FERENC PÁPA NAGYBÖJTI ÜZENETE
Urunk Jézus Krisztus 'értetek szegénnyé lett, hogy szegénysége által meggazdagodjatok' – Ferenc pápa nagyböjti üzenete
A Szentatya a második korinthusi levél mondatát választotta első
nagyböjti üzenete vezérfonalául, hogy ezek a szavak mutassák számunkra a
személyes és közösségi megtérés útját.
'Ismeritek Urunk Jézus
Krisztus jótékonyságát. Ő, a gazdag, értetek szegénnyé lett, hogy
szegénysége által meggazdagodjatok' (2 Kor 8,9) – olvassuk Szent Pál
levelében. Az Apostol a korinthusi keresztényeket buzdítja, hogy
nagylelkűen segítsék a szűkölködő jeruzsálemi híveket. Szent Pálnak ezek
a szavai mit mondanak a mai keresztényeknek, mi a jelentése a
szegénységre szólító szavaknak, az evangéliumi szellemben való szegény
életre szóló meghívásnak?
Mindenekelőtt azt mutatja, hogy
milyen Isten stílusa, kifejezésmódja. Isten nem a hatalom és a világ
gazdagságának eszközével nyilatkoztatja ki magát, hanem a gyöngeségben
és a szegénységben. Ő gazdag volt, de értetek szegénnyé lett… Krisztus,
Isten örök Fia, hatalomban és dicsőségben azonos az Atyával szegénnyé
lett, lejött közénk, kiüresítette önmagát és mindenben hasonló lett
hozzánk (vö Fil 2,7). Isten megtestesülése óriási misztérium. Mindennek
az értelme az isteni szeretet, amely kegyelem, nagylelkűség, a közelség
vágya, az, hogy hezitálás nélkül odaajándékozza és feláldozza magát
szeretett teremtményeiért. A szeretet hasonlóvá tesz, egyenlőséget
teremt, ledönti a falakat és lerövidíti a távolságot. Ezt tette értünk
Isten. Jézus emberi kezekkel dolgozott, emberi értelemmel gondolkodott,
emberi akarattal cselekedett, emberi szívvel szeretett. Szűz Máriától
születvén valóban egy lett közöttünk, a bűnt kivéve (II. Vatikáni
Zsinat, Gaudium et spes, 22).
Jézus szándéka azzal, hogy
szegénnyé lett nem önmagában a szegénység volt, hanem, amint Szent Pál
mondja, az, hogy mi szegénysége által meggazdagodjunk. Ez nem szójáték,
hanem Isten logikájának a szintézise, amely a szeretet logikája. Isten
nem a magasságból dobta le ránk az üdvösséget, mint valami alamizsnát.
Krisztus szeretete nem ilyen. Amikor Jézus lemegy a Jordán folyóhoz és
engedi, hogy János megkeresztelje, nem azért teszi, mert bűnbánatra és
megtérésre van szüksége. Azért teszi, mert a bűnbocsánatra szoruló
emberek közé akar menni, hogy vállára vegye bűneik terhét. Ezt az utat
választotta arra, hogy vigasztaljon, üdvözítsen és megszabadítson minket
nyomorúságunktól. Jézus minket gazdaggá tévő szeretete abban rejlik,
hogy testet ölt és magára veszi gyöngeségeinket, bűneinket és közli
velünk Isten végtelen szeretetét.
Krisztus szegénysége a
legnagyobb gazdagság. Jézus gazdag az Atya iránti határtalan bizalomban,
az állandó ráhagyatkozásban, egyedül az ő akaratának és dicsőségének
keresésében. Jézus gazdagsága Fiúságában rejlik, az Atyával való
egyedülálló kapcsolatában. Amikor Jézus arra hív bennünket, hogy vegyük
magunkra édes igáját, azt kéri, hogy az ő „szegény-gazdagságából” és
„gazdag-szegénységéből” gazdagodjunk és osztozzunk gyermeki és testvéri
Lelkében, váljunk fiakká a Fiúban, testvérekké az elsőszülött sok
testvér között (vö Rom 8,29). Az egyetlen nincstelenség az, ha nem Isten
fiaiként és Krisztus testvéreiként élünk.
Gondolhatnánk azt
is, hogy mivel Jézus már bejárta a szegénység útját, mi, akik utána
jövünk megfelelő eszközökkel megmenthetjük a világot. Nem így van. Isten
minden korszakban és minden helyen továbbra is Krisztus szegénységén
keresztül üdvözíti az embereket és a világot. Krisztus szegénnyé válik a
Szentségekben, az Igében és Egyházában, amely a szegények népe. Isten
gazdagsága nem tud áthaladni a mi gazdagságunkon, hanem mindig és
egyedül a mi személyes és közösségi szegénységünkön keresztül halad
Krisztus Lelkétől éltetve.
A Mestert követve mi keresztények
meghívást kaptunk, hogy felismerjük a testvérek ínségét, megérintsük,
felvállaljuk és konkrétan fáradozzunk azok enyhítésén. A nyomorúság nem
azonos a szegénységgel. A nyomorúság a bizalom, a szolidaritás, a
reménység szegénysége. Három fajta nyomorúság van: anyagi, morális és
spirituális nyomorúság. Az anyagi nyomorúság esetében, amelyet általános
szóval szegénységnek neveznek, vagyis, amikor nincsenek meg az emberi
személyhez méltó életfeltételek, az egyház felajánlja szolgáló
szeretetét. A szegényekben felismeri Krisztus arcát. Amikor tehát a
szegény embert szeretjük és segítjük, akkor Krisztust szolgáljuk.
Nem kevesebb aggodalomra ad okot a morális szegénység, amely abban áll,
hogy rossz szokások és bűn rabjai leszünk. Mennyi család él aggodalmak
között például, mert egy tagja – gyakran a fiatalok – alkohol, drog,
szerencsejáték vagy pornográfia – fogságában vergődik. Milyen sokan
vannak azok is, akik elveszítették az élet értelmét, a jövő távlatait és
a reményt. Milyen sokan vannak azok is, akiket igazságtalan társadalmi
körülmények, pl. a munkahelyek hiánya megfosztottak attól a méltóságtól,
hogy megkeressék a mindennapi kenyeret, valamint az egészséghez és a
neveléshez való jogtól. Ebben az esetben a morális nyomorúság kezdődő
önpusztítást jelent. Az ínségnek ez a gazdasági összeomlást okozó
formája összekapcsolódik a spirituális nyomorúsággal, amely akkor sújt
le ránk, ha eltávolodunk Istentől és visszautasítjuk szeretetét.
Ha azt gondoljuk, hogy nincs szükségünk Istenre, aki Krisztusban felénk
nyújtja kezét, mert azt gondoljuk, hogy elegek vagyunk önmagunknak,
akkor elindulunk a kudarc útján. Isten az egyetlen, aki valóban üdvözít
és megszabadít. A spirituális nyomorúság egyedüli ellenszere az
evangélium. A keresztény embernek mindenütt azt kell hirdetnie, hogy az
elkövetett rosszra létezik a megbocsátás, hogy Isten nagyobb bűneinknél
és ingyenesen szeret minket. Az Úr arra szólít bennünket, hogy legyünk a
könyörület és reménység üzenetének örömteli hirdetői, hogy vigaszt és
reményt adjuk összetört szívű és homályban botorkáló testvéreinknek.
Kövessük Jézust. Hozzá csatlakozva bátran új utakat nyithatunk az
evangelizálás és az emberi kibontakozás számára.
Kedves
Testvérek, a Nagyböjtben az egyház álljon készen arra, hogy tanúskodjon
az evangéliumi szeretetről mindazok iránt, akik anyagi, morális és
spirituális nyomorúságban élnek. Ezt olyan mértékben leszünk képesek
megvalósítani, amilyen mértékben hasonulunk Krisztushoz, aki szegénnyé
vált, hogy mi meggazdagodjunk. A nagyböjt alkalmas idő arra, hogy
levessük magunkról a fölösleges dolgokat és elgondolkodjunk, hogy miről
mondjunk le és gazdagítsunk másokat szegénységünkkel. Ne feledjük, hogy
az igazi szegénység fáj. Nem lenne igazi önfosztogatás a bűnbánati
távlat nélkül. Nem bízom abban az alamizsnálkodásban, amely nem kerül
semmibe, és amely nem fáj. A Szentlélek támogassa jószándékainkat és
erősítse meg bennünk az emberi nyomorúság iránti figyelmet és
felelősséget. Ferenc pápa üzenetében végül minden hívő embert imáiról
biztosítja, a keresztény közösségeknek gyümölcsöző nagyböjtöt kíván.
„Kérlek benneteket, hogy imádkozzatok értem.
Az Úr áldjon meg és a
Szűzanya oltalmazzon benneteket.”
Ferenc pápa nagyböjti
üzenetét 2013. december 26-án, Szent István diakónus és első vértanú
ünnepén írta. Az üzenetet február 4-én tették közzé és mutatták be a
Szentszék sajtóirodájában.
Forrás ~ Vatikáni Rádió