KRISZTUS HÉT SZAVA A KERESZTEN
Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek.
Az
áldozat imádkozik a hóhérért. Jézus kétségbeejtő helyzetében sem magára
gondol - kínzói számára keres mentő körülményt. Nem tudják, mit
cselekszenek. Ha csak az emberi szívbe írt törvénynek engedelmeskednek,
akkor sem tennének ilyen kegyetlenséget. De igazuk bizonyítását látták
abban, hogy Jézust keresztre feszíthették: a Messiás, ha valóban az
Isten fia, nem kerülhetett volna a kezükre, nem lehetne megkínozni és
kivégezni...
Jézus ezzel az imával mutatta meg, mit jelent az ellenség szeretete. Semmit nem tanított, amit maga meg ne tett volna.
Mi
hogyan állunk az ellenségszeretettel? Meg tudunk-e bocsátani
ellenségeinknek? El tudjuk-e felejteni a sértéseket? Isten kegyelmét
kell kérnünk, hogy legalább imádkozni tudjunk az ellenünk vétőkért. Erre
is emlékeztet bennünket a kereszt.
Asszony, nézd: ő a te fiad... Nézd, ő a te anyád.
Jézus
anyja és Jézus tanítványa a kereszt alatt állnak: a szeretet
központjában, a szenvedésben a szeretet teljességébe jutott Krisztus
által összekapcsolt közösségben. Jézus gondoskodik anyjáról, Jánosra
bízza Máriát, és a tanítvány házába fogadja őt. Nem tehet másként senki,
aki Jézus tanítványának vallja magát. Ugyanúgy kell állnunk a kereszt
alatt, ahogyan Mária és János apostol állt ott, ugyanúgy be kell
fogadnunk Jézus anyját, ahogyan János tette. Jézus anyja megtanít a
kereszt tövében állni, és ő áll majd mellettünk halálunk óráján, mint
egykor fia keresztjénél.
Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?
Jézus
Krisztus Isten fia és ember, aki mindenben hasonló lett hozzánk. Utolsó
nagy kísértése az Istentől való elhagyottság élménye, amelyben teljes
mélységében átélte, amit ember átélhet. A hinni képtelenek fájdalmát is,
azokét is, akik elfordulnak Istentől. Átlépte végső magányunk kapuját,
elmerült elhagyatottságunk mélységében. Ezzel győzte le a halált,
pontosabban ezzel tette nyilvánvalóvá, hogy a halál nem azonos a
pokollal. Jézus világosságot gyújt legsötétebb pillanatainkban, arra
tanít, hogy akkor is imádkozzunk, amikor elérkezik végső óránk. Karl
Rahner írja: ,,Jól tudom, az ember üres kézzel távozik a földről. A
Megfeszítettre néz, és elindul. A többi az Isten titka.''
Még ma velem leszel a Paradicsomban.
Jézus
nagylelkűsége a kereszten is végtelen. A pislákoló mécsbelet nem oltja
ki, a megroppant nádat nem töri össze. A jobb lator csak emlékezést kér,
Jézus válasza: még ma velem leszel a Paradicsomban. Micsoda gyors
válasz, micsoda ,,társaság'', micsoda ,,lakóhely''! Amióta elhangzott
Jézus szava a kereszten, tudjuk: nincs reménytelen helyzet, mindig van
esély a megtérésre. Nincs elháríthatatlan akadály, nincs véglegesen
elrontott élet. Nincs olyan vétek, amelynél nagyobb ne volna Isten
irgalma. A Jézussal együtt szenvedők közül az egyik szidta őt, a másik
könyörgött hozzá. A jobb lator számára megtérését készítette elő a
szenvedés. Ezért vált lehetővé, hogy Isten kegyelme pótolja hosszú évek
mulasztását. Mindig, mindannyiunkra igaz: a tegnapi lator ma szentté
válhat.
Beteljesedett.
Mondják,
a haldokló néhány pillanat alatt átéli egész földi életét. Film módjára
pereg előtte mindaz, ami vele történt. Jézus is átélhette ezt.
Halálával minden beteljesedett, a művet bevégezte. Nem torzót hagyott
hátra. Beteljesedtek az írások: ezért könyvünk az ószövetségi szentírás.
Beteljesedett a szenvedés: kiitta a keserű poharat. Beteljesedett a
bűn: ártatlanként feszítették őt keresztre. Beteljesedett irántunk való
szeretete: életét adta barátaiért. Beteljesedett a megváltás: úgy
szerette Isten a világot, hogy egyszülött fiát adta érte. Beteljesedett
az ószövetség: kezdetét vette az új és örök szövetség.
Jézus
a teljesség elérésére buzdította követőit. Aki a kegyelem állapotában
hal meg, teljes pályát futott be, akárhány évet élt. Ezért kérjük a
mindennapi megtérés és az állhatatosság kegyelmét.
Szomjúhozom.
A
szenvedés, a vérveszteség és izzadás olyan kínzó szomjúságot
okozhatott, amelyet mi nem ismerünk. Ezáltal teljesedett be a zsoltár
szava: ,,Torkom, mint a cserép kiszáradt, nyelvem ínyemhez tapadt.''
Jézus ezt a zsoltárt imádkozta a kereszten. A katonák - anélkül, hogy
tudták volna - ugyancsak beteljesítették az írást, amikor ecetes bort
adtak neki: ,,Szomjúságomban ecettel itattak.'' Jézus elutasította ezt,
mert teljes öntudattal akart meghalni. Amint korábban, negyvennapos
böjtje végén is volt ereje nemet mondani a kövek kenyérré
változtatására, ugyanúgy mondott nemet haldoklásában az ecetes borra. Az
emberben mindig él a végtelenre irányuló vágy, amelyet csak Isten tud
betölteni. A zsoltáros szerint: ,,Mint szarvas a forrásvízre, úgy
kívánkozik a lelkem utánad Uram.'' Jézus pedig így tanít: ,,Aki
szomjazik, jöjjön hozzám, és igyék.'' Minden ember szívében ott rejtőzik
az isteni dolgok megértésének képessége, az Isten képmása. Lehet, hogy
túl mélyen van elrejtve bennünk. De ha szomjúságunk nem csillapul
irántuk, ha nem fáradunk bele az imádságba, van, aki kiássa szívünk
kútját, hogy élő vizet fakasszon belőlünk.
Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet.
Jézus
a kereszten most másodszor szólítja Atyját. Először közbenjárt
gyilkosaiért. Most a fiú szava szól - ez már nem az elhagyatottság
fájdalmát, hanem bizalmat, győzelmet fejez ki. Lukács evangélista
megjegyzi: ,,Jézus akkor hangosan felkiáltott.'' Nagyon emberi dolog ez:
kiáltva, sírva születünk, de később is hányszor megkönnyebbülünk, ha
fájdalmunkat kikiálthatjuk. A segélykiáltás megmenekítheti az elveszett
embert. Jézus az Atya színe előtt kiáltja ki fájdalmát és bizalmát.
Teljes öntudattal, szabadon az Atyának adja magát. Példát ad arra, hogy
aki az Atya kezébe teszi le sorsát, annak az élete győzelmes.
Isten
nekünk is Gondviselőnk. Nem úgy, hogy a földi bajoktól megment, hanem
hogy célba juttat az örök életre. Atyánk, nem bosszúálló urunk. Amikor
majd körülvesznek bennünket a halál árnyai, akkor Jézus helyettünk és
velünk újra kimondja a szavakat, amelyeket a kereszten mondott: Atyám,
kezedbe ajánlom az ő lelkét.
Bábel Balázs érsek elmélkedései nyomán szerkesztette ~ Szikora József.