Szent Pál apostol megtérése ~ Január 25.
Szent
Pál apostol megtérése ugyanabban az évben történt, amikor Krisztus
kínhalált szenvedett és Szent Istvánt megkövezték. Nem egy naptári
évben, hanem egy év leforgása alatt: Krisztus március 25-én szenvedett
kínhalált, Szent Istvánt ugyanazon év augusztus 3-án kövezték meg, Pál
pedig január 25-én tért meg.
Három okát adhatjuk
annak, hogy Pál megtérését miért ünnepeljük meg más szenteknél inkább.
Először a példa miatt, hogy bármily nagy bűnös legyen is valaki, ne
veszítse el reményét a megbocsátásra, látva, hogy amilyen nagy bűnös
volt Pál, oly nagy kegyelmet kapott.
Másodszor az öröm miatt, mert
amekkora gyásza volt az Egyháznak az üldözésben, oly nagy lett öröme Pál
megtérésében. Harmadszor a csoda miatt, amit az Úr cselekedett ővele,
midőn legvadabb üldözőjéből leghűségesebb hirdetőjévé tette.
Megtérése
csoda volt a miatt, aki tette, ami által végbe ment, és akivel történt.
Először is, aki tette, Krisztus volt. Ő térítette meg Pált. Elsősorban
megmutatta csodálatos hatalmát, mondván: 'Nehéz neked az ösztöke ellen
rugódoznod' (ApCsel 9,5), s rögtön meg is változtatta, Pál már
megváltozva felelt: 'Uram, mit akarsz, hogy cselekedjem?' (uo. 9,6).
Ágoston
erről az igéről ezt mondja: 'A farkasok által megölt bárány bárányokká
tette a farkasokat. Már kész az engedelmességre, aki az imént készült
kegyetlen üldözésre.' Másodsorban megmutatta csodálatos bölcsességét.
Csodálatos bölcsesség rejlett ugyanis abban, hogy nem isteni fenségének
megmutatásával fordította el Pált felfuvalkodott gőgjétől, hanem
alázatának mélységével. 'Én vagyok a Názáreti Jézus - mondotta -, akit
te üldözesz' (uo. 9,5).
A Glossza hozzáfűzi: 'Nem
Istennek, vagy Isten Fiának nevezte magát, hanem azt mondta: »Fogadd el
az én alázatom mélységeit, és vedd le szemedről a gőg hályogát.«' Harmadsorban megmutatta csodálatos kegyelmességét azáltal, hogy éppen
akkor térítette meg Pált, amikor az elszántan és tettre készen elindult a
keresztények üldözésére. Telve volt gonosz indulattal, midőn
fenyegetőzést és öldöklést lihegett (uo. 9,1), aljas szándékkal elment a
főpaphoz (uo. 9, 1), mintegy rájuk erőltetve magát, és kegyetlen
tettvággyal, midőn elindult, hogy a keresztényeket elhozassa megkötözve
Jeruzsálembe (uo. 9,2), A leggonoszabb út volt az övé, s az isteni
irgalom mégis megtérítette.
Másodszor csodás volt
megtérése a fény miatt, ami által végbement. Mint mondják, hirtelen
támadt, hatalmas és mennyei volt. 'És hirtelen fényesség ragyogá őt
körül az égből' (uo. 9,3).
Pálnak három nagy bűne volt. Az
első a vakmerőség, amit az jelez, hogy 'elméne tehát a főpaphoz' (uo.
9,1). A Glossza megjegyzi: 'Nem is hívták, csak saját buzgalma
hajtotta' A második a gőg, amit az jelez, hogy fenyegetőzést lihegett
(uo. 9,1). A harmadik a test szerinti tudás, vagyis a Törvény ismerete.
Evvel kapcsolatban mondja a Glossza az Én vagyok Jézus (uo. 9,5)
kijelentést folytatva:
'Én, az ég Istene beszélek hozzád, akiről zsidó gondolkodásod szerint azt gondolod, hogy halott vagyok.'
Az
isteni fény tehát hirtelen támadt, hogy a vakmerőt megrettentse;
hatalmas volt, hogy a gőgös és fennhéjázó embert mélységes alázatra
kényszerítse; mennyei volt, hogy test szerinti tudását mennyei tudásra
változtassa. De azt is mondhatjuk, hogy három dolog által ment végbe
megtérése: a hívó hang, a ragyogó fény és a mindenható erő által.
Harmadszor,
akivel a csodálatos megtérés történt, Szent Pál volt. Kívülről három
jele volt ennek: a földre esés, a megvakulás és a háromnapi böjt. Földre
esett, hogy fölemelkedjék, tudniillik alantas szenvedélyéből. Ágoston
erről:
'Pál földre esett, hogy megvakuljon, megvakult,
hogy megváltozzék, megváltozott, hogy elküldessék, elküldetett, hogy az
igazságért megölessék.' - Ugyancsak Ágoston: 'Összetört az őrjöngő, és
lett belőle hívő. Összetört a farkas, és lett belőle bárány, összetört
az üldöző, és lett belőle hirdető. Összetört a kárhozat fia (2 Tesz
2,3), és lett belőle választott edény (ApCsel 9,15).'
Megvakult,
hogy megvilágosodjék, tudniillik elhomályosult értelme. Erről mondják,
hogy a három nap alatt, míg vak volt, megtanulta az Evangéliumot. Nem
embertől, sem ember által kapta azt - amint maga tanúsítja -, hanem
Jézus Krisztus nyilatkoztatta ki őneki (Gal 1,1). Ágoston erről: 'Pált
Krisztus igazi bajnokának tartom: tőle tanult, ő kente föl, vele
feszíttetett keresztre, benne dicsőült meg.'
Testében
gyötrelmet szenvedett, hogy teste alkalmassá váljék jó művelkedetek
véghezvitelére. És valóban teste ezután minden jó cselekedetre alkalmas
lett: tudott éhezni és bővelkedni, minden körülmények között mindenre
kész volt, és minden sanyarúságot szívesen eltűrt. Aranyszájú Szent
János evvel kapcsolatban mondja: 'A zsarnokokat és a haragtól lihegő
népeket annyira tartotta, mint a szúnyogokat; a halál, a kínok és az
ezer gyötrelem gyermekjáték volt neki. Szívesebben fogadta őket, és
jobban ékesítette őt a bilincsek köteléke, mint valamely korona, és
szívesebben kapott sebeket, mint mások ajándékokat.'
Azt
is mondhatjuk, hogy e három dolog ellentétes volt azzal a hárommal, ami
ősatyánkkal történt. Az fölkelt az Úr ellen, Pál földre esett; annak
szeme megnyílt, Pál megvakult; az evett a tiltott gyümölcsből, Pál
megtartóztatta magát a neki járó eledeltől.
Forrás ~ Cisztercirendház