli az irgalmat, amellyel Isten
kiválasztotta őt. A názáreti Szűz, József jegyese ily módon az Egyház
tökéletes jelképévé válik, amely evangelizál, mivel ő az, aki a
Szentlélektől szűz méhébe fogadta az Evangéliumot. A prófétai
hagyományban, az irgalom valóban, már etimológiai szinten is szoros
kapcsolatban van az anyaméhhel (rahamim), valamint azzal a nagylelkű,
elkötelezett és hűséges jósággal (hesed), amely a rokoni és szülői
kapcsolatokat jellemzi.
2. Az Isten emberekkel kötött szövetsége: az irgalmasság története
Az isteni irgalmasság misztériuma Isten és népe, Izrael
közötti szövetség történetében mutatkozik meg. Isten valójában mindig
irgalommal teli, minden körülmények között kész arra, hogy népére
feltétlen együttérzéssel és gyöngédséggel tekintsen, főleg a legdrámaibb
időszakokban, amikor a hűtlenség eltépi a szövetségi köteléket, és az
egyezséget a jog és igazság talaján kell újra megkötni. Itt állunk a
szeretet igazi drámája előtt, amelyben Isten az atya és az elhagyott
férj szerepét játssza, miközben Izrael a tékozló fiú/lány, vagy hűtlen
feleség. Tulajdonképpen ez a családot lefestő kép az - mint Ozeás
esetében (Oz 1-2) -, amely kifejezi, milyen mértékben szeretne Isten
kötődni népéhez.
A szeretetnek ez a drámája a megtestesült Fiúban éri el
csúcspontját. Őáltala Isten határtalan irgalma árad ki, egészen addig a
pontig, amíg „megtestesült irgalmassággá” válik (Misericordiae Vultus,
8). Emberként, a názáreti Jézus minden tekintetben Izrael fia. És
olyannyira az, hogy megtestesíti Isten tökéletes befogadását, amelyet a
Shemá elvár minden zsidótól, amely még ma is az Isten és Izrael közötti
szövetség szíve: 'Halld, Izrael! Az Úr, a mi Istenünk az egyetlen Úr!
Szeresd Uradat, Istenedet szíved, lelked mélyéből, minden erőddel!'
(MTörv 6,4-5) Az Isten Fia a Vőlegény, aki mindent megtesz, hogy
elnyerje Jegyese szeretetét, akihez az a feltétel nélküli szeretet köti,
amely a vele való örök menyegzőn mutatkozik meg.
Ez az apostoli kérügma dobogó szíve, amelyben az isteni
irgalmasságnak központi és alapvető helye van. Ez az 'Isten üdvözítő
szeretetének a szépsége, amely a meghalt és feltámadott Jézus
Krisztusban nyilvánult meg' (Evangelii gaudium apostoli buzdítás, 36),
az első kinyilatkoztatás, amelyet 'különféle módokon újra és újra meg
kell hallgatni, s amelyet újra és újra kell hirdetni a katekézis során' (uo.164). Az irgalmasság tehát 'Istennek a bűnös iránti magatartását
fejezi ki, mellyel további lehetőséget nyújt számára, hogy átgondolja
életét, megtérjen és higgyen' (Misericordiae Vultus, 21), ily módon
újból megerősítve a vele való kapcsolatot. És a keresztre feszített
Jézusban Isten elérkezik odáig, hogy a bűnöst szeretné elérni, bármilyen
távol legyen is tőle, éppen ott, ahol elvesztette őt, és eltávolodott
tőle. Mindezt abban a reményben teszi, hogy végre meg tudja lágyítani
Jegyese megkeményedett szívét.
3. Az irgalmasság cselekedetei
Isten irgalma átalakítja az ember szívét, megmutatva
neki a hűséges szeretetet, és ezzel alkalmassá téve őt az irgalmasságra.
Ez egy mindig megújuló csoda, hogy az isteni irgalmasság be tudja
ragyogni bármelyikünk életét, a felebarátaink iránti szeretetre
ösztönözve bennünket, és arra indítva minket, amit az egyházi hagyomány
az irgalmasság testi és lelki cselekedeteinek nevez. Ezek arra
emlékeztetnek minket, hogy a hitünk mindennapos és kézzelfogható
cselekedetekben mutatkozik meg, amelyek arra irányulnak, hogy
felebarátunkat testileg és lelkileg segítsük, és amelyek alapján meg
leszünk ítélve: enniük kell adnunk, látogatnunk, vigasztalnunk,
tanítanunk kell őket. Ezért fejeztem ki vágyamat, hogy: 'a keresztény
nép a Jubileum ideje alatt elmélkedjen az irgalmasság testi és lelki
cselekedeteiről. Ez az egyik módja annak, hogy lelkiismeretünk - mely
gyakran elszunnyad a szegénység drámája előtt - fölébredjen, és egyre
mélyebbre hatoljunk az Evangélium szívébe, ahol a szegények az isteni
irgalmasság különleges kedvezményezettjei.' (uo.15) A szegény emberben
valóban Krisztus teste 'válik újra láthatóvá, mint megkínzott,
megsebzett, megostorozott, kiéheztetett, menekülő test…, hogy
fölismerjük, megérintsük és ápoljuk.' (uo.) Ez hallatlan és botrányos
misztérium, melynek során az ártatlan Bárány szenvedései
meghosszabbodnak a történelemben. Az önzetlen szeretet égő csipkebokra
ez, amely elé Mózeshez hasonlóan csak levetett saruval állhatunk (vö.
Kiv 3,5); még inkább így van ez, ha a szegény ember olyan testvérünk
Krisztusban, akit a hitéért üldöznek.
Ezelőtt a szeretet előtt, amely erős, mint a halál (vö.
Énekek éneke 8,6), a legszerencsétlenebb szegény ember az, aki saját
magát nem tartja szegénynek. Gazdagnak hiszi magát, de valójában a
szegények között a legszegényebb. Azért szegény, mert a bűn rabja, amely
arra sarkallja, hogy gazdagságát és hatalmát ne Isten és a többi ember
szolgálatára használja, hanem hogy elfojtsa magában a mély meggyőződést,
hogy ő sem más, mint egy szegény koldus. És minél nagyobb a
rendelkezésére álló gazdagság és hatalom, annál nagyobbá válik hazug
vaksága. Elérkezik oda, hogy látni sem akarja az ajtajánál kolduló
szegény Lázárt, (vö. Lk 16,20-21), aki maga Krisztus, aki a szegényeken
keresztül a megtérésünket koldulja. Lázár a megtérés lehetősége,
amelyet Isten felkínál, és amit talán nem veszünk észre. És ehhez az
elvakultsághoz a hatalom gőgjének önkívületi érzése társul, amelyben
baljóslatúan visszhangzik az - 'olyanok lesztek, mint az Isten' (Ter 3,5) - démoni mondata, amely minden bűn forrása. Ez az elvakultság
társadalmi és politikai struktúrák alakját is öltheti, amint az a XX.
század totalitárius rendszereiben is megmutatkozott, és amint ez
napjaink technokrata és egyeduralkodó ideológiáiban is megjelenik,
amelyek megkísérlik Istent jelentéktelenné tenni, és az embert
kihasználható tömeggé alacsonyítani. És ezt mutatják meg napjainkban a
bűnözés kialakult struktúrái, amelyek a pénzt bálványozó hamis fejlődési
modellhez kapcsolódnak, amely közömbössé teszi a leggazdagabb embereket
és társadalmakat a szegények sorsa iránt, bezárják előttük a kapukat,
és még látni sem akarják őket.
Ennek a jubileumi szentévnek a nagyböjti időszaka tehát
mindenki számára alkalmat nyújt arra, hogy végre kilépjen saját
elidegenedett létezésmódjából az Ige hallgatásának, és az irgalmasság
cselekedeteinek köszönhetően. Ha a testi szükségleteiken keresztül
megérintjük Jézus testét rászoruló testvéreinkben, akiknek ételt, ruhát,
szállást adunk, akiket meglátogatunk, a lelki szükségleteik -
tanácsadás, tanítás, megbocsájtás, figyelmeztetés, imádkozás -
közvetlenebbül megérintik bűnös voltunkat. A testi és lelki
cselekedeteket ezért soha sem szabad szétválasztani. És valóban, a
keresztre feszített Jézus testének a szükséget szenvedőben történő
megérintésével válhat tudatossá a bűnös ember számára a meggyőződés,
hogy ő maga is csak egy szegény koldus. Ezen az úton járva a 'gőgősök', a 'hatalmasok', és a 'gazdagok', akikről a Magnificat beszél, megkapják a
lehetőséget annak megtapasztalására, hogy érdemtelenül őket is szereti a
keresztre feszített, aki őértük is meghalt és föltámadt. Csak ez a
szeretet lehet válasz a boldogság és szeretet iránti végtelen
szomjúságra, amelyet az ember a tudás, a hatalom és a birtoklás
bálványaival képzel csillapítani. De mindvégig fennmarad annak veszélye,
hogy a Krisztustól történő mind nagyobb elzárkózás miatt, aki a
szegényeken keresztül tovább kopogtat szívük ajtaján, a gőgősök, a
hatalmasok és a gazdagok végül önmagukat ítélik arra, hogy alámerülnek a
magány örök örvényébe, amely a pokol. Emiatt kell értük, és
mindnyájunkért elismételni újra Ábrahám szívből jövő szavait: 'Van
Mózesük és vannak prófétáik. Azokra hallgassanak' (Lk 16,29). Ez a
cselekvő odafigyelés a legjobb módja annak, hogy felkészüljünk a már
feltámadt Vőlegény halál és bűn fölötti végleges győzelmének
megünneplésére, aki szeretné megtisztítani Jegyesét, miközben jövetelére
vár.
Ne vesztegessük el a nagyböjt alkalmas időszakát, amely
a megtérésünket szolgálhatja! Szűz Mária anyai közbenjárásával kérjük
ezt, aki az ajándékba kapott isteni irgalom nagysága előtt elsőként
ismerte fel saját kicsinységét (vö. Lk 1,48), és az Úr alázatos
szolgálójává vált (vö. Lk 1,38).
Vatikán, 2015. október 4. Assisi Szent Ferenc ünnepén - Ferenc pápaForrás ~ Internet