'A lelki áldozat'
Az imádság lelki áldozat, amely a korábbi áldozatokat eltörölte. Minek nekem megannyi véres áldozatotok? - úgymond az Úr. Elegem volt már a kosokból készült égőáldozataitokból és a hizlalt borjak hájából. A bikák és bakok vérét nem kívánom (Iz 1,11). Ki kívánja ezeket kezetekből? (Vö. Iz 1,12)
Hogy mit kíván tőlünk Isten, arra az evangélium tanít: Elérkezik az óra, amikor igazi imádói lélekben és igazságban imádják az Atyát. Lélek az Isten (Jn 4, 23-24), tehát ilyen imádókat kíván. Mi vagyunk az igazi imádók és az igazi papok. Midőn ugyanis lélekben
imádkozunk, lelki áldozatként mutatjuk be imádságunkat, mint Istennek
tetsző és kedves áldozatot, így kívánta ezt az Úr, és ilyen imádókról
gondoskodott.
Ezt a tiszta szívből áhítatos, hittel táplált, az igazsággal gyógyított,
az ártatlanságban érintetlen, a megtartóztatásban tiszta, szeretettel
megkoszorúzott, jó cselekedeteink által zsoltárokkal és himnuszokkal
kísért áldozatot kell nekünk Isten oltárához vinni, amely mindent ki fog
eszközölni nekünk Istentől.
Megtagad-e Isten bármit is attól az imádságtól, amely lélekből és
igazságból fakad? Hiszen ilyent kíván. Olvassuk, halljuk és hisszük,
mennyi bizonyság szól az ilyen imádság hatékonyságáról. Az ószövetségi imádság is megszabadított tűzvésztől, vadállatoktól és éhínségtől, pedig nem Krisztustól nyerte erejét.
Mennyivel hatékonyabb a keresztény imádság! Nem az enyhülés angyalát
állítja a lángok közé, az oroszlánok száját nem zárja be, az éhezőknek
sem nyújt bőséges eledelt, és a kegyelem ajándéka a szenvedés érzéséből
semmit sem vesz el, de helytállással vértezi fel a tűrőket, a
szenvedőket és a fájdalomtól gyötörteket; erőt ad a kegyelem mellé, hogy
megtudja a hit, mit nyer el az Úrtól, és megértse, mit kell Isten
nevéért szenvednünk.
De fordítva is áll. Egykor az imádság büntető csapásért folyamodott,
ellenséges hadakat zúdított a népre, és távol tartotta a jótékony esőt.
Most viszont a megigazultságból fakadó imádság elfordítja Isten minden
haragját, gondoskodik az ellenségről is, és az üldözőkért könyörög.
Csoda-e, ha esőt tud kieszközölni az égből, amikor már tüzet is ki
tudott esdeni? Egyedül az imádság indítja meg Istent. Krisztus azonban
úgy akarta, hogy az imádság semmiféle rosszat se eredményezzen többé,
hanem minden ereje a jó ügyet mozdítsa elő.
Ezért az imádság nemcsak arra szolgálhat, hogy az elhunytak lelkét a
halál ösvényéről visszahívja, a nyomorékokat meggyógyítsa, a betegeket
egészségessé tegye, az ördögtől megszállottakat meggyógyítsa, a börtönök
ajtaját megnyissa, az ártatlanul szenvedők bilincseit összetörje, hanem
ugyanez az imádság eltörli a bűnöket, messze űzi a kísértéseket,
megszünteti az üldözéseket, megvigasztalja a kislelkűeket, örömmel tölti
el a nagylelkűeket, irányt mutat a vándoroknak, lecsendesíti a
viharokat, elrémíti a rablókat, táplálja a szegényeket, vezeti a
gazdagokat, felemeli az elbukottakat, fenntartja a botladozókat,
megerősíti az állókat.
Az angyalok is mindnyájan imádkoznak. Imádkozik minden teremtmény.
Imádkoznak a háziállatok és a vadállatok, meghajtják térdüket, és az
istállókból vagy a barlangokból kijővén nem néma szájukat emelik az
égre, hanem a maguk módján hallatják hangjukat. Sőt az ébredő madarak is
az ég felé röppennek, és kezek helyett szárnyukat terjesztik ki kereszt
alakban, és daluk imádságnak tűnik.
De mondjunk még többet is arról, hogy miért kell imádkozni? Maga az Úr
is imádkozott, akinek tisztelet és dicsőség mindörökkön-örökké. Amen.
Tertullianus áldozópapnak 'Az imádság' című értekezéséből
Forrás ~ Internet
Forrás ~ Internet