A KERESZTÉNY EMBER HÍVATÁSA
Bevezetés
1. A nemzetekhez küldte Isten az Egyházat, hogy "az üdvösség 
egyetemes szakramentuma" legyen, ezért katolicitásának legbensőbb 
igényéből és alapítója parancsát követve minden embernek hirdetni akarja
 az evangéliumot. Maguk az apostolok ugyanis, akikre az Egyház 
alapíttatott, Krisztus nyomába lépve "hirdették az igazság igéjét és 
egyházakat hoztak létre". Az ő utódaik feladata e mű szünet nélküli 
folytatása, hogy "az Úr tanítása terjedjen és dicsőségre jusson" (2Tesz 3,1), és Isten országát a földön mindenütt hirdessék és megvalósítsák.
A világ jelen helyzetében azonban az emberiség új állapotba került, s
 az Egyházat, a föld sóját és a világ világosságát fokozottan sürgeti 
hivatása, hogy megújítson és üdvözítsen minden teremtményt, annak 
érdekében, hogy Krisztusban minden megújuljon, és Benne az emberek egy 
családdá és Istennek egyetlen népévé legyenek.
Ezért e Szent Zsinat, megköszönve Istennek az egész Egyház eddigi 
erőfeszítésének eredményeit, vázolni szándékozik a missziós tevékenység 
alapelveit, és össze akarja fogni minden hívő erejét, hogy Isten népe, a
 kereszt szűk ösvényét járva mindenütt terjessze Krisztusnak, az 
örökkévalóság urának5 országát, s készítse eljövetelének útját.
Első fejezet: TEOLÓGIAI ALAPOK
Az Atya elhatározása
2. A zarándok Egyház, mivel az Atyaisten terve szerint a Fiú és a Szentlélek küldetéséből származik, missziós természetű.
E terv a " forrástermészetű szeretetből", azaz az Atyaisten 
szeretetéből fakad, aki -- lévén kezdet nélküli kezdet, akitől a Fiú 
születik, s kitől a Szentlélek a Fiú által származik -- igen nagy és 
irgalmas jóságában szabadon megteremtett, sőt érdemeink nélkül arra 
hívott meg minket, hogy az élet és dicsőség közösségében legyünk vele. 
Ezért bőségesen árasztotta és folyamatosan árasztja isteni jóságát, úgy,
 hogy mindenek alkotója végül "minden lesz mindenben" (1Kor 15,28) egyszerre
 gondoskodva a maga dicsőségéről és a mi boldogságunkról. Istennek 
azonban úgy tetszett, hogy az embereket nemcsak külön-külön, minden 
kapcsolattól függetlenül hívja meg a saját életében való részesedésre, 
hanem néppé teszi őket, amelyben szétszórt gyermekeit összegyűjti.
A Fiú küldetése
3. Isten ezen egyetemes üdvözítő terve nemcsak rejtett módon a 
lelkekben valósul meg, nem is csupán vallásos erőfeszítések által, 
melyekkel az emberek sokféle módon keresik Istent, "hogy szinte 
kitapogassák és megtalálják, hisz nincs messze egyikünktől sem" (ApCsel 17,27); ezen
 erőfeszítések ugyanis megvilágosításra és gyógyításra szorulnak, bár a 
gondviselő Isten jóságos intézkedéséből olykor az igaz Istenhez vezető 
nevelőnek, vagy az evangéliumra való előkészületnek tekinthetők. Isten 
-- hogy közte és köztünk, bűnösök között békét, vagyis közösséget, az 
emberek között pedig testvériséget hozzon létre -- elhatározta, hogy 
Fiát testünkben elküldve új és végleges módon lép be az emberi 
történelembe, hogy az embereket, Általa kiragadja a sötétség és a Sátán 
hatalmából, és benne kiengesztelődjék a világgal. Fiát pedig, aki által a
 világot is teremtette, a mindenség örökösévé rendelte, hogy benne 
újítson meg mindent.
Jézus Krisztus ugyanis azért küldetett a világba, hogy igazi 
közvetítő legyen Isten és az emberek között. Istensége szerint "benne 
lakik testi formában az istenség egész teljessége" (Kol 2,9); emberi természete szerint pedig, mint új Ádám, a megújított emberiség feje, akit "kegyelem és igazság tölt be" (Jn 1,14).
 Isten Fia tehát a valódi megtestesülés útjait járta, hogy az embereket 
az isteni természet részeseivé tegye: noha gazdag volt, értünk szegénnyé
 lett, hogy szegénysége által meggazdagodjunk. Az Emberfia nem azért 
jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon és életét adja 
váltságul sokakért, azaz mindenkiért. A szentatyák állandóan hirdetik, 
hogy nem gyógyult meg az, amit Krisztus nem vett magára. Ő pedig az 
emberi természetet a maga teljességében magára vette, úgy amint az 
bennünk, nyomorultakban és szegényekben van, kivéve a bűnt. Krisztus 
ugyanis, "akit az Atya megszentelt és a világba küldött" (Jn 10,36),
 önmagáról mondta: "Az Úr lelke rajtam, mert fölkent engem. Elküldött, 
hogy örömhírt vigyek a szegényeknek, hogy gyógyítsam a megtört 
szívűeket, a foglyoknak a szabadulást hirdessem és a vakoknak a látást" (Lk 4,18); s másutt: "Az Emberfia azért jött, hogy keresse és üdvözítse, ami elveszett" (Lk 19,10).
Amit pedig az Úr egyszer hirdetett, vagy ami őbenne az emberiség 
üdvösségéért történt, azt egészen a föld határáig hirdetni és 
terjeszteni kell, Jeruzsálemen kezdve el, hogy ami egy alkalommal 
mindenki üdvösségére megtörtént, az az idők folyamán mindenkiben hatni 
tudjon.
A Szentlélek küldetése
4. Ennek megvalósítására pedig elküldte Krisztus az Atyától a 
Szentlelket, hogy a lelkek mélyén munkálja az üdvösséget és terjessze az
 Egyházat. A Szentlélek kétségkívül már Krisztus megdicsőülése előtt is 
működött a világban. Pünkösd napján azonban leszállt a tanítványokra, 
hogy örökre velük maradjon, az Egyház nyilvánossá lett a sokaság előtt, 
és az igehirdetés által megkezdődött az evangélium terjedése a nemzetek 
között. Az új szövetség egyháza -- mely minden nyelven megszólal, s 
szeretetében minden nyelvet megértve és befogadva túllép a bábeli 
megoszláson -- a hit katolikus voltával előre jelzi a népek egységét. 
Krisztus emberi élete akkor kezdődött el, amikor Szűz Máriára leszállott
 a Szentlélek; ugyanez a Szentlélek indította az imádkozó Krisztust 
szolgálatára, s amikor Pünkösdkor ugyanez a Lélek leszállt az 
apostolokra, megkezdődtek az "apostolok cselekedetei". Maga az Úr Jézus 
pedig, mielőtt életét teljesen szabadon letette a világért, úgy rendezte
 el az apostoli szolgálatot és ígérte meg a Szentlélek elküldését, hogy e
 kettő mindig és mindenütt együtt vigye végbe az üdvösség művét. A 
Szentlélek az egész Egyházat mindig "egyesíti a közösségben és a 
szolgálatban, ellátja hierarchikus és karizmatikus adományokkal", az 
egyházi intézményeket pedig élteti, mint a lélek a testet, és ugyanazt a
 missziós lelkületet ébreszti föl a hívőkben, amely Krisztusban élt. Az 
apostolok munkáját néha még láthatóan is megelőzi, s többféleképpen 
szüntelenül kíséri és irányítja.
Krisztus küldi az Egyházat
5. Az Úr Jézus kezdettől fogva "magához hívta, akiket kiválasztott..., hogy társai legyenek, és elküldje őket prédikálni " (Mk 3,13).28
 Így az apostolok lettek az új Izrael csírái és egyben a szent 
hierarchia kiindulópontjai. Azután az Úr halálával és föltámadásával 
egyszer s mindenkorra beteljesítette üdvösségünk és a mindenség 
megújításának misztériumait, s megkapott minden hatalmat a mennyben és a
 földön, mielőtt fölvétetett a mennybe, az üdvösség szakramentumaként 
megalapította Egyházát, és úgy küldte az apostolokat a világba, amint őt
 küldte az Atya, megparancsolva nekik: "Menjetek tehát, tegyétek 
tanítványommá mind a népeket. Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú 
és a Szentlélek nevében, és tanítsátok meg őket mindannak megtartására, 
amit parancsoltam nektek" (Mt 28,19--20). "Menjetek el az egész
 világra és hirdessétek az evangéliumot minden teremtménynek. Aki hisz 
és megkeresztelkedik, üdvözül, aki nem hisz, az elkárhozik" (Mk 16,15).
Ezért a krisztusi hit és üdvösség terjesztése az Egyháznak kötelessége: részben a kifejezett parancs miatt,
 melyet az apostoloktól örökölt Péter utódjával, az Egyház legfőbb 
pásztorával együtt a püspökök testülete, melynek munkatársai a papok; 
részben az életerő miatt, melyet testének tagjaiba áraszt 
Krisztus, "aki az egész testet egybefogja és összetartja a különféle 
ízületek segítségével, hogy a tagok betöltsék az erejükhöz szabott 
feladatkört. Így növekszik a test és építi föl saját magát a 
szeretetben" (Ef 4,16). Az Egyház küldetése tehát azáltal 
valósul meg, hogy -- Krisztus parancsának engedelmeskedve s a Szentlélek
 kegyelme és szeretete hatására -- megjelenik minden ember, még a 
nemzetek körében is, hogy élete példájával és az igehirdetéssel, a 
szentségekkel és a kegyelem többi eszközével mindenkit elvezessen 
Krisztus hitére, szabadságára és békéjére, hogy így nyitva álljon 
mindenki számára a szabad és biztos út a krisztusi misztériumban való 
teljes részesedéshez.
Mivel e küldetés a történelem századain át folytatja és 
kibontakoztatja Krisztus küldetését -- akit az Atya azért küldött, hogy 
örömhírt vigyen a szegényeknek --, Krisztus Lelke indítására az 
Egyháznak is ugyanazon az úton kell járnia, amelyen Ő járt: a 
szegénység, az engedelmesség, a szolgálat és az önfeláldozás útján 
egészen a halálig, melyet föltámadásával legyőzött. Ezért voltak telve 
reménnyel az apostolok, akik sok megpróbáltatásban és szenvedésben 
kiegészítették azt, ami hiányzik Krisztus szenvedéséből, testének, az 
Egyháznak javára. Ugyanígy gyakran lett magvetés a keresztények vére is.
A misszió
6. E feladat -- melyet feje, Péter utóda alatt az egész Egyház 
imádságára és együttműködésére támaszkodó püspöki rendnek kell 
teljesítenie -- mindig és minden körülmények között egy és ugyanaz, 
jóllehet a körülményektől függően sokféleképpen oldják meg. Az Egyház 
tevékenységében látható különbségek tehát nem a küldetés belső 
lényegéből fakadnak, hanem a körülményekből, melyekben e küldetést 
végrehajtják.
A körülmények pedig az Egyháztól, a népektől, közösségektől és az 
emberektől is függenek, akikhez a küldetés szól. Az Egyház ugyanis, 
jóllehet az üdvösség minden eszközének birtokában van, nem mindig és nem
 egyszerre használja föl valamennyit, s ezt nem is teheti meg; hanem 
tevékenységében, mellyel megvalósítja Isten terveit, ismeri a kezdet 
nehézségeit és a fokozatosságot, a sikerek utáni visszaesést, vagy 
legalább a félbemaradást és a feladat megoldásához való elégtelenséget. 
Az emberekhez, közösségekhez és népekhez fokozatosan ér el, lassan hatja
 át és így fogadja be őket a katolikus teljességbe. S meg kell találnia a
 körülményeknek és állapotoknak megfelelő eszközöket és teendőket.
Azokat a sajátos kezdeményezéseket, melyeknek keretében az evangélium
 Egyháztól küldött hirdetői mennek az egész világra, hogy hirdessék az 
evangéliumot és meghonosítsák az Egyházat a Krisztusban még nem hívő 
népek és csoportok között, általában misszióknak nevezzük; a 
missziós tevékenység rendszerint olyan területen folyik, melyet a 
Szentszék missziós területnek nyilvánít. E tevékenységnek sajátos célja 
az evangélium hirdetése és az Egyház meggyökereztetése olyan a népek és 
csoportok körében, melyekben még nem honosodott meg. Így Isten szavának 
magvából sarjadnak szerte a világon az elegendő számban alapított, saját
 erőből megerősödő és felnövekvő helyi részegyházak, melyek -- a hívő 
néppel egységes saját hierarchiával, a krisztusi élet teljes 
kibontakoztatásához szükséges, sajátosságuknak megfelelő eszközök 
birtokában -- hozzájárulnak az egyetemes Egyház fejlődéséhez. Ennek a 
magvetésnek a legfőbb eszköze Jézus Krisztus evangéliumának hirdetése, 
hiszen az Úr azért küldte el tanítványait az egész világra, hogy az 
emberek Isten igéjéből újjászülessenek és a keresztség által az Egyházba
 gyűljenek össze, mely mint a megtestesült Ige teste, Isten igéjéből és 
az eucharisztikus kenyérből él és táplálkozik.
Az Egyház e missziós tevékenységében a kezdet (a magvetés) és az első
 időszak (az újdonság, az ifjúság) állapotai olykor egymásba fonódnak. 
Az Egyház missziós tevékenysége azonban akkor sem szűnik meg, ha ezeken 
túljutottak, hanem a már megalapított részegyházak feladata folytatni az
 evangélium hirdetését a kívülállók felé. Ezenfelül a csoportok, 
melyeknek körében az Egyház él, különféle okok következtében nemritkán 
alapvetően megváltoznak, és így egészen új körülmények keletkezhetnek. 
Az Egyháznak ilyenkor föl kell tennie a kérdést, vajon e körülmények nem
 követelik-e újra a missziós tevékenységet.
Néha egy időre olyan a helyzet, hogy nem lehet közvetlenül és azonnal
 hirdetni az evangéliumot. Ilyenkor a misszionáriusok egyedüli 
lehetősége, hogy türelmesen, okosan és nagy bizalommal, Krisztus 
szeretetének és jóságának tanúságával előkészítik az Úr útját és 
megjelenítik őt.
Mindebből nyilvánvaló, hogy a missziós tevékenység az Egyház 
természetéből következik: üdvözítő hitét terjeszti, katolikus egységét 
szélesíti és tökéletesíti; erejét az Egyház apostoli mivoltából meríti; 
megvalósítja a hierarchia kollegiális szellemét; igazolja, terjeszti és 
növeli az Egyház szentségét. Így a nemzetek közötti missziós tevékenység
 különbözik mind a hívők felé irányuló lelkipásztorkodástól, mind a 
keresztény egység helyreállítását célzó kezdeményezésektől. E kettő 
azonban szorosan összefügg az Egyház missziós működésével: a 
keresztények megosztottsága ugyanis árt a legszentebb ügynek -- 
tudniillik, hogy az evangéliumot minden teremtmény számára hirdessék --,
 és sokak elől elzárja a hithez vezető utat. A missziók érdeke sürgeti 
tehát, hogy minden megkeresztelt ember egy nyájban egyesüljön, és 
egyetértően tehessen tanúságot Krisztusról, Uráról a nemzetek előtt. De 
ha még nem képesek az egy hitről teljesértékű tanúságot tenni, legalább a
 kölcsönös megbecsülés és szeretet legyen meg bennük.
A misszió jelentősége és szükségessége
7. E missziós tevékenység indító oka Isten akarata, aki "azt akarja, 
hogy minden ember üdvözüljön és eljusson az igazság ismeretére. Hiszen 
egy az Isten, egy a közvetítő Isten és ember között: az ember Krisztus 
Jézus, aki váltságul adta magát mindenkiért" (1Tim 2,4--6); "és nincs üdvösség senki másban" (ApCsel 4,12).
 Mindenkinek meg kell tehát térnie az Egyház igehirdetése révén 
megismert Krisztushoz és megkeresztelkedve be kell épülnie az ő testébe,
 az Egyházba. Maga Krisztus ugyanis "kifejezetten hangsúlyozva a hit és a
 keresztség szükséges voltát, egyúttal az Egyház szükségességét is 
megerősítette, melybe a keresztségen mint ajtón át lépnek be az emberek.
 Ezért nem üdvözülhetnek azok az emberek, akik tudják ugyan, hogy Isten 
Jézus Krisztus által az üdvösség szükséges intézményének alapította meg a
 katolikus Egyházat, mégsem akarnak belépni oda vagy megmaradni benne." 
Jóllehet tehát Isten azokat is, akik önhibájukon kívül nem ismerik az 
evangéliumot, egyedül általa ismert utakon elvezetheti a hitre, mely 
nélkül lehetetlen neki tetszeni, az Egyháznak mégis kötelessége és 
egyúttal szent joga az evangelizálás, ezért a missziós tevékenység ma 
éppúgy, mint mindig, szükséges és fontos.
Általa Krisztus misztikus teste szüntelenül gyűjti és rendezi erőit a
 növekedésre. Az Egyház tagjait az a szeretet serkenti a tevékenységre, 
amellyel Istent szeretik, s ez ösztönzi őket, hogy osszák meg minden 
emberrel a jelen és az örökkévaló élet lelki javait. Végül e missziós 
tevékenység teljesen megdicsőíti Istent, akinek célja az, hogy az 
emberek tudatosan és teljesen fogadják el üdvözítő művét, melyet 
Krisztusban valósított meg. Így a misszió által valósul meg Isten terve 
-- melyet Krisztus engedelmesen és szeretettel szolgált az őt küldő Atya
 dicsőségére --, hogy az egész emberiség Isten egyetlen népévé, Krisztus
 egyetlen testévé legyen, a Szentlélek egyetlen templomává épüljön. 
Mindez testvéri egyetértést hoz létre, s ugyanakkor megfelel az emberek 
szívéből feltörő vágynak is. Így végül az embert a maga képére és 
hasonlatosságára teremtő Isten terve akkor fog megvalósulni, amikor 
mindazok, akik az emberi természet részesei és Krisztusban a Szentlélek 
által újjászülettek, együtt szemlélve Isten dicsőségét, elmondhatják: 
"Mi Atyánk".
A miszió és az ember
8. A missziós tevékenység az emberi természethez és annak 
törekvéseihez is szorosan kapcsolódik. Amikor ugyanis az Egyház 
bemutatja Krisztust az embereknek, létük és teljes hivatásuk hiteles 
igazságát is föltárja nekik; Krisztus ugyanis szerzője és ősmintája a 
megújított, testvéri szeretetre, őszinteségre és békés lelkületre hajló 
embernek, akit oly kívánatosnak tart mindenki. Krisztus és az evangélium
 hirdetésével róla tanúskodó Egyház minden faji és nemzeti különbség 
fölött áll, tehát senkinek és sehol sem lehet idegen.46 Maga Krisztus 
pedig az igazság és az út, akit mindenkihez közel hoz az evangélium 
hirdetése, amikor az ő szavát mindenki füle hallatára ismétlik: 
"Tartsatok bűnbánatot és higgyetek az evangéliumnak" (Mk 1,15).
 Mivel azonban aki nem hisz, már elítéltetett,47 Krisztus igéi egyszerre
 az ítélet és a kegyelem, a halál és az élet igéi. Mert csak a réginek 
meghalva léphetünk be az új életbe: ez elsősorban a személyekre áll, de 
érvényes a világ különféle javaira is, melyek magukon viselik az ember 
vétkének, de Isten áldásának jegyét is: "Mert mindnyájan vétkeztek és 
nélkülözik az Isten dicsőségét" (Róm 3,23). Senki sem képes 
önmagától és önerejéből megszabadulni a bűntől és önmaga fölé emelkedni;
 senki sem tud egymaga szabadulni gyengeségeitől, magányától vagy 
rabságából,48 ezért mindenki rászorul Krisztusra, mint példaképre, 
mesterre, szabadítóra, üdvözítőre és éltetőre. Valóban, az evangélium 
még e világ történelmében is a szabadság és a fejlődés kovásza volt, s 
mindig a testvériség, az egység és a béke kovásza marad. Nem ok nélkül 
ünneplik tehát a hívők Krisztust úgy, mint "akire a nemzetek vártak, 
melyeknek ő az Üdvözítője".
A misszió eszkatologikus jellege
9. Így tehát a missziós tevékenység ideje az Úr első és második 
eljövetele közé esik, amikor majd az Egyházat mint érett gabonát a 
szélrózsa minden irányából betakarítják Isten országába. Mielőtt ugyanis
 eljön az Úr, minden népnek hirdetni kell az evangéliumot. A missziós 
tevékenység nem más, és nem is kevesebb, mint Isten tervének 
megnyilvánulása, azaz epifániája és megvalósulása a világban és ennek 
történelmében, melyben Isten a misszió révén nyilvánvalóan véghezviszi 
az üdvösség történetét. A misszió az igehirdetés és a szentségek által 
-- melyeknek központja és csúcsa az Eucharisztia -- jelenvalóvá teszi 
Krisztust, az üdvösség szerzőjét; s bárhol, bármilyen igazság vagy 
kegyelem van jelen Isten titokzatos jelenléteként, megszabadítja a 
nemzeteket a rossztól s visszaadja őket alkotójuknak, Krisztusnak, aki 
lerontja a Sátán uralmát és megfékezi a sokféle bűn rosszaságát. Így 
tehát bárhol, bármi érték található magként elhintve az emberek szívében
 és elméjében, vagy a népek sajátos szertartásaiban és kultúrájában, az 
nemcsak nem vész el, hanem ellenkezőleg, meggyógyul, fölemelkedik és 
beteljesedik Isten dicsőítésére, a Sátán megszégyenítésére és az ember 
boldogságára. Így a missziós tevékenység az eszkatologikus beteljesedés 
felé tart; általa növekszik az Atya tetszése szerint54 megállapított 
mértékig és ideig Isten népe, melyhez prófétai ige szól: "Tedd tágassá 
sátorhelyedet, hajlékaid bőreit feszítsd ki, ne kíméld!" (Iz 54,2);55
 általa éri el a misztikus test a krisztusi nagykorúságot, épül az 
apostolokra és prófétákra alapozott lelki templom, melynek szegletköve 
Krisztus, s melyben lélekben és igazságban imádják Istent.
A világi hívők feladatai
21. Az Egyház nincs igazán megalapítva, nem él igazán és nem 
tökéletes jele Krisztusnak az emberek között, ha a hierarchia mellett 
nem áll és dolgozik vele együtt a világi hívők komoly rétege. Az 
evangélium ugyanis nem verhet mély gyökeret valamely nép lelkivilágában,
 életében és tevékenységében a világi hívők aktív jelenléte nélkül. 
Ezért már az Egyház alapításánál fokozott gondot kell fordítani arra, 
hogy nagy számban legyenek érett világi keresztények.
A világi hívők ugyanis teljesen hozzátartoznak mind Isten népéhez, 
mind a polgári társadalomhoz. Nemzetükhöz tartoznak: benne születtek, 
kulturális értékein nevelődtek, életéhez sokfajta társadalmi kapcsolat 
köti őket, fejlődésében munkájukkal közreműködnek, gondjait sajátjuknak 
tekintik és azokon segíteni igyekeznek. Azonban Krisztushoz is 
tartoznak, mivel újjászülettek az Egyházban a hit és a keresztség által,
 hogy megújult életükkel és munkálkodásukkal Krisztuséi legyenek, hogy 
Krisztusban minden Istennek legyen alávetve, s végül Isten legyen minden
 mindenben.
A világi hívőknek, férfiaknak és nőknek egyaránt, fő feladata az, 
hogy életükkel és szavukkal a családban, társadalmi csoportjukban és a 
foglalkozásuk adta környezetben tanúságot tegyenek Krisztus mellett. 
Mutatkozzék meg bennük az új ember, aki Istenhez hasonló, megigazult és 
valóban szent teremtmény. Új életükkel hazájuk társadalmi és kulturális 
környezetébe beilleszkedve, azt nemzetük hagyományainak megfelelően kell
 kifejezniük. Ismerjék ezt a kultúrát, tisztítsák meg és őrködjenek 
fölötte, a kor áramlataiba bekapcsolva emeljék magas fokra, sőt 
Krisztusban is tökéletesítsék, hogy a krisztusi hit és az Egyház élete 
már ne legyen idegen társadalmukban, hanem kezdje azt átjárni és 
átalakítani. Őszinte szeretettel közeledjenek polgártársaikhoz, hogy 
magatartásukon mindenki észrevehesse az egységnek és az egyetemes 
szolidaritásnak azt az új összetartó erejét, mely Krisztus 
misztériumából fakad. Terjesszék a krisztusi hitet azok között, akikkel 
életük és foglalkozásuk összehozza őket. Ez különösen is kötelességük, 
mert a legtöbb ember csak világi társától hallhatja az evangéliumot és 
ismerheti meg Krisztust. Sőt ahol lehetséges, a világiaknak készen kell 
lenniük arra, hogy a hierarchiával való közvetlenebb együttműködésben 
külön küldetést töltsenek be az evangélium hirdetésében és a keresztény 
tanítás közvetítésében, s ezzel is erősítsék a születőben lévő Egyházat.
Az Egyház pásztorai pedig nagyra értékeljék a világiak fáradságos 
apostoli munkáját. Neveljék a világiakat, hogy mint Krisztus tagjai, 
tudatában legyenek mindenkire kiterjedő felelősségüknek; Krisztus 
misztériumáról alapos oktatásban részesítsék őket, vezessék be a 
gyakorlati módszerekbe, s legyenek mellettük nehézségeikben az Egyházról
 szóló konstitúció és a világiak apostolkodásáról készült határozat 
szellemében. Fönntartva tehát mind a lelkipásztorok, mind a világi hívők
 sajátos szolgálatát és felelősségét, a fiatal egyház egésze tegyen 
egyetlen élő és erős tanúságot Krisztus mellett, hogy ragyogó jelévé 
váljék annak az üdvösségnek, mely Krisztus által jött a világba.
Isten egész népének missziós felelőssége
36. Minden hívőnek -- mivel az élő Krisztus tagja, s a keresztség, a 
bérmálás és az Eucharisztia által Krisztusba épült és hozzá vált 
hasonlóvá -- kötelessége együttműködni Krisztus testének gyarapításában 
és növelésében, hogy e test minél előbb elérje a maga teljességét. Ezért
 az Egyház minden gyermeke érezze felelősnek magát a világért, ápolja 
magában az igazi katolikus lelkületet, és segítse az evangelizáció 
művét. Azt azonban mindenkinek tudnia kell, hogy a hitterjesztés 
szolgálatában az első és legfontosabb kötelesség a mélységesen 
keresztény élet. Buzgó szolgálatuk és szeretetük lelki szellőként 
újjáéledést hoz az egész Egyházba, mely így a nemzetek között fölemelt 
jel, a "világ világossága" (Mt 5,14) és a "föld sója" (Mt 5,13)
 lesz. Az élet e tanúságtétele könnyebben kifejti hatását, ha az 
ökumenikus dekrétum szabályai szerint más keresztény közösségekkel 
együtt történik. E megújult lélekből önként ajánlanak föl imádságokat és
 vezekléseket Istennek, hogy kegyelmével tegye termékennyé a 
misszionálást; támadnak új missziós hivatások és adják össze a missziók 
számára szükséges anyagiakat. Annak érdekében pedig, hogy a keresztény 
közvélemény és minden egyes Krisztus-hívő értesüljön az Egyház jelen 
állapotáról a világban, és meg is hallja a kiáltó tömegek szavát: 
"Segíts rajtunk!", a modern tömegkommunikációs eszközök is úgy 
közvetítsék a missziós híreket, hogy a hallgatók magukénak érezzék a 
missziót, nyissák meg szívüket az emberek mérhetetlen ínsége láttán, és 
siessenek embertársaik segítségére. 

