'A hit találkozás Jézus Krisztussal, Istennel, abból születik, és elvisz
a tanúságtételhez.
Ezt akarja mondani nekünk az apostol: a tettek
nélküli hit,
amely nem ragad magával, nem vezet el a tanúságtételhez, az
nem hit.
Csak szavak együttese, semmi más, csak szó.'
Ferenc pápa
'Egy olyan hit, amely nem terem gyümölcsöt, nem hit.'
A világ tele van olyan keresztényekkel, akik sokat hangoztatják a
Hiszekegy szavait, de abból keveset ültetnek át a gyakorlatba, és olyan
tudósokkal, akik a teológiát egy sor lehetőség közé sorolják anélkül,
hogy ez a tudomány konkrétan kihatna az életükre. Erre a veszélyre már
kétezer évvel ezelőtt fölhívta a figyelmet Szent Jakab apostol – az ő
levelét idézte Ferenc pápa. Egyértelmű, az a hit, amely nem terem
gyümölcsöt az életben és tettekben, nem hit.
Gyakran mi is
hibázunk ebben: „De hiszen nekem nagy hitem van” – halljuk olykor – „Én
hiszek mindent, mindent…” És talán ennek az embernek langyos, gyenge az
élete. A hite olyan, mint egy elmélet, amely nincs jelen aktívan az
életében. Jakab apostol, amikor a hitről beszél, éppen a doktrínáról
szól, arról, amit a hit tartalmaz.
Ti ismerhetitek valamennyi
parancsolatot, minden próféciát, az összes hitigazságot, de ha ezt nem
ültetitek át a gyakorlatba, a tettek szintjére, akkor nem használ.
Elmondhatjuk elméletileg a Hiszekegyet akár hit nélkül is, és sokan így
is tesznek. Az ördögök is! Az ördögök nagyon jól tudják, mit mondunk a
Credóban és tudják, hogy az az igazság!
Ferenc pápa szavai
visszhangozzák Jakab apostol levelét: „Hiszed, hogy egy az Isten és jól
teszed. De az ördögök is hiszik ezt, és mégis remegnek!” (Jak 2,19) A
különbség az, hogy az ördögöknek nincs hitük, hiszen a hit nem egy
ismeretet jelent, hanem azt, hogy megkapjuk Isten üzenetét, amelyet
Krisztus hozott el.
Az evangéliumban két árulkodó jele van
annak, hogy valaki tudja ugyan, mit kell hinnie, de nincs hite. Az első
jel a kazuisztika: ezt azok képviselik, akik megkérdik Jézustól, hogy
kell-e adót fizetniük vagy hogy a férj hét testvére közül melyiknek kell
feleségül vennie özvegyét. A második jel az ideológia: Jézus idejében
is voltak olyan keresztények, akik a hitet eszmék rendszerének
gondolták. János apostol azt mondja róluk, hogy ők az antikrisztus, a
hit ideológusai, bárhová is tartozzanak. És azok, akik vagy a
kazuisztikába vagy az ideológiába esnek, olyan keresztények, akik
ismerik a tanítást, de nincs hitük, akár az ördögöknek. Azzal a
különbséggel, hogy az ördögök remegnek, ők viszont nem: nyugodtan élnek –
mondta Ferenc pápa.
Ezzel ellentétben az evangéliumban
megtaláljuk azoknak a példáit is, akik nem ismerik a tanítást, de nagy
hitük van. Gondoljunk csak a kánaáni asszonyra, akinek hite
kigyógyította leányát a megszállottságból, vagy a szamariai asszonyra,
aki megnyitja szívét, mert nem elvont igazságokkal találkozott, hanem
magával Jézus Krisztussal. Ilyen volt még a vak is, akit Jézus
meggyógyított, és akit ezért a farizeusok és a törvénytudók kivallattak.
Erre ő egyszerűen letérdel és imádja azt, aki meggyógyította őt. Ez a
három személy megmutatja nekünk, hogy hit és tanúságtétel
elválaszthatatlan egymástól.
Ferenc pápa így fejezte be
homíliáját: „A hit találkozás Jézus Krisztussal, Istennel, abból
születik, és elvisz a tanúságtételhez. Ezt akarja mondani nekünk az
apostol: a tettek nélküli hit, amely nem ragad magával, nem vezet el a
tanúságtételhez, az nem hit. Csak szavak együttese, semmi más, csak
szó.”
Forrás ~ Internet