EVANGÉLIUMI ELMÉLKEDÉS
Jézus egy alkalommal ismét magához hívta a népet, és így tanította
őket: 'Hallgassatok rám mindnyájan, és jól értsétek meg! Nem az
szennyezi be az embert, ami kívülről jut az emberbe; hanem ami az
emberből származik, az szennyezi be őt.' Amikor Jézus a népsokaság elől
bement a házba, tanítványai megkérdezték tőle, mi a példabeszéd értelme.
Ezt felelte: 'Hát még ti sem értitek? Nem tudjátok, hogy amit megeszik
az ember, az nem szennyezheti be, mert nem a szívébe jut, hanem a
gyomrába, és a félreeső helyre kerül?' Ezzel tisztának mondott minden
ételt.
Aztán így folytatta: 'Ami az emberből ered, az teszi tisztátalanná az embert. Mert belülről, az ember szívéből származik minden gonosz gondolat, paráznaság, lopás, gyilkosság, házasságtörés, kapzsiság, rosszindulat, csalás, kicsapongás, irigység, káromlás, kevélység, léhaság. Ez a sok rossz mind belülről származik, és ez teszi tisztátalanná az embert.'
Aztán így folytatta: 'Ami az emberből ered, az teszi tisztátalanná az embert. Mert belülről, az ember szívéből származik minden gonosz gondolat, paráznaság, lopás, gyilkosság, házasságtörés, kapzsiság, rosszindulat, csalás, kicsapongás, irigység, káromlás, kevélység, léhaság. Ez a sok rossz mind belülről származik, és ez teszi tisztátalanná az embert.'
A tisztasági törvényekről a farizeusokkal és az írástudókkal
folytatott vitát követően Jézus tanulságokat fogalmaz meg a nép számára.
Márk evangélista elbeszéléséből úgy tűnik, hogy a vitát kezdeményező
vallási vezetők eltávoztak. Nem a hátuk mögött beszél, hiszen a nekik
szánt kritikát szemtől szembe elmondja. Most azokhoz kíván a kérdésről
szólni, akik szívesen hallgatják őt. Amíg az írástudók előtt az általuk
is jól ismert Izajás próféta szavaiból idéz, addig a nép számára
egyszerű szavakkal szól a szív tisztátalanságáról, ami nem külső hatások
eredménye, hanem az emberben lakó rossz következménye.
A felsorolt bűnök mindegyike - a paráznaság és a házasságtörés, a lopás és a gyilkosság, a kapzsiság, a csalás, az irigység, a káromlás, a kevélység és a léhaság - az ember szívéből ered. És ezekért az ember személyesen felelős. Ezek a bűnök eltorzítják emberségünket és istenképiségünket. Minden bűn kiindulópontja a bűnös vágy, a bűnös hajlam, a bűnös szándék, amely később konkrét cselekedetben testesül meg. Ezek a helytelen vágyak, szándékok, indulatok és hajlamok a szívünkben születnek meg, és ha nem teszünk ellene, felerősödnek, eluralkodnak rajtunk és bűnös cselekedetek megtételéhez vezetnek.
Imádkozom-e a szívem tisztaságáért? Őrzöm-e tisztaságát?
© Horváth István Sándor
A felsorolt bűnök mindegyike - a paráznaság és a házasságtörés, a lopás és a gyilkosság, a kapzsiság, a csalás, az irigység, a káromlás, a kevélység és a léhaság - az ember szívéből ered. És ezekért az ember személyesen felelős. Ezek a bűnök eltorzítják emberségünket és istenképiségünket. Minden bűn kiindulópontja a bűnös vágy, a bűnös hajlam, a bűnös szándék, amely később konkrét cselekedetben testesül meg. Ezek a helytelen vágyak, szándékok, indulatok és hajlamok a szívünkben születnek meg, és ha nem teszünk ellene, felerősödnek, eluralkodnak rajtunk és bűnös cselekedetek megtételéhez vezetnek.
Imádkozom-e a szívem tisztaságáért? Őrzöm-e tisztaságát?
© Horváth István Sándor
Könyörülj rajtam, Uram Jézus Krisztus, mint ahogy a jobb latoron
könyörültél! Hatalmas kegyelmedbe ajánlom értelmemet, lelkemet,
testemet, becsületemet és minden javamat.
Oltalmazz engem és szeretteimet, minden embertársamat a gonosztól, kártól és veszedelemtől. Öld ki belőlünk a bűn átkát, és add, hogy új életet éljünk!
Canisius Szent Péter
Oltalmazz engem és szeretteimet, minden embertársamat a gonosztól, kártól és veszedelemtől. Öld ki belőlünk a bűn átkát, és add, hogy új életet éljünk!
Canisius Szent Péter