A vigasztalás Istene
Manapság
kissé elkopott a vigasz-vigasztalanság szavaink íze. Az igealakokat
ugyan – vigasztal, vigasztalódik – használjuk még, bár egyre inkább
komikus értelmű
szókapcsolatokban.
szókapcsolatokban.
Hol ezzel, hol azzal
vigasztalódunk, azaz töltjük be bevallott, bevallatlan szükségleteinket.
Ezek legnagyobbika a szeretet utáni vágy, amely elfogadottságot,
intimitást és valahová tartozást keres. Szeretetre való éhségünket
“elverhetjük” ugyan gyors megoldásokkal, de azokat mindig hiányérzet,
lehangoltság követi. Sokszor talán eszünkbe se jut, hogy Isten maga
szeretne vigasztalásunkra sietni akár közvetlenül, akár másokon
keresztül, hogy betöltse a fájó ürességet.
Igen, Isten vigasztal.
Ezt a tevékenységét legtöbbször Lelkének tulajdonítjuk, akit
Vigasztalónak emlegetünk. Szeretnénk vezetése alatt élni, nemcsak tudni,
hanem tapasztalni is, hogy általa jelen van életünkben Isten, és hogy
ez a jelenlét alapvetően örömmel tölt el, ami a vigasztalás egyik jele.
De mit is rejt tulajdonképpen ez a kissé megdohosodott szó? Miből
tudhatjuk, hogy Isten vigasztal minket? Mennyire hagyatkozhatunk az
érzéseinkre, hiszen azok jönnek-mennek, felerősödnek vagy eltűnnek?
Sokszor hallhatjuk prédikációkban is, hogy nem az érzés számít, hanem a
hit, a kitartás és így tovább, mintha hitünknek csak az értelmi
belátásunkat és az akaratunkat kellene áthatnia.
Aki valaha is
elmerészkedett egy Szent Ignác-i lelkigyakorlatra, akarva-akaratlanul is
szembesült a következő kérdéssel, amit kísérője tett fel: “Mit éreztél,
mit tapasztaltál az imában? Mi mozgatta meg a szívedet?” Igen. Szent
Ignác – és vele együtt minden nagy lelki mester – hiszi és vallja: Isten
nem ódzkodik attól, hogy eszünk és akaratunk csatornája mellett az
érzelmeinken keresztül is közeledjen hozzánk. Ez a közeledés persze nem
szirupos szentimentalizmus. Isten jelenlétében megélt érzelmekről van
szó, amelyeket Isten átimádkozott szava, a Szentírás fakaszt bennünk.
Nem mintha értelmünk vagy akaratunk ki lenne zárva ebből a folyamatból.
Először ugyanis fel kell fognunk Isten üzenetét, s aztán kitartani az
imában, még akkor is, ha sokáig ezerfelé ugrálnak gondolataink. Aki
azonban időt ad magának a lecsendesedésre, az előbb-utóbb
megtapasztalja, hogy gondolatai az Ige köré rendeződnek, s lassanként
érzelmei is előbukkannak. Mindenkinek vannak tapasztalatai arról, hogyan
is mozdul meg a szíve és a zsigerei, amikor egy-egy várt vagy váratlan
üzenetet kap, valakivel találkozik vagy éppen egy esemény kellős közepén
találja magát. Így van ez az Isten szavával való találkozásban is:
megmozgat. Erről számol be már Jeremiás: “Ha rátaláltam igéidre,
eledelemmé váltak, igéd nekem örömöm és szívem vidámsága lett.” (Jer
15,16) A találkozás azonban nem feltétlenül és mindig örömteli. Néha
kardként hatol belénk az Ige, ahogy a Zsidókhoz írt levél szerzője
fogalmaz: “Isten szava eleven, átható, minden kétélű kardnál élesebb.”
(4,12). Bármily meglepő, Szent Ignác szerint mindkét tapasztalat lehet
vigasz, sőt ezek mellett egy harmadik formában is tapasztalhatjuk Isten
jelenlétét. Lássuk, hogyan!
1. Ignác lelkigyakorlatos könyvében
írja: “Vigasznak nevezem azt, amikor a lélekben valamilyen benső
megmozdulás támad, aminek következtében a lélek lángoló szeretetre
gyullad Teremtője és Ura iránt. Következésképpen, amikor már a föld
színén semmi teremtett dolgot sem tud önmagért szeretni, hanem csak azok
Teremtőjében.” (Lgy 316) E régies megfogalmazás föltételezi, hogy van
bennünk egy benső irányultság, amely alapvetően Istenre figyel, és
jelenlétét keresi. Aki lelkigyakorlatra jön, már hordozza magában ezt a
keresést, hiszen enélkül el sem szánta volna magát, hogy néhány napot
visszavonulva töltsön. Lelkigyakorlatos kísérőként többször lehettem
tanúja, hogyan válaszol Isten az őt kereső embernek. Emlékezetes
számomra az a lelkigyakorlatozó, aki háromnapos lelkigyakorlata alatt
szinte semmiféle benső megmozdulást nem tapasztalt imáiban. Ezeket
száraznak élte meg, s egyfajta csöndes rezignációval vette tudomásul,
hogy Isten hallgat. Biztattam azért, hogy a lelkigyakorlat végén végezze
el a szokásos visszatekintést. A visszatekintésben – amely maga is egy
imagyakorlat – váratlan dolog történt: miközben a három nap szegényes
kis imatapasztalatait összegezte magának, hirtelen belső szóként és igen
nagy örömként fakadt föl benne Isten jelenlétének tudatosulása: “Hiszen
én mindvégig veled voltam.” Jézus ígérete – “veletek vagyok minden nap”
(Mt 28,20) – élő valóság lett számára a pillanat töredékrésze alatt.
Egyszerre más szemmel tudott önmagára és az eltöltött időre tekinteni.
Isten válaszolt legmélyebbvágyára, a szeretet utáni vágyra, pusztán csak
nyitva kellett tartania szíve mélyén ezt a vágyat.
Isten időnként
valóban megajándékoz ilyen emlékezetes találkozásokkal. A kísértés az
lehet, hogy kisajátítsuk magunknak az élményt magát. Akarva- akaratlanul
is ragaszkodni kezdünk hozzá, és konzerválni akarjuk. Olyan ez, mint
amikor valaki ajándékot kap, s annyira az ajándékra fi gyel, hogy
lassanként elfeledkezik az ajándékozóról. Ilyenkor aztán átesünk a
vigasztalanságba, amelynek egyik formája Szent Ignác szerint az, hogy
lelkünk elsötétül, alacsony és földi dolgok felé kezd vonzódni,
zaklatásokat, kísértéseket és nyugtalanságot szenved (vö. Lgy 317).
Isten – szerencsére – nevelni tud minket ezzel a vigasztalansággal.
Megértjük ugyanis – mondja Ignác -, hogy “nem tőlünk függ a nagyfokú
áhítat, a bensőséges szeretet sem bármilyen más lelki vigasz megszerzése
vagy megőrzése, hanem minden Istennek, a mi Urunknak ajándéka és
kegyelme.” (Lgy 322)
2. Vigasztalanság persze nemcsak abból
fakadhat, hogy túlságosan őrizgetni akarunk valamilyen lelki ajándékot. Sokszor észre sem vesszük ezeket, mert bensőnk nincs ráhangolódva a
Lélek finomabb indításaira. Benső durvaságunk – amely legtöbbször a
megkérgesedett bűneinkből vagy egyszerűen csak önközpontúságunkból fakad
– már fel sem tűnik. Benső irányultságunk lefelé húz, Istentől
távolodunk. A Lélek ilyenkor leginkább a lelkiismeret szaván, egy-egy
értelmi belátáson keresztül közeledik. Ez is elég azonban ahhoz, hogy
lassanként érzelmi skálánk rezonálni kezdjen. Ez válthat ki bennünk
egy-egy felszabadító sírást, amely már a vigasz jele. Ignác szerint
ugyanis “úgyszintén vigasz az, amikor a lélek könnyeket hullat, amelyek
őt Urának szeretetére indítják, történjék ez akár a bűnei, akár a
Krisztus Urunk szenvedése miatt érzett bánatból, vagy más, egyenesen az ő
szolgálatára és dicséretére irányuló dolgok miatt” (Lgy 316). Ez lenne
hát a vigasz második formája. Kiemel az önpusztító bűntudatból, és
elvezet a “szeretett bűnös” mivolt megtapasztalására: bűneim ellenére
Jézus személyes szeretetét élvezhetem. Lehet persze jó dolgok miatt is –
örömünkben – sírni, vagy egyszerűen azért, mert rádöbbenünk: Isten
személyesen ismer és szeret minket Fiában. Egy idősebb lelkigyakorlatozó
meglepve osztotta meg velem egyszer imatapasztalatát. Hosszú idő óta
élt aktív keresztény életet, mégis hiányzott istenkapcsolatából a
személyesség. A lelkigyakorlat egyik imájában – ahogy Ignác javasolja –
Jézussal mint megfeszített baráttal folytatott imabeszélgetést.
Könnyekig megrendülve érezte át azt, amit Szent Pál is kifejez a
Galata-levélben: “szeretett engem, és önmagát adta értem.” (Gal 2,20) A
kinyilatkoztatásból ismert megváltottság most már nemcsak tudásként,
hanem tapasztalatként élt benne.
3. Mindeddig heves érzelmekről
volt szó: lángoló szeretetről vagy könnyhullatásról. Mindkettő
végigkísérheti lelki életünket, többnyire egy-egy megtéréshez,
újrakezdéshez, krízisből való kilábaláshoz kapcsolódva. E tapasztalatok
azonban lehetnek alkatunktól függőek is. Isten ugyanis alkalmazkodik
szeretetigényünk sajátosságaihoz. Ami az egyik embernek két könnycsepp,
az a másiknak két telesírt zsebkendő. Ignác szerint azonban a vigasznak
van egy harmadik formája is, amely a reményt, a hitet, a szeretetet és a
benső örömöt gyarapítja az emberben oly módon, hogy “a mennyei dolgok
felé és saját lelke üdvözítésére hívja és vonzza az embert, miközben
megnyugtatja és megbékélteti lelkét az ő Teremtőjében és Urában” (Lgy
316).
Úgy tűnik, a heves érzelmek itt már elmaradnak, helyükre
csendes öröm és béke költözik. Mindez lelki/érzelmi érettségünkkel is
összefügg, ennél azonban többről van szó. A remény, a hit és a szeretet
ugyanis nem egyszerűsíthetők le pszichés érettségünk síkjára. Olyan
spirituális ajándékok, amelyek egyszerre nyitnak meg Isten, a másik
ember és a közösség felé. A “mennyei dolgok” és a “lélek üdvössége” –
amelyeket Ignác emleget – nem elszakítani akarnak a földi valóságtól,
hanem éppen ebben a valóságban várnak felfedezésre. Ez a valóság pedig a
bennünk és köztünk növekvő Isten Országa, amelynek a jele – Szent Pál
szerint – “igazságosság, béke és öröm a Szentlélekben” (Róm 14,17).
A
Szentlélekben megélt öröm már nem pontszerű fellángolás vagy egy
felszabadító sírás eredménye, hanem a benső békéhez kapcsolódó állapot,
amely akkor is felfedezhető, amikor tartósan hordozzuk a magunk vagy
mások terhét. Akárcsak az a szerzetesnő, aki kétnaponta járt dialízisre,
és ezt a kezelést lelkigyakorlata alatt sem függeszthette fel. A
lelkigyakorlat egy adott pontján felvetődött benne a kérdés: van-e még
értelme a húsz év óta tartó heti háromszori tortúrának? A gondolat
inkább szomorúsággal és elhagyatottság érzéssel töltötte el. A
vigasztalanságnak azok a jelei tükröződtek benne, amelyeket Szent Ignác
így fejez ki: “a lélek egészen restnek, lanyhának, szomorúnak,
Teremtőjétől és Urától mintegy elszakadva érzi magát.” (Lgy 317) Jézus
szegénységét és szenvedésben tanúsított türelmét szemlélve azonban
visszaköltözött lelkébe a béke és a meggyőződés: igen, még folytatnia
kell a kezelést, nem mondhat le róla. Döntését mély öröm és elégedettség
kísérte.
Isten a vigasz- és vigasztalanság tapasztalatokon
keresztül a Vele és másokkal való személyes szeretetkapcsolatra,
önmagunk helyes ismeretére és elfogadására, végül tartós örömre és
békére szeretne nevelni minket. E három együtt alkotja minden jó döntés
és elhatározás alapját. Bízhatunk-e a vigasz állapotából születő
elhatározásainkban? A kérdésre a következő számban még vissza kell
térnünk. Elégedjünk meg egyelőre azzal, hogy tudatosítjuk magunknak:
keresztény hivatásunk arra szól, hogy az Istentől kapott békében és
örömben éljünk, és mindezt továbbadjuk környezetünknek. Erre érzett rá
Szent Ignáccal együtt számos lelki mester Szent Pálig visszamenőleg, aki
így fogalmazta meg apostoli küldetését: “Áldott legyen Isten, a mi
Urunk Jézus Krisztus Atyja, az irgalom Atyja és minden vigasztalás
Istene, aki megvigasztal minket minden szorongattatásunkban, hogy mi is
megvigasztalhassuk azokat, akik bármiféle szorongattatásban vannak,
azzal a vigasztalással, amellyel Isten minket is megvigasztal.” (2Kor
1,3-4)
Bartók Tibor SJ
Forrás ~ Internet