EVANGÉLIUMI ELMÉLKEDÉS
Abban az időben Jézus ismét példabeszédekben szólt a főpapokhoz és a
nép véneihez: A mennyek országa olyan, mint amikor egy király menyegzőt
rendezett a fiának. Elküldte szolgáit, hogy szóljanak a meghívottaknak,
jöjjenek a menyegzőre. Ők azonban nem akartak jönni. Erre más szolgákat
küldött: 'Mondjátok meg a meghívottaknak: íme, a lakomát elkészítettem.
Ökreim és hizlalt állataim leöltem. Minden készen áll, jöjjetek a
menyegzőre!' De azok mindezzel mit sem törődve szétszéledtek: az egyik a
földjére ment, a másik az üzlete után nézett. A többiek pedig a
szolgáknak estek: összeverték, sőt meg is ölték őket. A király nagy
haragra lobbant. Elküldte seregeit, és felkoncoltatta a gyilkosokat,
városukat pedig felégette. Azután így szólt a szolgákhoz: 'A menyegző
kész, de a meghívottak nem voltak rá méltók. Menjetek hát ki az
útkereszteződésekre, és akit csak találtok, hívjátok el a menyegzőre!' A
szolgák kimentek az utakra és összeszedtek mindenkit, akit csak
találtak, gonoszokat és jókat egyaránt. A lakodalmas ház megtelt
vendégekkel. Amikor a király bejött, hogy megszemlélje a vendégeket,
meglátott köztük egy embert, aki nem volt menyegzős ruhába öltözve.
Megszólította: 'Barátom, hogy jöhettél be ide, ha nincs menyegzős
ruhád?' De az csak hallgatott. Erre a király megparancsolta a
szolgáknak: 'Kezét-lábát kötözzétek meg, és dobjátok ki a külső
sötétségre! Ott sírás lesz és fogcsikorgatás!' Sokan vannak a
meghívottak, de kevesen a választottak!
A Fiú menyegzője
A mai evangéliumi rész címe a legtöbb bibliafordításban így szerepel:
példabeszéd a királyi menyegzőről. Jézus egy történetet mond el egy
királyról, aki lakodalmat, menyegzőt tart. Amikor mindent előkészített,
elküldte a szolgáit, hogy meghívását továbbítsák a leendő vendégeknek.
Ők azonban mindenféle kifogással visszautasították a meghívást. Az
okokat olvasva érezzük, hogy nem csupán udvariatlanságról van szó, hanem
a vendégszeretet elutasításáról is. Ekkor a király újra elküldi
szolgáit, hogy válogatás nélkül hívjanak mindenkit a menyegzőre. Ennek
köszönhetően megtelik a lakodalmas ház. A történet lezárásaként szerepel
még, hogy a király eltávolíttatja a vendégek közül azt, aki nem
öltözött fel az alkalomhoz illően ünneplő ruhába.
A történet értelmezése, magyarázata egy apróságon teljesen félrecsúszhat. Mégpedig azon, amit szándékosan kihagytam a történet vázlatos ismertetéséből. Bizonyára észrevettük, hogy kimaradt, hogy a király a fiának rendezte a menyegzőt. És ez a történet kulcsfontosságú eleme, amely megadja a helyes értelmezés irányát. Jézusnak ez a példabeszéde a gyilkos szőlőmunkásokról szóló beszédet követi (Mt 21,33-43). Azt olvastuk az elmúlt vasárnapon és tartalmilag ahhoz kapcsolódik. Mindkettőben szerepel a fiú, az elsőben a szőlősgazda fia, akit megölnek, a másodikban a király fia, illetve szerepel a munkások és a meghívottak részéről a fiú iránti tiszteletlenség, elutasítás.
Máté evangéliumának ezen utolsó fejezeteiben, a példabeszédekben és Jézus utolsó napjainak leírásában egyaránt az „Isten Fia” kifejezés a központ. Az írástudók és a főpapok nehezményezik, hogy Jézus Isten Fiának tartja magát és a nép hisz abban, hogy ő az Isten Fia. Elfogatását követően a zsidó főtanács hallgatja ki őt. A főpap ezt a kérdést teszi fel: 'Te vagy-e a Krisztus, az Isten Fia?' (Mt 26,63). Miután a kérdésre válaszolva Jézus nem tagadta, hanem nyíltan megvallotta, hogy ő az Isten Fia, a főtanács kimondja a halálos ítéletet. A kereszten függő Jézus felé elhangzik a gúnyos szó: 'Ha Isten Fia vagy, szállj le a keresztről!' (Mt 27,40). Az Úr halálát követően a római százados ezt mondja: 'Ez valóban Isten Fia volt' (Mt 27,54).
A hit és a hitetlenség, az elfogadás és az elutasítás központi kérdése így hangzik: Jézus valóban az Isten Fia? A Jézus körül megjelenő szereplők is ennek megfelelően kerülnek az egyik vagy a másik oldalra. Egyesek hisznek istenfiúságában, mások nem. A gazda fiát megölő szőlőmunkások és a király fiának lakodalmáról távolmaradók azokat jelentik, akik nem hisznek Jézus istenségében. Ugyanakkor ott vannak a másik oldal képviselői. A két példázat ugyan nem szól részletesen róluk, de nyugodtan továbbgondolhatjuk az eseményeket, hiszen a jézusi példázatok erre ösztönöznek minket. Vannak jó szolgák, jó munkások, akik készséggel szolgálnak Istennek. Akik életük értelmét abban találják meg, hogy Istennek engedelmeskedjenek. Vannak, akik menyegzős ruhájukat magukra öltve odaülnek a lakodalmi asztalhoz, mert részesedni akarnak a király örömében, de még inkább a fiú örömében. Kész vagyok-e a munkájukat csendesen, becsülettel végző szolgák közé állni, hogy helyem legyen a lakodalmi asztalnál?
© Horváth István Sándor
A történet értelmezése, magyarázata egy apróságon teljesen félrecsúszhat. Mégpedig azon, amit szándékosan kihagytam a történet vázlatos ismertetéséből. Bizonyára észrevettük, hogy kimaradt, hogy a király a fiának rendezte a menyegzőt. És ez a történet kulcsfontosságú eleme, amely megadja a helyes értelmezés irányát. Jézusnak ez a példabeszéde a gyilkos szőlőmunkásokról szóló beszédet követi (Mt 21,33-43). Azt olvastuk az elmúlt vasárnapon és tartalmilag ahhoz kapcsolódik. Mindkettőben szerepel a fiú, az elsőben a szőlősgazda fia, akit megölnek, a másodikban a király fia, illetve szerepel a munkások és a meghívottak részéről a fiú iránti tiszteletlenség, elutasítás.
Máté evangéliumának ezen utolsó fejezeteiben, a példabeszédekben és Jézus utolsó napjainak leírásában egyaránt az „Isten Fia” kifejezés a központ. Az írástudók és a főpapok nehezményezik, hogy Jézus Isten Fiának tartja magát és a nép hisz abban, hogy ő az Isten Fia. Elfogatását követően a zsidó főtanács hallgatja ki őt. A főpap ezt a kérdést teszi fel: 'Te vagy-e a Krisztus, az Isten Fia?' (Mt 26,63). Miután a kérdésre válaszolva Jézus nem tagadta, hanem nyíltan megvallotta, hogy ő az Isten Fia, a főtanács kimondja a halálos ítéletet. A kereszten függő Jézus felé elhangzik a gúnyos szó: 'Ha Isten Fia vagy, szállj le a keresztről!' (Mt 27,40). Az Úr halálát követően a római százados ezt mondja: 'Ez valóban Isten Fia volt' (Mt 27,54).
A hit és a hitetlenség, az elfogadás és az elutasítás központi kérdése így hangzik: Jézus valóban az Isten Fia? A Jézus körül megjelenő szereplők is ennek megfelelően kerülnek az egyik vagy a másik oldalra. Egyesek hisznek istenfiúságában, mások nem. A gazda fiát megölő szőlőmunkások és a király fiának lakodalmáról távolmaradók azokat jelentik, akik nem hisznek Jézus istenségében. Ugyanakkor ott vannak a másik oldal képviselői. A két példázat ugyan nem szól részletesen róluk, de nyugodtan továbbgondolhatjuk az eseményeket, hiszen a jézusi példázatok erre ösztönöznek minket. Vannak jó szolgák, jó munkások, akik készséggel szolgálnak Istennek. Akik életük értelmét abban találják meg, hogy Istennek engedelmeskedjenek. Vannak, akik menyegzős ruhájukat magukra öltve odaülnek a lakodalmi asztalhoz, mert részesedni akarnak a király örömében, de még inkább a fiú örömében. Kész vagyok-e a munkájukat csendesen, becsülettel végző szolgák közé állni, hogy helyem legyen a lakodalmi asztalnál?
© Horváth István Sándor
Isten Fiának hitében élek, aki szeret engem és a kereszten
feláldozta magát mindenki üdvösségéért. Uram, erősítsd istenségedbe
vetett hitemet! Te meghívsz, hogy éljek veled és a te szeretetedben.
Meghívsz, hogy éljek a reményben, amely az örök élet felé vezető utat
jelöli ki. Meghívsz a lelki újjászületésre és a bűnbánat útjára.
Meghívsz az Isten országába, hogy veled éljek földi életem során, és a
feltámadás után Istennel éljek az örök életben. Örömmel fogadom el
hívásodat, add nekem legalább az utolsó helyet házadban!