EVANGÉLIUMI ELMÉLKEDÉS
Abban az időben Jézus átment a Galileai-tengernek, vagyis
Tibériás-tavának a túlsó partjára. Nagy tömeg követte, mert látták a
csodajeleket, amelyeket a betegeken végbevitt. Jézus fölment egy hegyre,
és ott leült tanítványaival együtt. Közel volt húsvét, a zsidók ünnepe.
Amikor Jézus fölemelte szemét, és látta, hogy nagy tömeg jön feléje,
így szólt Fülöphöz: 'Honnan vegyünk kenyeret, hogy legyen mit enniük?'
Ezt pedig azért kérdezte, hogy próbára tegye, mert ő tudta, hogy mit fog
tenni. 'Kétszáz dénár árú kenyér sem elég nekik, hogy mindenki kapjon
valami keveset' - felelte Fülöp. Az egyik tanítvány, András, Simon Péter
testvére megszólalt: 'Van itt egy fiú, akinél öt kenyér és két hal van,
de mi ez ennyinek?' Jézus meghagyta: 'Telepítsétek le az embereket!'
Sok fű volt azon a helyen. Letelepedtek hát: szám szerint mintegy
ötezren voltak csupán a férfiak. Jézus pedig vette a kenyereket, hálát
adott, és kiosztotta a letelepedett embereknek; ugyanígy a halból is,
amennyit csak akartak. Amikor pedig jóllaktak, szólt tanítványainak: 'Szedjétek össze a maradékot, hogy semmi se vesszen kárba.'
Összeszedték, s tizenkét kosarat töltöttek meg az öt árpakenyér
maradékából, amit meghagytak azok, akik ettek. Amikor pedig az emberek
látták a csodajelet, amelyet Jézus végbevitt, így beszéltek: 'Ez valóban
az a próféta, aki a világba jön.' Amikor Jézus észrevette, hogy érte
akarnak jönni, és el akarják vinni, hogy erőszakkal királlyá tegyék,
ismét visszavonult a hegyre, egészen egyedül.
A csodálatos kenyérszaporítás eseménye azt tükrözi, hogy miként
találkozik az emberi természetes vágyakozás azzal, amit Isten
természetfeletti módon ad az embernek, bár az emberi természetes
gondolkozás nagyban különbözik Isten természetfeletti megoldásától.
Isten éppen a természetes vágyainkat használja fel arra, hogy
természetfelettiek utáni vágyat ébresszen bennünk, bár ez nem mindig
sikerül emberi földhöz ragadtságunk miatt.
A történet azzal indul, hogy az emberek éhesek és nyilvánvalóan enni szeretnének. Ez egy természetes vágyakozás, az életösztön része, testünknek szüksége van a táplálékra. Az ember egy ilyen helyzetben természetes módon gondolkozik, amikor megoldást keres. Ezt jelzi Fülöp apostol javaslata, aki arra gondol, hogy kenyeret kellene venni a sok ember számára, hogy enni tudjanak.
Jézust viszont nem kötik az evilági keretek, képes túllépni a természetes világ határain, képes csodát, azaz természetfeletti dolgot tenni. A kenyérszaporítás ennek bizonyítéka. Olyan módon ad kenyeret az embereknek, ahogyan ők el sem tudták volna képzelni. Ez Isten megoldása az emberi problémára.
A kenyérszaporítás csodája ugyanakkor előremutat az Oltáriszentségre, amelyben Krisztus a saját testét adja nekünk. Lelki éhségünket, Isten utáni vágyunkat azzal csillapíthatjuk, ha a szentáldozásban magunkhoz vesszük az Úr szent testét.
© Horváth István Sándor
A történet azzal indul, hogy az emberek éhesek és nyilvánvalóan enni szeretnének. Ez egy természetes vágyakozás, az életösztön része, testünknek szüksége van a táplálékra. Az ember egy ilyen helyzetben természetes módon gondolkozik, amikor megoldást keres. Ezt jelzi Fülöp apostol javaslata, aki arra gondol, hogy kenyeret kellene venni a sok ember számára, hogy enni tudjanak.
Jézust viszont nem kötik az evilági keretek, képes túllépni a természetes világ határain, képes csodát, azaz természetfeletti dolgot tenni. A kenyérszaporítás ennek bizonyítéka. Olyan módon ad kenyeret az embereknek, ahogyan ők el sem tudták volna képzelni. Ez Isten megoldása az emberi problémára.
A kenyérszaporítás csodája ugyanakkor előremutat az Oltáriszentségre, amelyben Krisztus a saját testét adja nekünk. Lelki éhségünket, Isten utáni vágyunkat azzal csillapíthatjuk, ha a szentáldozásban magunkhoz vesszük az Úr szent testét.
© Horváth István Sándor
Uram! Te mondtad: én vagyok a szőlőtő, ti vagytok a szőlővesszők. Ne
engedd, hogy a megváltás meddő maradjon bennem és embertársaimban. Ne
engedd, hogy valaha is elszakadjak az igazi szőlőtőtől. Hadd éljek szent
életközösségedben, s hadd járja át kegyelmed ereje minden tettemet!
Amen.
F. Lelotte
F. Lelotte