Keresztelkedésünk újra felfedezése

         'Azokban a napokban történt, hogy eljött Jézus a galileai Názáretből, és megkereszteltette magát Jánossal a Jordánban. Amikor feljött a vízből, látta, hogy megnyílik az ég, és a Lélek galamb alakjában leszáll rá. Szózat is hallatszott az égből: Te vagy az én szeretett Fiam, benned telik kedvem.'

         Szüksége volt Jézusnak arra, hogy hozzánk hasonlóan megkeresztelkedjen? Természetesen nem. Ezzel a keresztelkedéssel azt kívánta kifejezni, hogy egy lett közülünk. És mindenekelőtt véget kívánt vetni a János-féle keresztségnek és be akarta vezetni a 'a vízzel és Lélekkel' történő keresztelkedést. Nem a Jordán folyó vize szentelte meg Jézust, hanem Ő szentelte meg a Jordán vizét. És nemcsak a Jordán vizét, hanem a világ összes keresztelőkútjának vizét.

         Jézus megkeresztelkedésének ünnepe évenként alkalmat ad arra, hogy saját keresztelkedésünkről is elgondolkodjunk. Az emberek gyakran teszik fel a kérdést: 'Miért keresztelik meg a kisgyermekeket?' Miért nem várnak addig, míg az illető fel nem nő és saját maga képes szabadon dönteni, hogy kéri-e a keresztelést? Ez nagyon súlyos kérdés, de van ebben egy hamisság. A gyermeknemzésben és szülésben megkérdezi a szülő a gyermekét? A szülő meg van arról győződve, hogy az élet mérhetetlen ajándék, és feltételezi, hogy egyszer a gyermek hálás lesz azért. Nem kérnek engedélyt senkitől arra, hogy megajándékozzák az élettel. Lényegében a keresztség is ilyen: az élet ajándékát kapja a gyermek Krisztus érdeméből.

         Természetesen mindez azt feltételezi, hogy a szülők hívő emberek legyenek és szándékukban álljon segíteni a gyermeket, hogy az növekedjen a hitben. Az Egyház elismeri a szülők döntésének jelentőségét és nem kívánja, hogy gyermekük az ő akaratuk ellenére részesüljön a keresztségben.

         Sőt, ezenfelül ma már senki sem állítja, hogy aki nem részesül a keresztségben, az elkárhozik és a pokolba jut. A keresztség nélkül elhunyt gyermekekhez üdvözülhetnek, akár azok a felnőttek, akik nem önhibájukból éltek az Egyházon kívül éltek, de lelkiismeretük szerint éltek. Felejtsük el, hogy van egy hely, a limbo azoknak a gyermekeknek, akik keresztség nélkül haltak meg, s azon a helyen nincs se öröm, sem szomorúság. A megkereszteletlen gyermekek sorsa nem különbözik az Aprószentek helyzetétől, akiket Karácsony után ünneplünk. Ennek az oka az, hogy Isten a szeretet és 'Ő azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön' és Krisztus értük mindenkiért, értük is meghalt!

         Egészen más azoknak az esete, akik hanyagság vagy közömbösség miatt nem keresztelkedtek meg, bár lelkiismeretük mélyén tudatában voltak a szentség fontosságának és szükségességének. Ebben az esetben különösen súllyal szólnak Jézus szavai: 'Aki hisz és megkeresztelkedik, üdvözül' (Vö. Mk 16,16) Társadalmunkban egyre növekszik azok száma, akiket különböző okok miatt nem kereszteltek meg gyermekkorukban. Ebben az a kockázat, hogy a gyermekek felnőnek és nem hoznak döntést így vagy úgy. A szülők már nem törődnek azzal, hogy a gyermek részesüljön a szentségben, mert azt gondolják, ez nem az ő kötelességük; a gyermeknek sok mással kell foglalkoznia, s nem gondol arra, hogy felvegye a keresztséget.

         Ebben a helyzetben az Egyháznak különös jelentőséget kell tulajdonítani annak, amit a felnőttek keresztény életbe való bevezetésének nevezünk. Ez alkalmat nyújt a kereszteletlen fiatalnak vagy felnőttnek, hogy felkészüljenek és teljesen szabadon határozzanak. Felül kell emelkedni azon az elgondoláson, hogy a keresztség csak a gyermekeknek való.

         A keresztség éppen akkor fejeződik ki teljes értelemben, amikor azt kívánják és személyesen elhatározásból veszik fel, szabadon és tudatosan ragaszkodnak Krisztushoz és az Egyházhoz; bár érvényes a gyermekkeresztelés is. Személy szerint hálás vagyok szüleimnek, kik életem első napjain megkereszteltettek. Nem ugyanaz úgy megélni a gyermekkor és kamaszkort a megszentelő kegyelemmel, mint nélküle. (R. Cantelamassa) 

Forrás ~ Internet