„Saját háza népe lesz az ember ellensége” (Mt 10,36)
Urunk Jézus az Isten Országának hirdetése során 
fájdalmas dolgokról is szólt. Amiért ezek fájdalmas tények és nem 
vidámító dolgok, azért még igazak, és a Krisztusért vállalt evangéliumi 
élet következményei itt a bűn világában. Ezúttal a Szentírásból egy 
ilyen szakaszt fogunk megvizsgálni.
„Ne gondoljátok, hogy békét hozni jöttem a földre. 
Nem azért jöttem, hogy békét hozzak, hanem kardot. Azért jöttem, hogy 
szembe állítsam az embert apjával, a lányt anyjával és a menyet 
anyósával: saját háza népe lesz az ember ellensége. Aki jobban szereti 
apját vagy anyját, mint engem, nem méltó hozzám. Aki jobban szereti fiát
 vagy lányát, mint engem, nem méltó hozzám (Mt 10,34-37; a Szt. Jeromos Kat. Bibliatársulat fordítása szerint).”
Egy családon belüli széthúzásnak sokféle oka lehet. 
Lehet annak az oka valamely önzés, vagy szenvedély, amely során a család
 mind anyagilag, mind morálisan tönkre megy. Lehet az oka ennek a 
házastársi hűtlenség, házasságtörés is; lehet egy nem várt félszeg 
gyermek születése és sok más egyéb. Jézus ebben az evangéliumi 
részletben nem az ilyen okokból létrejött családi békétlenségről 
beszélt, hanem kizárólag arról, amikor valamely családtag Jézusért és az
 Ő evangéliumának a vállalása miatt kerül ilyen kitaszított helyzetbe. 
Ilyen bizony létezik, és erről beszélni, írni kell. Természetesen az 
ellenálló, ellenségeskedő fél sosem a megtért, hívő ember, mert Jézus 
arra tanította övéit, hogy szeressék ellenségeiket és imádkozzanak 
üldözőikért, áldják azokat, akik rájuk csúnyát mondanak és gyalázzák 
őket. Pál apostol is arra tanít, hogy „ne győzzön le téged a rossz, 
hanem te győzd le a rosszat jóval” (Róm 12,21).
Az üldözés a történelem folyamán soha nem a valódi 
Krisztushívők részéről történt, hanem mindenkor a sátán volt az, aki 
akár a csőcseléket, akár egy világi állami hatalmat, vagy akár egy Isten
 Lelkével nem rendelkező egyházat vagy egyházi vezetőket használt fel 
arra, hogy az evangéliumi élethez ragaszkodó hívőket megvetésnek vagy 
üldözésnek tegye ki. A cél minden esetben az volt, hogy a hitvallók 
erejét, hitét megtörje, és ha ez nem sikerül, akkor őket elpusztítsa 
(vö. Jel 2,10; 12,17).
 Jézus már az utolsó vacsorán figyelmeztette tanítványait arra, hogy „ha
 engem üldöztek, titeket is üldöznek majd; ha az én beszédemet 
megtartották, a tiéteket is megtartják majd. De mindezt az én nevemért 
cselekszik veletek, mivel hogy nem ismerik azt, aki küldött engem (Jn 15,20-21)”.
 Tehát a megvetés, üldözés minden esetben a valódi Krisztushívőket éri 
és olyanok részéről, akik valójában sohasem ismerték meg az Atyát.
A Máté evangéliuma 10-dik fejezetében Jézus a 
családon belüli ilyen jellegű konfliktusok kialakulása előtt éppen 
azokról az üldözésekről szólt, amelyek a Krisztusban hívőket érni fogják
 az Ő nevéért. „De óvakodjatok az emberektől, mert törvényszékekre adnak
 titeket és az ő zsinagógáikban (gyülekezeteikben) megostoroznak 
titeket; és helytartók és királyok elé visznek titeket érettem 
(miattam), hogy tanúságot tegyetek előttük és a pogányok előtt (Mt 10,17-18).”
 Ez nem csak az ősegyházban bekövetkezett keresztényüldözésekre 
vonatkozik, hanem minden egyes eretneküldözésre és hasonlókra, amelyek a
 történelem folyamán több ízben és számos országban végbementek az 
elmúlt századok alatt. Érdemes Jézus szavainál megfigyelni azt, hogy 
előbb az egyházon belüli üldözés, számonkérés, kirekesztés történik meg;
 ám ezt Jézus szorosan összekapcsolta a világi hatalom beavatkozásával, 
mert a gyülekezetek után helytartókat és királyokat is említett. Ez azt 
jelenti, a valódi Krisztushívőket mind egyházi, mind állami részről 
érték és érik majd atrocitások (vö. Lk 12,51-53; 21,12-19).
 Természetesen itt a „zsinagóga” vagy „gyülekezet” kifejezés alatt olyan
 egyházi közösségeket vagy felekezeteket kell érteni, amelyek hatalmuk 
megerősítéséhez az államtól kérnek és kapnak segítséget azokkal szemben,
 akik egyedül az Isten igéjére, Jézus szavaira és a Szentlélek erejére 
támaszkodnak. Ez figyelemre méltó és megdöbbentő kijelentés Jézus 
ajkáról két ezer évvel ezelőtt. Ennek részeként vagy ennek 
következményeként, sőt ettől a világi és „egyházi” üldözéstől 
függetlenül is megtörténhet az, hogy családon belül valamelyik házastárs
 vagy gyermek a lelkiismereti meggyőződését követve kerül olyan nehéz 
helyzetbe, hogy a saját családja, rokonsága és baráti körének egy része 
elfordul tőle és megvetéssel illeti őt. A valódi hívő emberek ilyet soha
 nem tesznek, mert ezzel a Jézustól kapott szeretet parancsát tagadnák 
meg, amely minden más parancsolat fölött áll (vö. Mt 22,36-40).
Mit lehet tenni egy ilyen rendkívül nehéz és 
megalázott helyzetben? Jézustól erre is választ kapunk: „Íme, én 
elbocsátlak titeket, mint juhokat a farkasok közé; legyetek azért okosak
 mint a kígyók, és szelídek, mint a galambok. De óvakodjatok az 
emberektől … (Mt 10,16-17a).”
 Nem elég bárgyú szelídnek és butának lenni, kell ebben a helyzetben a 
Szentlélektől kapott bölcsesség és okosság, sőt óvatosság is. Ezt Jézus a
 kígyó okosságához hasonlította. A kígyó ebben az esetben nem azonos a 
sátánnal (vö. Ter 3,1-19; Jel 12,9),
 mert itt csak egy hasonlatról van szó. Az Isten gyermekei a sátán 
furfangjából egy jottányit sem mondhatnak magukénak és nem használhatnak
 fel. Ezzel szemben pedig személyes vezetést kérhetnek, és tanácsot 
kapnak Krisztustól a Szentlélek által: „De amikor átadnak titeket, ne 
aggodalmaskodjatok, mi módon vagy mit szóljatok; mert megadatik néktek 
abban az órában, mit mondjatok. Mert nem ti vagytok, akik szóltok, hanem
 a ti Atyátoknak Lelke szól általatok (Mt 10,19-20).”
 A kígyó okosságához tartozik az, hogy minden emberrel való találkozás 
pillanatában belső imakapcsolatban maradjuk Krisztussal, hogy csak azt 
szóljuk, amit kell, sem többet, sem kevesebbet. Hogy tudjuk, hogy kivel 
mit, mikor, hogyan és miért szóljunk. Ezekre a Szentlélek tanítja meg a 
Krisztusban hívő embert (vö. Jak 1,19; 2,12; Jn 14,16-17. 26).
 Krisztusnak a szelídségére is legalább olyan szükség van ebben a 
helyzetben, mint az okosságra. Azzal az emberrel a sátán sem tud mit 
kezdeni, akinek a jellemén meglátszik Krisztus egyszerűsége és alázata. 
Az ilyen emberen nem lehet fogást találni, mert az egója meghalt 
Krisztusban, így nem sértődik meg, nem jön dühbe, ténylegesen „mindet 
eltűr, mindent elhisz, mindent remél és mindent elvisel” (1Kor 13,7).
 Az ilyen embernek belső nyugalma van, mert az énje helyén Krisztus 
vette át az uralmat. Krisztus pedig olyan Úr, aki által az egyén valóban
 szabad és boldog lehet. Ez a belső szabadság, öröm és békesség, ami 
Krisztusból árad (vö. Jn 14,26-27),
 ad erőt a tanítványnak arra, hogy még hálát is tudjon adni azért, hogy 
Jézus nevéért gyalázatot szenvedett és megvetésben volt része (vö. ApCsel 5,41-42).
 Aki elszakad Krisztustól, az belül összeroppan és ő maga is átáll a 
gúnyolódók táborába; aki viszont mindvégig állhatatos marad Krisztus és 
az ő igazsága mellett, az üdvözül (vö. Mt 24,12-13).
A világunk utolsó nagy felvonásának hatalmas 
drámájában még egyszer és utoljára a Krisztusban hívőket üldözni fogják.
 Erről Jézus a nagy apokaliptikus beszédében szólt és bármely felekezet 
őszinte hívőjével beszélgettem eddig, ezekről mindegyiküknek tudomása 
van. Ez az üldözés azonban kizárólag azok ellen lesz, akik Isten 
parancsolatainak a megőrzői, és akiknél megtalálható Jézus Krisztus 
bizonyságtétele. Szó szerint, az eredeti szöveg szerint pontosítva ezt 
írja erről a Jelenések könyve: „Megharagudott ezért a sárkány az 
asszonyra, és elment, hogy háborút csináljon az asszony magvának 
maradéka ellen, az Isten parancsolatainak a megőrzőivel, és akiknél van a
 Jézus Krisztus bizonyságtétele (Jel 12,17; vö. Lk 21,16-17)”. A Szentírásban a parázna asszony a hitehagyó és az állammal szövetségre lépő egyházat jelenti (vö. Jel 17,1-6; Jak 4,4). A „szűz” (jegyes), vagy a tiszta asszony pedig ebben az esetben a hívő egyházat jelképezi (vö. Mt 25,1; Jel 19,7-8).
 Itt az utóbbiról van szó. A sátán az utolsó támadását a hívő egyház 
maradéka ellen fogja intézni, hogy azokat megsemmisítse. Vajon miért a 
maradék ellen? Azért, mert az Isten parancsolatának a megőrzői már csak a
 „maradék” (görögül: „loipoi”). Bárki, aki a tíz parancsolat közül egyet
 is megront, az egész megrontásában vétkes (vö. Jak 2,10; Mt 5,19).
 Az ilyen törvényszegő pedig a bukott angyali fejedelem hálójában van, 
az ellen már nem kell neki hadakoznia. A támadás értelemszerűen azok 
ellen irányul majd, akik ragaszkodnak még életük árán is ahhoz, hogy az 
Isten parancsolatainak és minden életet adó igéjének engedelmeskedjenek 
(vö. Jel 6,9). A másik 
ismertetőjegyről már írtam „Ami Jónásnak lehetetlen, az Istennel együtt 
lehetséges” című cikkemben. Maga az Isten igéje azonosítja a „Jézus 
Krisztus bizonyságtétele” kifejezés jelentését, amely szerint „a Jézus 
bizonyságtétele a prófétaság Lelke” (vö. Jel 19,10b).
 Tehát ennek a hívő népnek a körében a Szentlélektől kapott prófétai 
szolgálatnak kell megnyilvánulni az utolsó időben. Ez a prófétai 
szolgálat semmit sem tehet hozzá az Isten igéjéhez, hanem csak arra 
rámutat, és annak jelentését felerősíti és élővé teszi. Ennek a prófétai
 szolgálatnak az azonosítására még más pontosító ismertető jegyek is 
vannak a Szentírásban, azonban ezektől most eltekintek (pl.: Jel 10,1-11; 12,16-17). 
Urunk Jézus azonban megígérte, hogy minden 
körülmények között a benne hívőkkel marad: „Azért beszéltem ezeket 
néktek, hogy békességetek legyen énbennem. E világon nyomorúságtok lesz 
(megpróbáltatások érnek titeket); de bízzatok, én legyőztem a világot (Jn 16,33). „És íme, én veletek vagyok mindennap a világ végezetéig!” (Mt 28,20b) „Aki győz, örökségül nyer mindent; és annak Istene leszek, és az fiam lesz nékem (Jel 21,7).”
 „Aki győz, megadom annak, hogy az én királyi székembe üljön velem, 
amint én is győztem és ültem az én Atyámmal az ő királyi székében (Jel 3,21).”
Forrás ~ Internet

