EVANGÉLIUMI ELMÉLKEDÉS
Abban az időben, amikor Jézus az örök élet kenyeréről beszélt, így
szóltak hozzá a tömegből: 'Hadd lássuk, milyen csodát művelsz, hogy
higgyünk neked! Mit tudsz tenni? Atyáink mannát ettek a pusztában, amint
az írás mondja: Égből való kenyeret adott enni nekik.' Jézus így
felelt: 'Bizony, bizony, mondom nektek; nem Mózes adott kenyeret az
égből, hanem Atyám adja az igazi mennyei kenyeret. Az az Isten kenyere,
amely leszállt a mennyből, és életet ad a világnak.' 'Uram – kiáltották
–, add nekünk mindig ezt a kenyeret!' Jézus így válaszolt: 'Én vagyok az
élet kenyere. Aki hozzám jön, nem éhezik többé; és aki bennem hisz, nem
szomjazik sohasem.'
Az előzményekben Jézus arra buzdította a népet, hogy ne csupán azért
keressék őt, mert kenyeret adott nekik, hanem inkább olyan kenyérre
vágyakozzanak, amelyet a mennyei Atya ad nekik. A tömeg ekkor újabb
csodát kér, azaz a kenyérszaporítás megismétlését. Jó irányba indulnak
el gondolatban, amikor felidézik a pusztai vándorlás korának azt az
eseményét, amikor Isten manna kenyérrel táplálta a népet. A manna
ugyanis az égből jött, hajnalonként az égből hullott a földre, amelyet
összegyűjtve kenyérlepényt sütöttek belőle.
Válaszában Jézus arról tanít, hogy valójában nem Mózesnek volt köszönhető az egykori manna, hanem a mennyei Atyának. Ezzel egyértelműen arra utal, hogy a kenyérszaporításnál sem az ő személye volt a fontos, hiszen ezt a kenyeret is maga Isten adta a népnek.
Mindkét csoda, tehát az ószövetségi manna-csoda és Jézus kenyér-csodája jel, az isteni gondoskodás jele. Isten nem csupán természetes módon gondoskodik népéről, hanem akár természetfeletti módon is, azaz csoda által. Mégse számítson senki arra, hogy az előző nap látott kenyérszaporítás minden nap ilyen módon fog megismétlődni, mert új módon fogja az Atya táplálni a népet. A Fiú teste lesz a lelki táplálék, miként erről a következő napokban fogunk olvasni Jézus beszéde, tanítása alapján.
© Horváth István Sándor
Válaszában Jézus arról tanít, hogy valójában nem Mózesnek volt köszönhető az egykori manna, hanem a mennyei Atyának. Ezzel egyértelműen arra utal, hogy a kenyérszaporításnál sem az ő személye volt a fontos, hiszen ezt a kenyeret is maga Isten adta a népnek.
Mindkét csoda, tehát az ószövetségi manna-csoda és Jézus kenyér-csodája jel, az isteni gondoskodás jele. Isten nem csupán természetes módon gondoskodik népéről, hanem akár természetfeletti módon is, azaz csoda által. Mégse számítson senki arra, hogy az előző nap látott kenyérszaporítás minden nap ilyen módon fog megismétlődni, mert új módon fogja az Atya táplálni a népet. A Fiú teste lesz a lelki táplálék, miként erről a következő napokban fogunk olvasni Jézus beszéde, tanítása alapján.
© Horváth István Sándor
Ó örök Isten, mélységes szeretet, bölcsesség, jóság, remény s a
bűnösök menedéke! Elfordulunk Tőled, s Te utánunk jössz. Közelebb már
nem is jöhettél volna hozzánk, hisz emberségünket öltötted magadra.
Csodállak, Uram, és szeretlek! Megengedted, hogy bepillantsunk örök és
mérhetetlen szereteted mélységébe. Amen.